روزنامه جمهوری اسلامی: آقای وزیر آموزش و پرورش! اگر نمی توانید کاری بکنید، وزارتخانه را هم در حد بنگاه معاملات ماشین پایین نیاورید

1402.06.11 عصر ایران

بدون تردید این اظهارات وزیر آموزش و پرورش نگران ‌کننده و غیرقابل قبول است. مقایسه کردن مدارس با بنگاه های معاملات اتومبیل و تشبیه نظام آموزشی کشور و ثبت‌نام در مدارس به خریدن اتومبیل مدل بالا و توصیه به دادن پول بیشتر برای خرید آموزش بهتر، با کدام توجیه علمی و عقلی و شرعی قابل پذیرش است؟

آموزش و پرورش را مورد تأکید قرارداده‌اند. آنها آموزش و پرورش را سرمایه‌ گذاری ضروری حکومت‌ها می‌دانند و نه هزینه اضافی و یا حداکثر حق انتخاب وسیله نقلیه درحد استفاده از دوچرخه یا موتورسیکلت و یا هواپیما.شوربختانه نگرش سوداگرانه، آنهم از نوع محدود وکوتاه نظرانه و ابزاری بر نظام آموزشی ما حاکم است.

 

سخنی که از زبان وزیر آموزش و پرورش اظهار شد، از زاویه‌ای دیگر حرف دل حاکمان کشور و بیان وضعیتی است که آموزش و پرورش و ملت ایران هم اینک با آن مواجه هستند. واقعیت این است که آموزش وپرورش ابزاری برای کسب منزلت اجتماعی و علم و دانش وسیله‌ای برای ورود به دانشگاه و قبولی در رشته‌هایی که معتبر شناخته می‌شوند، تبدیل شده است، که درنهایت بدست آوردن شغلی پردرآمد برای آینده‌ای بهتر را تضمین کند! و روشن است که سایر اهداف و کارکردهای نظام تعلیم و تربیت مورد غفلت قرار می‌گیرد و عمل و رفتار آموزش و پرورش و متولیان آن درتمام سطوح تحصیلی در جهت اهداف متعالی مورد تأکید قانون اساسی نبوده و بسیاری از علوم و دانش‌ها و مهارت‌ها فراموش شده و به حاشیه رانده شده‌اند.

 

واقعیتِ سخن اخیر وزیر تأکید بر نوع نازل و سطحی لیبرالیسم اجتماعی است که براساس رقابت آزاد، آن هم در شرایط ناعادلانه و نامساوی استوار است و تقویت این شعار است که هرکس مدرسه بهتر می‌خواهد، باید پول بیشتر بپردازد و هرکس هم ندارد، برود در مدارس دولتی ثبت‌نام کند، و البته ما هم در حد مقدورات، عمل می‌کنیم و بیشتر از آن بر دولت تکلیفی نیست.در پایان، به وزیر جوان آموزش و پرورش پیشنهاد می‌کنیم نگاهی دوباره به رئوس فلسفه نظام آموزشی جمهوری اسلامی که مبانی آن در قانون اساسی بیان شده است، بیاندازند و اگر نمی‌توانند کاری بکنند، حداقل اینگونه بدون ملاحظه دستگاه آموزش و پرورش را در حد یک بنگاه معاملات اتومبیل تقلیل ندهند.