مسمومیت دانش آموزان؛ ده ها دانش آموز دختر راهی بیمارستان شدند


27.01.1402 هرانا

خبرگزاری هرانا – ده ها تن از دانش آموزان دختر در شهرهای هرسین، کرج، ایذه و شاهین شهر با علائم مسمومیت راهی بیمارستان شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کانال شورای هماهنگی تشکل‌ های صنفی فرهنگیان ایران، امروز یکشنبه بیست و هفتم فروردین ۱۴۰۲، شماری از دانش آموزان دختر در مدرسه “شهید علی ناصری” هرسین با علائم مسمومیت راهی مراکز درمانی شدند.

بعلاوه جمعی از دانش آموزان دختر مدرسه “قاسم سیلمانی” واقع در شهرستان کرج نیز دچار مسمومیت شدند.

در این گزارش بدون اشاره به تعداد این دانش آموزان آمده است: “دانش آموزان مسموم شده در شهرستان هرسین به “بیمارستان شهدا” انتقال داده شده اند و حال یکی از دبیران مدرسه نیز وخیم اعلام شده است. همچنین دیگر دانش آموزان مسموم شده کرج نیز به مراکز درمانی منتقل شدند.”

مسمومیت هجده دانش آموز دختر در شهرستان ایذه

به گزارش رکنا، روز شنبه بیست و ششم فروردین ۱۴۰۲، هجده دانش آموز دختر در مدرسه پروین اعتصامی شهرستان ایذه با علائم مسمومیت به “بیمارستان شهدا” این شهرستان منتقل شدند.

مسعود محمدی، سرپرست اداره آموزش و پرورش شهرستان ایذه در این رابطه مدعی شد: “طبق خبری که به دست ما رسید مراجعه کردیم و اتفاق مهمی رخ نداده بود. این علایم به دلیل استرس و بی تابی است.”

مسمومیت شانزده دانش آموز دختر در شاهین شهر

به گزارش همشهری آنلاین، روز شنبه بیست و ششم فروردین ۱۴۰۲، شانزده دانش آموز در چند مدرسه شاهین شهر با علائم مسمومیت راهی بیمارستان شدند.

فرماندار شاهین‌ شهر و میمه در این خصوص اعلام کرد: “در پی انتشار گاز مایعی به نام «مرکاپتان» شانزده دانش آموز دچار مشکل تنفسی شدند و به بیمارستان انتقال یافتند.”

سید محمدرضا کاظمی در این رابطه مدعی شد: “با توجه به اعلام سازمان هواشناسی مبنی بر جهت وزش باد و دیگر مسائل فنی که دادستان اعلام کردند این گاز در سطح شهر منتشر می‌ شود و اینگونه نبوده که گاز نامطبوع تنها به مدارس رفته باشد و طبق بررسی‌ هایی که داشتیم در مکان‌ های دیگری به غیر از مدارس مانند پارک‌ ها و برخی ادارات این گاز استشمام شده است!”

او افزود: “بنابراین طبق تحقیقات دستگاه‌ های انتظامی و قضایی سهل‌ انگاری دو نفر از ماموران اداره گاز موجب این حادثه شده که اکنون این دو مامور در زندان هستند.”

در همین راستا روز گذشته جمعی از مردم معترض در شاهین شهر در اعتراض به مسمومیت سریالی دانش آموزان با سر دادن شعارهایی اعتراضی در مقابل ساختمان اداره آموزش و پرورش این شهر تجمع اعتراضی برگزار کردند.

بر اساس گزارش های منتشر شده تجمع این افراد با سرکوب خشونت آمیز ماموران مواجه شد.

هرانا ماه گذشته در گزارشی به آمار تعداد دانش آموزان دختر که از ابتدای آذرماه تا شانزدهم اسفند ۱۴۰۱، در پی مسمومیت های سریالی راهی بیمارستان و مراکز درمانی شده بودند، پرداخت.

بر اساس این گزارش از ابتدای آذرماه ۱۴۰۱ تا ۱۶ اسفندماه ۱۴۰۱ دست کم ۲۹۰ مورد حمله به مدارس گزارش شده است که دست کم ۷۰۶۸ دانش آموز را متاثر از خود کرده است. این تعداد دانش آموزان تنها مربوط به ۱۰۳ مدرسه است که آماری در این رابطه اعلام کرده اند.

حملات تا آن تاریخ در دست کم ۹۹ شهر از ۲۸ استان کشور ثبت شده است. بیشترین تعداد حملات ثبت شده مربوط به تاریخ ۱۳ اسفندماه با ۸۱ مورد حمله بوده است.

این حملات بعد از یک وقعه که همزمان با عید نوروز بود، با بازگشایی مدارس مجددا آغاز و گستردگی یافته است.