گسترش سرطان در میان جوانان ایرانی

آلودگی هوا، عامل زمینه‌ساز سرطان

جوان ۲۱ ساله مبتلا به سرطان پستان

و ابتلا به سرطان مقعد در زیر ۱۸ سال

اکنون ۳۰۰ هزار مبتلا به سرطان در ایران وجود دارد.

خبرگزاری مهر به مناسبت مرگ مرتضی پاشایی خواننده پاپ، بر اثر ابتلا به سرطان آن هم در سن ۳۰ سالگی، گزارشی را درباره افزایش مرگ‌های سرطانی در سنین پایین و جوانی منتشر کرده است.

به گزارش این خبرگزاری، روند رو به رشد سرطان‌ها در ایران، واقعیتی است که وزیر بهداشت نیز به آن اذعان داشته است.

همچنین سن ابتلا به سرطان در ایران پایین آمده و مرگ‌های سرطانی نیز رو به افزایش است؛ به طوری که سالانه بیش از ۹۰ هزار مورد جدید ابتلا به سرطان در کشور شناسایی می‌شود و ۳۰ هزار مبتلا به سرطان نیز فوت می‌کنند.

بهزاد رحمانی رئیس هیئت مدیره انجمن علمی جراحان عمومی ایران با اعلام اینکه نه تنها آمار سرطان در کشور بالا رفته که سن ابتلا نیز کاهش یافته است، گفته است: «به طور مثال در مورد سرطان پستان عنوان می‌شد که نباید قبل از ۳۰ سالگی به این سرطان فکر کرد. در حالی که خود بنده بیماری دارم که ۲۱ سال سن دارد و مبتلا به سرطان پستان است. همچنین مواردی از ابتلا به سرطان مقعد(رکتوم) در سنین زیر ۱۸ سال داشته‌ایم.»

اکنون ۳۰۰ هزار مبتلا به سرطان در ایران وجود دارد.

پیش‌بینی می‌شود طی سال‌های نه چندان دور، چهار سرطان پستان، روده بزرگ، رحم و پروستات، خط اول بیماری‌های بدخیم در ایران خواهند شد.

در این گزارش به نقل از علی اکبر سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت، از آلودگی هوا به عنوان عامل زمینه‌ساز سرطان یاد شده است.

این درحالی است که مردم تهران تنها پنج درصد از روزهای سال را هوای پاک تنفس می‌کنند.

مواد ناشی از اگزوز موتورها (گاز CO و ذرات معلق) و به ویژه موتورهای دیزلی بسیار خطرناک و سرطان‌زا هستند. به طوری که ۲۰ تا ۳۰ درصد آلودگی هوا نیز به دلیل خودروهای فرسوده است.

همچنین مواد غذایی ناسالم از دیگر عوامل زمینه‌ساز سرطان است، به طوری که در صورت آلوده بودن مواد غذایی، خطر سرطان‌زا بودن آنها وجود دارد.

سیگار و تریاک از دیگر عوامل زمینه‌ساز سرطان هستند.

چاقی و اضافه وزن از دیگر عوامل خطر بروز سرطان‌هاست. خودنویس 26 آبان