‌بازداشت تمامی اعضای خانواده کومار درافتاده، نوجوان ١۶ ساله جانباخته در زادروز فرزندشان

1402,05,25 هه نگاو

هه‌نگاو مطلع شده که نیروهای حکومتی اعضای خانواده دادخواه کومار درافتاده، نوجوان جانباخته اهل پیرانشهر را همزمان با سالروز تولد فرزندشان بازداشت و وسایل شخصی آن‌ها را ضبط کرده‌اند، این نیروها خانوادەی کومار را ناچار به درآوردن لباس‌هایشان نموده‌اند.

بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، ظهر روز چهارشنبه ٢۵ مرداد ۱۴۰۲ (١۶ آگوست ۲۰۲۳)، نیروهای حکومتی حسن درافتاده و هاجر برزنجی، والدین کومار درافتاده و ماردین، ژکاف، میدیا و افسانه درافتاده، دیگر فرزندان این خانواده را بازداشت کردند. هاجر برزنجی به دلیل تهدید نیروهای حکومتی با اسلحه دچار حمله عصبی شده و پس از آزادی به بیمارستان منتقل شده است.

 

 

قابل ذکر است که ژکاف درافتاده میدیا درافتاده برادر و خواهر کوچکتر کومار درافتاده و زیر ۱۸ سال بوده‌اند.

 

 

به گفته یک منبع مطلع، نیروهای حکومتی اعضای خانواده دادخواه کومار درافتاده را در ایست-بازرسی ورودی این شهر در حالی بازداشت کردەاند که عازم روستای “زیوکه” بودند تا کنار مزار فرزندشان مراسم زادروزش را برگزار کنند.

 

 

این منبع افزود: نیروهای حکومتی در ایست-بازرسی پیرانشهر اعضای این خانواده را تحت فشار مجبور کرده‌اند تا لباس‌های کُردی خود را که برای برگزاری مراسم تولد کومار پوشیده بودند درآورند و این لباس‌ها را به همراه دیگر وسایل آنها شامل تمامی تلفن‌های همراهشان و وسایل مربوط بە مراسم تولد کومار ضبط شده است.

 

 

قابل ذکر است که، حسن درافتاده و هاجر برزنجی و همچنین فرزندانشان ماردین، ژکاف، میدیا و افسانه درافتاده پس از ساعاتی بازداشت، آزاد و روانه منزل شدند و هاجر برزنجی بی‌بیمارستان منتقل شده است.

 

 

حسن درافتاده، پدر کومار روز شنبه ٢١ مرداد ماه، توسط اطلاعات سپاه پاسداران احضار و به وی هشدار داده شد تا از برگزاری هرگونه مراسمی به مناسبت تولد فرزندش جانباخته‌اش، خودداری کند. وی حین خاکسپاری کومار جانباختن فرزندش در راه “آزادی” و “خاک” را مایه افتخار دانست.