ایران؛ ترک تحصیل بیش از ۵۵۶ هزار کودک قبل از دبیرستان

17. Oktober 2023 کولبر نیوز

بر اساس تازەترین گزارش مركز آمار ايران، در سال تحصيلي جدید، بيش از ۵۵۶ هزار کودک در سن ۱۵ تا ۱۷ سال در ایران از تحصيل بازماندند. از این تعداد بيش از ٢٩٥ هزار نفر آنها پسر و بيش از ٢٦١ هزار نفر هم دختر هستند.بە گزارش کولبر نیوز، بر اساس تازەترین گزارش مركز آمار ايران کە تحت عنوان “گزارش وضعيت اجتماعی و فرهنگی ايران بهار۱۴۰۲” منتشر کردە است، نشان می‌دهد در سال تحصيلي جدید، بيش از ۵۵۶ هزار کودک در سن ۱۵ تا ۱۷ سال در دوره متوسطه اول ترک تحصیل کردەاند. از این تعداد بيش از ٢٩٥ هزار نفر آنها پسر (بیشترین نرخ ترک تحصیل بە میزان ۶,۵۴ درصد) و بيش از ٢٦١ هزار نفر هم دختر هستند.

این گزارش همچنین در رابطە با نرخ ترک تحصیل در دوره ابتدایی که در سال تحصیلی ۱۳۹۶-۱۳۹۵، ۰,۹۹ درصد بوده، عنوان کردە است کە بعد از پنج سال در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ به ۱,۲ درصد افزایش یافتە است.

این نرخ در متوسطه اول نیز ۴,۱۱ درصد بوده که به مرور به ۵,۴۷ درصد رسیده و سیری صعودی را ثبت کرده است. در دوره ابتدایی و متوسطه اول، بیشترین نرخ ترک تحصیل در دوره مورد بررسی یعنی سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ بود. در متوسطه دوم اما نرخ ترک تحصیل از ۴,۵۳ درصد به ۴,۰۴ درصد رسیده که بیشترین نرخ ترک تحصیل در دوره مورد بررسی متعلق به سال تحصیلی ۱۳۹۶-۱۳۹۵ با نرخ ۴,۵۳ درصد بوده است.

این گزارش و دیگر آمارهای جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که نه تنها میزان و تعداد دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل افزایش یافته که فقر اقتصادی، شدت ‌یافتن مدارس غیرانتفاعی، نابرابری و تبعیض در برخورداری از امکانات آموزشی در مدارس و ناتوانی خانوادەها از پرداخت هزینەهای مدرسە، شرایط سختی را برای کودکان طبقات فرودست و محروم ایجاد کردە است کە می‌تواند منجر بە افزایش هر چە بیشتر نرخ ترک تحصیل و همچنین تعداد کودکان کار شود.