کمبود پزشک متخصص اطفال، چالشی بزرگ برای نظام بهداشت و درمان ایران

1402.08.08 iranintl

وب‌سایت اقتصاد۲۴ هشدار داد کمبود پزشک متخصص اطفال در ایران به چالشی بزرگ برای نظام درمان در بسیاری از استان‌های کشور بدل شده است. در اثر این معضل، بسیاری از ساکنان‌ شهرستان‌ها ناگزیرند برای معالجه کودکان بیمار خود به مراکز درمانی تهران مراجعه کنند.

آمارها نشان می‌دهد که مجموع تعداد فارغ‌التحصیلان متخصص اطفال در ایران از سال ۱۳۹۶ به کمتر از یک درصد کاهش یافته است.

بنا بر این گزارش، موج فزاینده مهاجرت پزشکان نیز به کمبود متخصصان اطفال در ایران دامن زده است.

پیش از این، روزنامه هم‌میهن در روز چهارم مهر نوشت بعد از هشدارهای پی‌درپی درباره ترک ایران از سوی پزشکان متخصص، پرستاران، ماماها‌، و داروسازان، مهاجرت‌ها به استادان دانشگاه و مدیران این حوزه در سطوح مختلف رسیده است.

در دی ماه ۱۴۰۱ نیز محمد رئیس‌زاده، رییس سازمان نظام پزشکی ایران،‌ شیب مهاجرت پزشکان از کشور را «رو به افزایش و باعث نگرانی» خواند.

او گفت: «به دلیل هزینه‌های بالای تربیت دانشجو، خروج حتی یک پزشک برای کشور خسارت‌بار است.»

«پایگاه داده‌های باز ایران» روز ۱۸ مهر گزارش داد آمار مهاجرت پزشکان در ایران، ۳۰ درصد بیشتر از تعداد پزشکان جدیدالورود به نظام بهداشت و درمان کشور است.

در گزارش اقتصاد۲۴ به آمارهای نگران‌کننده دیگری نیز اشاره شده است. از مجموع ۴۰ رزیدنت پذیرفته‌شده اطفال در دانشگاه علوم پزشکی بهشتی در سال جاری، ۵۰ درصد در همان ابتدای دوره انصراف خود را اعلام کردند و این انصراف‌ها همچنان ادامه دارد.

همچنین یک بیمارستان تازه تاسیس تخصصی کودکان در تهران پس از گذشت هشت ماه از اعلام فراخوان جذب متخصصان اطفال، تنها توانسته است ۳۰ درصد از کادر پزشکان مورد نیاز خود را تامین کند.

اقتصاد۲۴ نوشت با توجه به کمبود پزشک متخصص اطفال در شهرستان‌ها و مراجعه اجباری بسیاری از کودکان بیمار به تهران، «ضریب اشتغال بیشتر بیمارستان‌های دولتی کودکان در تهران ۱۰۰ درصد است».

این در حالی است که حداقل ۵۰ تا ۷۰ درصد از بیماران این مراکز را کودکان ساکن شهرهای غیر تهران یا کودکان اتباع خارجی تشکیل می‌دهند.

با توجه به گرانی‌ خدمات درمانی در بخش غیردولتی، بسیاری از مردم ناچارند برای معالجه فرزندان خود به بیمارستان‌های دولتی مراجعه کنند که با توجه به کمبود پزشک و تخت‌های خالی با مشکلات عدیده‌ای روبرو می‌شوند.

اقتصاد۲۴ به نقل از پدر یک کودک ۱۱ ساله گزارش داد که آن‌ها برای بستری کردن فرزند بیمار خود ناگزیر شده‌اند از شهر محل اقامت خود در شرق ایران به تهران مراجعه کنند و پس از ساعت‌ها دوندگی و شنیدن جواب رد در دو مرکز درمانی، نهایتا موفق به پیدا کردن تخت خالی در یکی از بیمارستان‌های تخصصی کودکان در پایتخت شوند.

شهرآرانیوز روز سوم آبان نوشت بیمارستان تخصصی کودکان اکبر شهر مشهد نیز به دلیل کمبود پزشک قادر به ارائه خدمات مناسب در شیفت‌های شب و روزهای تعطیل نیست و این موضوع موجبات گله‌مندی ساکنان این کلان‌شهر را به همراه داشته است.

یکی از شهروندان مشهدی در گفت‌وگو با شهرآرانیوز گفت: «بیمارستانی با این عظمت ساخته شده است، اما پزشک متخصص ندارد… اگر قرار بر پزشک عمومی باشد که همه پدر ومادرها می‌توانند کودک رابه یک درمانگاه نزدیک خانه ببرند.»

فشار بر جامعه پزشکی به‌ویژه بعد از حمایت بسیاری از آنان از خیزش انقلابی مردم ایران در سال ۱۴۰۱ شدت گرفته است و این امر باعث شده بسیاری از آنان عطای کار در ایران را به لقایش ببخشند.

حمید سوری، رییس پیشین کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید-۱۹ و عضو پیشین هیات‌ علمی گروه اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی بهشتی از جمله کسانی است که به تازگی و پس از تحمل ماه‌ها «خانه‌نشینی اجباری»، به فهرست مهاجران اضافه شده است.

او درباره «خانه‌نشینی معادل با مرگ» و در نهایت مهاجرتش که از آن با عنوان «رانده شدن» یاد می‌کند، گفته است دولت بهانه‌های عجیبی برای حذف استادان منتقد از دانشگاه دارد.

در یکی از آخرین اقدامات سرکوب‌گرانه جمهوری اسلامی علیه پزشکان، ماموران حکومتی فاطمه رجایی‌راد، متخصص جراحی دهان، فک و صورت و استاد دانشگاه را به دلیل شرکت در مراسم روز پزشک در شهر آمل بدون حجاب اجباری، مجبور به ضبط و انتشار یک ویدیوی عذرخواهی کردند.