ادامه «مسموم‌سازی‌های سریالی»| بدحالی دختران دانش‌آموز اهوازی در پی «استنشاق» گاز؛ استانداری: اتفاقی طبیعی است

1402.08.14 voanews

در پی تداوم مجموعه «مسموم‌سازی‌های سریالی» یکسال اخیر و بدحالی دختران دانش‌آموز اهوازی به‌سبب آنچه «حملات شیمیایی» نامیده می‌شود، استانداری خوزستان آن را «اتفاقی طبیعی» اعلام کرده است.

عبداله افرازه شهاوند، معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان در گفت‌وگویی تلویزیونی با صداوسیمای جمهوری اسلامی، در ارتباط با «تنگی نفس» و «بدحالی» برخی دانش‌آموزان دختر اهوازی، گفته است: «یک اتفاق کاملا طبیعی بود.»

او در ادامه مدعی شد که علت بروز حادثه، «مایعی بود که قرار بود به گاز شهری تزریق شود و همین بوی گازی است که شهروندان در خانه‌هایشان نیز استنشاق می‌کنند و هیچ ضرری ندارد و مسموم‌کننده نیست.»

شنبه سیزدهم آبان‌ماه تعدادی از دانش‌آموزان مدرسه دخترانه «کوثر» شهر اهواز بر اثر آنچه رسانه‌های رسمی ایران «استنشاق بوی نامطبوع» نامیدند، بدحال و جهت مداوا به بیمارستان اعزام شدند.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان در ادامه ادعاهای خود، افزوده است: این «بدحالی‌‌ها» بنا بر آنچه که پزشکان اعلام کردند، «ناشی از استرسی است که به دانش‌آموزان وارد می‌شود.»

مسموم‌سازی‌های سریالی دانش‌آموزان ایران که اغلب در مدارس دخترانه رخ می‌دهد، از پاییز ۱۴۰۱ در برخی شهرها مانند قم آغاز شد و پس از آن به استان‌های مختلف سرایت پیدا کرد.

در یک‌سال گذشته مقامات جمهوری اسلامی اظهارات متناقضی در مورد نحوه برخورد با عوامل این مسموم‌سازی‌های سریالی بیان کردند. از اعلام بازداشت صدها نفر در این رابطه تا انکار کلی آن.

گسترش این مسموم‌سازی‌ها، اعتراض‌های عمومی را نیز در پی داشته است؛ از جمله، گروهی از معترضان ۱۳ اسفندماه ۱۴۰۱ در مقابل ساختمان‌های آموزش و پرورش تجمع کردند و شعار «دشمن ما همین جاست دروغ می‌گن آمریکاست» سر دادند.

با وجود حساسیت فراوان افکار عمومی در مورد این پرونده، تاکنون جزییاتی از اسامی یا وابستگی احتمالی متهمان در پرونده از سوی مقامات جمهوری اسلامی منتشر نشده اما دادستانی تهران سال گذشته در رابطه با انتقاد صادق زیباکلام از مسمومیت‌سازی‌های سریالی دختران دانش‌آموز، علیه او پرونده قضایی تشکیل داده بود.