پدیده‌ی “کودکان اجاره‌یی در خیابان‌های ارومیه” روبه‌افزایش است

ارسال خبر از: محمد رضا برزگر ( Mohammadreza Barzegar)

در ارومیه کودکان کار با اجاره‌ی چند ساعتی توسط متکدیان به گدایی در سطح شهر وا داشته می‌شوند.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، متکدیان شهر ارومیه که اکثراً غیربومی می‌باشند کودکان را از دیگر افراد برای چند ساعت گدایی به اجاره می‌گیرند.
درآمد روزانه‌ی گدایان در ارومیه بالغ بر ٥٠ هزار تومان در روز است.

یک عضو شورای شهر ارومیه با اعلام اینکه روز به روز به تعداد متکدیان افزوده می‌شود، گفته که گدایان برخی از مناطق شلوغ شهر بچه‌هایی را از افراد دیگر برای چند ساعت گدایی اجاره می‌کنند.

اروم‌نیوز در گفتگو با مهران حاجیلو درباره‌ی اجاره‌ی کودکان جهت گدایی از تیتر “اظهارات تکان‌دهنده” استفاده کرده و آن را “معضل اجتماعی” دانسته که کمک “مجموعه‌ی دانشگاهی” می‌طلبد.

بزرگراه خاتم الانبیا، حوالی خیابان ابوذر و برخی مناطق شلوغ شهر از مکان‌های حضور متکدیان و کودکان اجاره‌یی همراه آنان می‌باشد.

پیشتر نیز خبرگزاری ایسنا از امرار معاش “لیلا” از راه گدایی و تکدیگری در خیابان‌های ارومیه خبر داده بود که خود را به شکل پسربچه با يک سر و وضع نامرتب و ژوليده در آورده و مشغول گدایی است.

همچنین اسفندماه گذشته، مسئول روابط عمومی شهرداری کرمانشاه پیشنهاد داده است از “پتانسیل کودکان کار و خیابان در ایام نوروز برای استقبال از میهمانان نوروزی” استفاده شود، امری که با واکنش منفی فعالان حقوق کودکان مواجه و آن را “در راستای حفظ دکوراسیون مورد نظر شهری” توصیف کردند.

طبق آخرین گزارش دفتر آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی، ٧٥% کودکان خیابانی دارای سرپرست(پدر، مادر، عمو،…) هستند و از جذب در این نهاد حمایتی باز می‌مانند.
یک تا دو میلیون کودک خیابانی در ایران وجود دارند.

ریشه‌ی اصلی معضل کودکان خیابانی و کار در ایران، فقر معیشتی می‌باشد که خانواده‌هایشان از هر فرصت بوجود آمده در جامعه بی‌نصیب و خذف شده‌اند.آژانس کردپا 22 آبان ماه