درصد علت ناشنوایی ها «ژنتیکی» است

۳مهر ۱۴۰۲  رکنا

رکنا: معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور ضمن تشریح اقدامات و خدمات این سازمان به جامعه ناشنوایان و کم‌شنوایان اظهار کرد: آسیب شنوایی معلولیتی پنهان و دارای تاثیرات گسترده بر جنبه‌های مختلف رشد مهارت‌های ارتباطی، اجتماعی و هیجانی فرد و خانواده وی است که میزان شیوع آن در زمان تولد بیش از دو برابر مجموع دیگر اختلالات قابل ارزیابی در نوزادان است .به گزارش رکنا به نقل از ایسنا، فاطمه عباسی با اشاره به «نکوداشت هفته جهانی ناشنوایان » اظهار کرد: روز جهانی گرامیداشت افراد دارای معلولیت شنوایی هرساله در آخرین یکشنبه ماه سپتامبر برگزار می‌شود که امسال با ۲۴ سپتامبر (برابر با ۲ مهرماه) مصادف شد و به دلیل اهمیت توجه جامعه به این افراد مراسمی طی یک هفته (دوم تا هشتم مهر) برگزار می‌شود.

توانبخشی حرفه‌ای بالای ۱۵ سال و ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی به توانخواهان کم شنوا و ناشنوا در قالب کارگاه‌های تولیدی حمایتی، افزود: دفتر امور توانبخشی آموزشی، حرفه‌ای و توانپزشکی برای توانخواهان کم‌شنوا و ناشنوا پس از طی دوره‌های آموزش حرفه‌ای در مراکز حرفه‌آموزی شرایط حضور در کارگاه‌های تولیدی حمایتی را فراهم آورده است تا توانخواهان بتوانند با استقلال نسبی در انجام قسمتی از یک حرفه توانایی کسب شده و بالقوه خویش را در راستای تولید یا ارائه خدمت به کار گرفته و با حضور در کارگاه‌های تولیدی حمایتی در این زمینه موفق شوند. طی سال گذشته ۳۳۵ نفر از افراد دارای معلولیت شنوایی از خدمات کارگاه‌های تولیدی حمایتی بهره‌مند شده‌اند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور درخصوص خدمات کاریابی و اشتغال به توانخواهان کم‌شنوا و ناشنوا در قالب مراکز پشتیبانی شغلی نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: مراکز پشتیبانی شغلی که با هدف تسهیل شرایط دستیابی به شغل پایدار توانخواهان کم‌شنوا و ناشنوا و به عنوان مؤسسه مجری در برقراری ارتباط با کارفرما و نظارت بر روند به کارگماری توانخواهان اقدام می‌کند، یکی از برنامه‌های دفتر مراکز توانبخشی روزانه و توانپزشکی بهزیستی کشور با هدف استفاده از حداقل توان افراد کم‌شنوا و ناشنوا جهت ایجاد شغل شایسته و ایجاد انگیزه و ارتقاء کیفیت زندگی این افراد است.

وی گفت: این مراکز با استخدام افرادی تحت عنوان مربی شغلی (J.C) مبادرت به ایجاد اشتغال برای توانخواهان می‌کند. در این مراکز معلولین آموزش حرفه‌ای و کارگاهی نخواهند دید. طی سال گذشته ۳۳۲ فرد دارای معلولیت شنوایی از این مراکز خدمت گرفته‌اند.

مجرب و آموزش دیده و علاقمند ( برگزاری بیش از ۴۰ کارگاه آموزشی در طول سالیان اجرا) و پوشش مناطق محروم و روستایی از طریق خرید خدمت از بخش غیردولتی از جمله دستاوردها محسوب می‌شود.

به گفته معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور، باتوجه به عملکرد این برنامه در سطح کشور، ایران یکی از ۷ کشور اصلی همکار برنامه با سازمان بهداشت جهانی در زمینه غربال شنوایی است.

غربالگری شنوایی ۳ تا ۵ ساله‌ها

عباسی در ادامه به برنامه غربالگری شنوایی سنین ۳ تا ۵ سال (پیش دبستانی) نیز اشاره کرد و گفت: این برنامه از سال ۱۳۹۶ بصورت پایلوت آغاز و در حال حاضر با استفاده از حدود ۲۰۰ دستگاه در کشور در حال اجرا بوده و تاکنون بیش از ۷۰۰ هزار نفر تحت پوشش برنامه قرار گرفته‌اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره پرداخت کمک‌هزینه تحصیلی به دانش‌آموزان دارای معلولیت و شهریه دانشجویان معلول تصریح کرد: ۱۸هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز دارای معلولیت شنوایی بهره‌مند از کمک هزینه تحصیلی ( با سرانه سالانه ۷۰۰ هزارتومان) و ۱۸۹۸ دانشجوی دارای معلولیت شنوایی شهریه دریافت می‌کنند.معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در ادامه درخصوص طرح ارتقای توانمندی افراد دارای معلولیت شنوایی، بینایی، آسیب نخاعی و سالمندان نیز افزود: این فعالیت به منظور ارتقاء دانش افراد در خصوص مهارت‌های زندگی و سبک زندگی سالم، آشنایی افراد تحت پوشش با مسائل روان‌شناختی مرتبط با نوع معلولیت، افزایش مشارکت افراد در فعالیت‌های اجتماعی و مطالبه‌گری، افزایش مسئولیت‌پذیری افراد نسبت به خود، خانواده و جامعه، افزایش تعاملات بین فردی و خانوادگی و جامعه با تغییر در نگرش نسبت به معلولیت اجرا می‌شود که در حال حاضر ۱۲۰۷ نفر با معلولیت شنوایی تحت پوشش این طرح هستند.عباسی ادامه داد: در راستای جامعه‌پذیری افراد دارای اختلالات شنوایی پوشش سایر خدمات سازمان نیز از جمله اورژانس اجتماعی، خدمات مشاوره‌ای، بیمه‌های اجتماعی و خدمات مددکاری و حمایتی بویژه برای زنان سرپرست خانوار شامل این افراد می‌شود.