مرگ و مصدومیت دو کولبر از جمله یک نوجوان در پی تیراندازی نیروهای نظامی

1402.08.17 هرانا

خبرگزاری هرانا – طی روزهای اخیر، در پی تیراندازی نیروهای نظامی در بانه و نودشه، دو کولبر مورد اصابت گلوله قرار گرفتند. طی این رخدادها، یک کولبر نوجوان زخمی و یک تن دیگر جان خود را از دست داد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به  نقل از کولبرنیوز، امروز چهارشنبه هفدهم آبان ۱۴۰۲، تیراندازی نیروهای نظامی در نودشه موجب زخمی شدن یک کولبر نوجوان شد.

هویت وی، “مبین (فامیلی نامشخص)،حدودا شانزده ساله و از اهالی شهر نودشه” گزارش شده است.

در این گزارش آمده است، این نوجوان جهت مداوا به یکی از مراکز درمانی شهر نودشه منتقل شده و بر اثر شدت جراحات وارده در معرض خطر قطع عضو قرار دارد.

جان باختن یک کولبر در بانه

به گزارش کردپا، شامگاه سه شنبه شانزدهم آبان، یک کولبر در پی تیراندازی نیروهای نظامی در بانه جان خود را از دست داد.

هویت وی، “آزاد ستارپناه، فرزند محمود و آمنه، چهل و سه ساله، اهل روستای دره زیارت علیا از توابع سقز، متاهل و دارای دو فرزند”‌ گزارش شده است.

بر اساس این گزارش، نیروهای نظامی بدون اخطار قبلی در مرز “هنگه‌ ژال” بانه این کولبر را مورد شلیک مستقیم قرار داده‌ که این اتفاق منجر به جان باختن او شده است.

کولبری، شغلی کاذب و مشقت بار است که مردم مناطق مرزی در پی فقدان فرصت های شغلی به آن روی می آورند و سالانه ده ها تن در مواجهه با خطرات طبیعی و یا در پی شلیک نیروهای مرزبانی کشته و‌ یا زخمی می شوند.

در بخشی از گزارش سالانه مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در سال ۱۴۰۱؛ به شهروندانی که توسط ارگان‌های نظامی کشته و یا زخمی شده‌اند پرداخته شده است.

به غیر خسارت های مادی، قتل حیوانات بارکش و حوادث روی داده از جمله سرمازدگی و بهمن، در این گزارش قتل ۲۱ کولبر (باربر مرزی) و زخمی شدن ۱۳۳ تن آنان توسط نیروهای مرزبانی و انتظامی ثبت شده است.

لازم به ذکر است که ۲۸ کولبر دیگر نیز به واسطه شرایط اقلیمی و جغرافیایی مانند سرمازدگی و سقوط از ارتفاع دچار حادثه شدند که از این تعداد ۲۶ کولبر زخمی شدند و ۲ کولبر جان باختند.