حوزه‌های تربیت غیررسمی نسل کودک و نوجوان مدیریت شود

1402.08.15 ایسنا

ایسنا/گیلان مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان ترویج فرهنگ قصه و قصه‌گویی، آشناسازی آینده‌سازان با مظاهر هویتی ایرانی – اسلامی و مدیریت مجموعه‌های فعال در عرصه تربیت غیررسمی نسل کودک و نوجوان را از اولویت‌های امروز جامعه عنوان کرد.

محمدمهدی نیازمند امروز، ۱۵ آبان ماه در نشست هماهنگی و برنامه‌ریزی مرحله استانی بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان، ترویج فرهنگ قصه و قصه‌گویی، آشناسازی آینده‌سازان با مظاهر هویتی ایرانی – اسلامی و مدیریت مجموعه‌های فعال در عرصه تربیت غیررسمی نسل کودک و نوجوان را از اولویت‌های امروز جامعه عنوان کرد و افزود: لازم است برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی متوجه آینده‌سازان و برطرف‌سازی دغدغه‌های هویتی آنان، فرهنگ‌سازی در حوزه کودک و نوجوان به عنوان یک اولویت در نظر گرفته شود.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان بر همین اساس نیز تعامل موثر و رو در رو با مخاطب را از راهکارها دانست و قصه‌گویی را ابزاری موثر برای هویت‌بخشی به جامعه و آشناسازی آنان با پیشینه و داشته‌های فرهنگی ارزیابی کرد و ادامه داد: معرفی اسطوره‌های ایرانی – اسلامی و آشناسازی نسل کودک و نوجوان با شخصیت‌هایی همچون اسلم دیلمی و میرزا کوچک جنگلی می‌تواند در بستر فعالیت‌ قصه و قصه‌گویی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه شناسایی استعدادهای نسل کودک و نوجوان، ایجاد عرصه‌های رقابتی و تولید محتوای مناسب، از دیگر رهاوردهای اجرای فعالیت‌های هدفمند فرهنگی و برگزاری جشنواره‌های قصه‌گویی است، افزود: ضرورت دارد با همگرایی‌ آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری و دیگر مجموعه‌های فرهنگی، بسترهای لازم برای بهره‌مندسازی هرچه بیشتر نظام آموزشی از این حرکت ثمربخش فراهم شود.

نیازمند از ضرورت‌های اطلاع‌رسانی حداکثری و استفاده از ظرفیت‌های دستگاه‌های متولی این حوزه نیز صحبت کرد و با تبیین این موضوع که بهره‌گیری همزمان و موثر از فرصت‌های فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات محیطی اهمیت دارد، تصریح کرد: در این مسیر، همراهی رسانه ملی، دستگاه‌های اجرایی و شهرداری‌ها ضروری است.

وی از لزوم استمرار و پیگیری حرکت‌های فرهنگی سخن گفت و با تاکید بر ضرورت برگزاری نشست اعضای کمیته کودک و نوجوان در استان گیلان یادآور شد: طی هفته آینده شاهد برگزاری این نشست و پرداختن به مسائل حوزه کودک و نوجوان استان، به ویژه مرحله استانی جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری خواهیم بود.

قصه‌گویی؛ بستری برای معرفی اسطوره‌های ملی

سید جلیل میرعظیمی، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان نیز، با قدردانی از همراهی مسئولان و حاضران در این نشست، به تشریح بخش‌ها، محورهای موضوعی و روند برگزاری بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون در استان پرداخت.

وی از رویکردهای ارزشگذاری قصه‌ها نیز گفت و با بیان اینکه «امیدآفرینی»، «ارایه نگاه و زاویه دید جدید»، «لبخند» و «ایمان و الهام‌آفرینی» از جمله این رویکردها است، افزود: بخش ملی، آیینی – سنتی، زبان اشاره، قصه‌های بین‌المللی، ۹۰ ثانیه و همچنین، مقاله، جستار، تالیف کتاب و پایان‌نامه، از بخش‌های این جشنواره به شمار ‌می‌رود.

مدیرکل کانون پرورش فکری گیلان به جوایز ویژه این جشنواره نیز اشاره کرد و در این میان به جایزه ویژه قصه ‌برتر با موضوع “سردار شهید حاج قاسم سلیمانی” و اهدای جایزه به قصه برتر با تکیه بر لبخند اشاره کرد.

میرعظیمی از افزون شدن بخش غیررقابتی «قصه‌گویی با موضوع غزه» سخن به میان آورد و این امر را ادای دین به شهیدان و بیانگر حمایت‌های فرهنگی کانون از مردم مظلوم فلسطین خواند و ادامه داد: قصه‌های قرآنی، دینی و مذهبی، روایت اراده و ارایه قصه‌های کارآفرینان و صاحب‌نامان عرصه کار و تلاش، قصه‌های نامداران(روایت‌اسطوره‌ها) و قصه‌های آزاد نیز از محورهای موضوعی جشنواره بیست‌وپنجم محسوب‌می‌شود.

وی پیشینه فرهنگی و اسطوره‌های ملی استان را یادآور ‌شد و با بیان اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان پیشنهاددهنده و برگزارکننده نخستین جشنواره قصه‌گویی در کشور است، تصریح کرد: برگزاری جشنواره بییست‌وپنجم، ظرفیت مناسبی برای فرهنگ‌سازی و معرفی اسطوره‌های ملی به مخاطبان است.

مدیرکل کانون پرورش فکری گیلان با اشاره به جایگاه و موفقیت قصه‌گویان گیلانی در جشنواره‌های پیشین، همراهی مسئولان و دستگاه‌های اجرایی را برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر مرحله استانی بیست‌وپنجمین جشنواره قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بازه زمانی ۲۷ لغایت ۲۹ آبان ۱۴۰۲ خواستار شد.