تغییرات آب و هوایی به سلامت روان کودکان آسیب می رساند

سلامت بهداشت

۲۳ مهر ۱۴۰۲، ۵:۳۰

محققان هشدار می دهند؛تغییرات آب و هوایی به سلامت روان کودکان آسیب می رساندآتش‌سوزی‌های شدید جنگلی، خشکسالی، سیل و گرمای بی‌سابقه ناشی از تغییرات اقلیمی، سلامت روان کودکان را که در حال حاضر شکننده هستند، تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، طبق گزارش جدید انجمن روانشناسی آمریکا و سازمان حمایت از آب و هوا، این اثرات ممکن است قبل از به دنیا آمدن کودکان شروع شود و با افزایش سن بدتر شود و در کنار سایر عوامل استرس زای شناخته شده مانند کووید ۱۹، جنگ و خشونت با اسلحه قرار دارد. علاوه بر این، گروه‌های خاصی از کودکان به دلیل فقر، نژادپرستی، ناتوانی و عوامل دیگر تحت تأثیر تأثیرات تغییرات آب و هوایی بر سلامت روانی قرار دارند.

«کریستی منینگ»، یکی از نویسندگان گزارش از کالج مکالستر ایالت مینه سوتا، گفت: «تغییرات آب و هوا به طور مستقیم و غیرمستقیم بر سلامت روان تأثیر می‌گذارد.»

به گفته وی، «آتش‌سوزی‌ها ذرات ریز یا PM۲.۵ را در هوا آزاد می‌کنند، آلودگی ناشی از رانندگی و قرار گرفتن در معرض آلاینده‌های هوا و دمای بالا در دوران بارداری ممکن است احتمال داشتن بچه‌هایی را با مشکلات یادگیری و برخی از مشکلات سلامت روان افزایش دهد.»

وی خاطرنشان کرد: «زنده ماندن از سیل یا آتش‌سوزی بر کودکان تأثیر می‌گذارد و می‌تواند باعث اضطراب طولانی‌مدت شود و زمانی که والدین با استرس و آسیب‌های روحی دست و پنجه نرم می‌کنند، عواقبی برای کودکان دارد.»

بسیاری از خانواده‌ها به دلیل آتش سوزی یا سیل مجبور به ترک خانه و حیوانات خانگی خود شده‌اند. کودکان ممکن است در حین تخلیه مجروح شده باشند، یکی از عزیزان خود را از دست داده یا شاهد تخریب خانه خود بوده باشند. منینگ افزود: «جابه‌جایی می‌تواند اثرات بلندمدتی بر سلامت روان و یادگیری کودک داشته باشد.»

او گفت که اثرات بلندمدت تغییرات آب و هوایی، مانند گرما و کیفیت بد هوا، می‌تواند خطر ابتلا به اضطراب، افسردگی و اختلالات سلامت روان را نیز افزایش دهد.