مخالفت اداره ثبت احوال با نامگذاری و ثبت هویت یک کودک در بلوچستان

بنیاد ایرانشناسی واحد بلوچستان: 

« کمبر » نام یکی از قهرمانان حماسی بلوچستان است

یک شهروند بلوچ علیرغم ارایه تاییدیه از بنیاد ایرانشناسی در خصوص ریشه های ایرانی نام انتخابی برای کودک خود، همچنان با مخالفت اداره ثبت احوال جهت ثبت هویت و صدور شناسنامه برای کودک خود روبه رو است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یک شهروند بلوچ اهل «کوچو» در بخش «تلانگ قصرقند» چندین روز بعد از تولد فررندش برای دریافت شناسنامه و ثبت فرزندش بنام “کمبر” به اداره ثبت احوال مراجعه نمود اما ثبت این نام با مخالفت مسئولان ثبت احوال مواجه شده است.

علت مخالفت ثبت احوال با نام “کمبر” این است که این نام در کتاب اسامی ایرانی وجود ندارد؛ این موضوع در حالی است که بنیاد ایرانشناسی واحد بلوچستان با صدور نامه ای بر ایرانی بودن این نام که نام یکی از قهرمانان حماسی بلوچستان است صحه گذاشته است با این حال اداره ثبت احوال همچنان حاضر به ثبت هویت این کودک نیست.

لازم به یادآوری است اداره ثبت احوال بر اساس کتابچه اسامی که توسط دولت تهیه شده است عمل نموده و اسامی که خارج از لیست درج شده در این کتاب باشد را اسامی غیرمجاز می داند. محدودیتها و بینش سیاسی و مذهبی اعمال شده در این کتاب عملا بسیاری از شهروندان را از نامگذاری کودکان خود بر اساس هویتهای مذهبی یا قومی و فرهنگی خود بر خلاف مقاوله نامه های حقوق بشری محروم می سازد.

اصلاحیه: خبرگزاری هرانا در تاریخ اول آذرماه گزارشی با عنوان «پافشاری و موفقیت یک شهروند بلوچ برای انتخاب نام فرزندش» منتشر نمود که در آن به شرح مشکلات یک شهروند بلوچ برای نامگذاری فرزندش پرداخته بود و در ‌‌نهایت گزارش کرده بود این شهروند پس از یک کشمکش حقوقی موفق به ثبت هویت کودک خود و اخذ شناسنامه برای او شده است، با این حال در پی تماس خانواده کودک مورد اشاره مشخص گردید که برداشت هرانا از اطلاعات دریافتی صحیح نبوده و این خانواده علیرغم ارائه نامه از بنیاد ایران‌شناسی واحد بلوچستان مبنی بر ایرانی بودن نام «کمبر» که از قهرمانان بلوچستان است همچنان با مخالفت اداره ثبت احوال در خصوص ثبت و صدور شناسنامه برای کودک روبه رو هستند. خبرگزاری هرانا بدینوسیله گزارش منتشر خود را تصحیح می‌نماید. هرانا 01 آذر