مقام آموزش و پرورش: «به ما تکلیف شده» در برنامه‌های درسی به «هویت جنسیتی» توجه کنیم  

۲۴ آبان ۱۴۰۲ ایسنا

یک مقام ارشد وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی از اعمال «دستور» برای انجام تغییرات جنسیتی در کتاب‌های درسی مدارس خبر داده است.به گزارش خبرگزاری دولتی «ایسنا»، علی لطیفی، رئیس سازمان برنامه‌ریزی درسی اعلام کرده است: «به ما تکلیف شده» که برنامه درسی به «هویت جنسیتی» مخاطب توجه کند.او در ادامه مدعی شده است که این اعمال قدرت برای انجام تغییرات محتوایی کتاب دانش‌آموزان «اصلا به معنای تفکیک جنسیتی در کتاب‌های درسی نیست.»

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی بیست و پنجم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ به تلویزیون حکومت ایران گفته بود: «مطالب غیرکاربردی» از کتاب‌های درسی دانش‌آموزان «همه پایه‌های تحصیلی» بر اساس دستور علی خامنه‌ای حذف می‌شود.

او نهم شهریور ماه همان سال نیز بار دیگر تاکید کرده بود که محتوای «۲۰۰ کتاب درسی» دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی تا پایه دوازدهم به دستور رهبر جمهوری‌اسلامی تغییر خواهد کرد.

رئیس سازمان برنامه‌ریزی درسی وزارت آموزش و پرورش همچنین مدعی شده است که هدف از اعمال تغییرات «هویت جنسیتی» در کتاب‌های درسی، برقراری «تعادل در محتواها» است.

از سوی دیگر، طی سالیان اخیر در راستای «اصلاح» حکومتی دروس مدارس و همزمان اوج‌گیری اعتراضات سراسری و گسترش آن به مدارس، جمهوری اسلامی به دنبال ترویج فرهنگ آنچه «ایثار و شهادت» می‌نامد، است؛ اقدامی که به باور برخی کارشناسان می‌تواند تعلیم و تربیت را از مسیر اصلی خود منحرف کند.

مقامات جمهوری اسلامی عموما واژه‌هایی مانند «ایثار» و «شهادت» را در ارتباط با فعالیت مجموعه‌های نظامی-ایدئولوژیکی مانند سپاه پاسداران یا اشخاصی همچون قاسم سلیمانی از فرماندهان نیروی قدس سپاه بکار می‌برند.

در این حال، در «بخشنامه سرباز معلم‌» که نهم خرداد ماه به تصویب هیات دولت جمهوری اسلامی رسید، با اشاره به توافق دوجانبه بین سپاه پاسداران و وزارت آموزش و پرورش در تاریخ چهارم خرداد ماه؛ اولویت در جذب سرباز معلم‌ها به «بسیجیان فعال و بسیجیان دارای کارت تکمیلی» داده شده بود.

به گزارش «صدای آمریکا» بر اساس این بخشنامه، شناسایی و ساماندهی و جذب بسیجیان به عنوان «سرباز معلم» با نظر مستقیم سپاه استان‌ها صورت خواهد گرفت و آموزش و پرورش به تنهایی تصمیم‌گیر نخواهد بود.