اجرای بیش از ۳۰ طرح برای جمع‌آوری کودکان کار تاکنون نتیجه‌ای نداشته است/ افزایش ۲۰ هزار نفری تعداد معتادان متجاهر در تهران

1402.05.29 خبرگزاری میزان

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران ضمن اشاره به اینکه در تهران ۳۲ بار طرح جمع آوری کودکان کار انجام شده است، اما بی نتیجه بود،

اقتصاد نهفته و پهن شده در کف خیابان باید جمع شود، گفت: در مقوله معتادان متجاهر در ابتدای برنامه ششم ۵ هزار معتاد متجاهر در تهران داشتیم، اما در پایان برنامه ششم ۲۵هزار معتاد متجاهر داریم و آسیب‌های اجتماعی متوقف نشده است.  

خبرگزاری میزان – احمد احمدی صدر، امروز (۲۹ مرداد ۱۴۰۲) در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن اشاره به اینکه  امروز در حوزه جهاد تبیین سربازان خط مقدم خبرنگاران و عکاسان هستند، گفت: در حوزه آسیب‌های اجتماعی در کلانشهر تهران یک سوال مهم وجود دارد که آیا شهرداری تهران مسئول ساماندهی آسیب‌های اجتماعی است یا خیر. در قانون به صراحت آمده است حوزه آسیب‌های اجتماعی وظیفه بهزیستی با همکاری شهرداری‌ها است و در هیچ جای قانون نیامده است که شهرداری مسئولیت اصلی در این زمینه دارد.

وی با بیان اینکه امروزه بیش از ۳۲ آسیب اجتماعی مطرح می‌شود که برخی از آن‌ها مانند کودکان کار و معتادان متجاهر دارای اولویت است، ادامه داد: همه ما در حوزه اجتماعی در تمام کشور مسئول هستیم، امروز ۱۴ الی ۱۵ نهاد به صورت مستقیم و بیش از ۲۰ نهاد به صورت غیرمستقیم در حوزه آسیب‌های اجتماعی مسئولیت دارند و قرار بود آسیب‌های اجتماعی در برنامه ششم کاهش پیدا کند، اما فقط در مقوله معتادان متجاهر در ابتدای برنامه ششم ۵ هزار معتاد متجاهر در تهران داشتیم، اما در پایان برنامه ششم ۲۵هزار معتاد متجاهر داریم و آسیب‌های اجتماعی متوقف نشده است.

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به اینکه آسیب‌های اجتماعی به دلیل موضوعات مختلف از جمله مهاجرت اتباع و… ایجاد می‌شود افزود: از همه دستگاه‌ها دعوت کردیم که در جلسه قرارگاه اجتماعی حضور پیدا کنند. تمام دستگاه‌های متولی هر کدام به تنهایی نقش خود را در زمینه آسیب‌های اجتماعی انجام می‌دادند، اما ما پیشنهاد دادیم تا همه نهاد‌ها در قرارگاهی به اسم قرارگاه اجتماعی جمع شوند تا همکاری بهتری درخصوص آسیب‌های اجتماعی داشته باشند.

احمدی ضمن بیان اینکه ۳۴ جلسه قرارگاه اجتماعی برگزار شده بیش از ۳۰۰ مصوبه داشته که بیش از ۸۰ درصد آن عملی شده است اظهار کرد: امروز ظرفیت کامل برای نگهداری معتادان متجاهر وجود دارد و نزدیک به ۲۳ هزار ظرفیت برای نگهداری معتادان متجاهر در استان تهران داریم.

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران گفت: در گذشته فقط فقط یک گام در خصوص معتادان انجام می‌شد آن هم سم زدایی بود، اما ما برنامه‌های مختلفی را برای معتادان در نظر گرفته‌ایم که آخرین گام آن صیانت پس از خروج است، همچنین مرکز جامعه پذیری را نیز برای بهبودیافتگانی که خانواده آن‌ها را نمی‌پذیرد آماده کرده‌ایم.

احمدی صدر  با اشاره آسیب‌های اجتماعی با یک الی ۲ سال حل نمی‌شود، اما امیدواریم با همدلی دستگاه‌ها به سمت کاهش آسیب‌های اجتماعی پیش برویم، بیان کرد: در قرارگاه اجتماعی کارگروه‌های مختلفی از جمله کارگروه ویژه کودکان کار و خیابان و زباله گرد تشکیل داده بودیم و در حوزه کودکان کار یک طرح ویژه کوتاه مدت، بلند مدت و میان مدت استعدادیابی حرفه آموزی و توانمندسازی کودکان کار را پیشنهاد دادیم، اما اجرایی نشد ما با جمع آوری کودکان کار مشکل داریم چراکه دوباره برمی گردند. ما الان در حال ایجاد مراکز استعدادیابی حرفه آموزی و توانمندسازی کودکان هستیم، در تهران ۳۲ بار طرح جمع آوری کودکان کار انجام شده است، اما بی نتیجه بود، اقتصاد نهفته و پهن شده در کف خیابان باید جمع شود.

وی ادامه داد: ما کودکانی داریم که به همراه خانواده از شهرستان آمده اند و به سر چهارراه می‌آیند و کار می‌کنند. منظور از شبکه این است که در شهرستان‌ها در ازای یک مبلغی کودکان را برای کار به تهران می‌آورند و در میان آن‌ها اتباع هم هستند. ما لیست دادیم که با این سر شبکه‌ها برخورد شود، اما در قانون اگرچه تکدی گری جرم است، اما چیزی برای برخورد با سرشبکه نداریم، قانون باید اصلاح شود و حتما باید امیدوار باشیم که در ۲ سال باقی مانده از شهرداری تهران در این حوزه اتفاقات خوبی رخ دهد اگرچه آسیب‌های اجتماعی بسیار پیچیده است و نیازمند کمک همه دستگاه‌ها است.