نگهداری ۳۴۰ کودک بی سرپرست و بدسرپرست در مراکز تحت نظارت بهزیستی آذربایجان‌غربی

1402.08.02 ایسنا

ایسنا/آذربایجان غربی مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌غربی گفت: در حال حاضر ۳۴۰ کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست در مراکز شبانه‌روزی و مراکز شبه خانواده تحت نظارت بهزیستی در سراسر استان و۴۶ کودک معلول و بیمار نیازمند پیگیری‌های خاص در مراکز نگهداری توانبخشی نگهداری می‌شوند.

پروین محمدپوری در گفت و گو با ایسنا در خصوص واگذاری کودکان تحت سرپرستی بهزیستی به خانواده‌ها افزود: انتقادهای زیادی در مورد طولانی شدن پروسه‌های واگذاری این کودکان به خانواده‌ها و سخت گیری‌های سازمان بهزیستی در این زمینه مطرح می‌شود اما این کودکان در دست ما امانت هستند و باید به بهترین و مناسب‌ترین شکل ممکن واگذار شوند.

وی تصریح کرد: معمولا هنگام فرزندپذیری در مراکز بهزیستی، خانواده‌ها به دنبال کودکان زیر دو سال، سالم و دارای شرایط خاص از نظر ظاهری هستند اما امروز دنبال این هستیم تا فضاسازی ایجاد کنیم و نوع نگاه داوطلبان به پذیرش فرزند از مراکز بهزیستی را  تغییر دهیم.

محمدپوری  با تاکید بر تجربه کانون گرم خانواده برای کودکانی که شرایط خاص و ویژه دارند، افزود: هر چقدر در این مراکز شرایط و امکانات برای کودکان و نوجوانان بدسرپرست فراهم باشد اما جای کانون گرم خانواده را نمی‌گیرد. در طرح امین موقت، کودکان بدسرپرست، در فضای گرم خانواده قرارمی‌گیرند و آن را تجربه می‌کنند اما باید بیشتر به این موضوع پرداخته شود و فرهنگ سازی لازم در این زمینه صورت گیرد.

وی با اشاره به رویکرد سازمان بهزیستی به موضوع تسریع و تسهیل شرایط واگذاری کودکان به خانواده‌های واجد شرایط ادامه داد: خانواده به عنوان اصلی ترین نهاد پرورش روحی، جسمی و روانی انسان، نقشی بی بدیل در پرورش کودکان دارد و به همه مراکز تحت نظارت توصیه می شود در راستای رساندن فرزندان بهزیستی به آغوش خانواده ها تلاش کنند.

محمدپوری در خصوص فرایند فرزند پذیری بیان کرد: ثبت‌نام فرزند خواندگی بهزیستی، از طریق سامانه پس از انجام مراحل مربوطه و تکمیل فرم های مربوطه مطابق روند نحوه تکمیل فرم مقرر در سایت، انجام گرفته و پیگیری این درخواست، نیز از طریق سامانه مزبور، بخش پیگیری پرونده، امکان پذیر است.

این مقام مسئول در خصوص فرآیند فرزندپذیری عنوان کرد: به منظور انجام کامل مصاحبه و پذیرش فرزندخواندگی، خانواده‌ها طی فرآیندی توسط مشاورومتخصص ما، مورد مشاوره قرارمی‌گیرند و خدمات مشاوره بهزیستی، معمولا تا سالها پس از فرزندپذیری به صورت مستمر به خانواده‌ها ارائه می‌شود.