شمار کودکان بازداشت‌شده در پیرانشهر به ۵ تن رسید

۳۰ ابان ۱۴۰۲ هه‌نگاو

پنج کودک بازداشت شده در پیرانشهر

سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو» روز سه‌شنبه ۳۰ آبان، از افزایش شمار کودکان بازداشت شده در شهر پیرانشهر در استان آذربایجان غربی، به ۵ تن خبر داد.

این سازمان حقوق بشری اعلام کرد که پیشوا نبی، ١٦ ساله و کارزان نبی، ١٥ ساله، به دست نیروهای امنیتی در منازل خانوادگی‌شان در پیرانشهر بازداشت شدند. پیش از آن هم کومار نبی، ١٦ ساله؛ فرزین نبی، ۱۴ ساله؛ و هیدی یوسفی اقدم، ١٦ ساله، بازداشت شده‌بودند.

هه‌نگاو اعلام کرد تاکنون، از دلایل بازداشت و همچنین اتهامات انتسابی به این پنج کودک، اطلاع دقیقی در دسترس نیست.

سازمان حقوق بشری «کردپا» هم نوشت که از محل نگهداری این پنج تن و سرنوشت آنها اطلاعی در دست نیست.

بازداشت کودکان زیر سن قانونی مغایر با مفاد کنوانسیون حقوق کودک است. بند ب ماده ۳۷ این کنوانسیون می‌گوید: «هیچ کودکی به طور غیرقانونی یا خودسرانه از آزادی محروم نشود. دستگیری، بازداشت یا زندانی کردن کودک باید مطابق قانون و تنها به عنوان آخرین راه چاره و برای کوتاه‌ترین زمان ممکن صورت پذيرد.»

در بندهای «پ» و «ت» این ماده هم از جمله آمده است که کودک بازداشت شده حق دارد جز در موارد استثنایی، تماس خود را با خانواده‌اش حفظ کند و هر کودک محروم از آزادی حق دسترسی فـوری به کمک و مشاوره حقوقی و سـایر مساعدت‌های مقتضی داشـته باشـد. و همچنیـن حـق اعتـراض نسـبت به مشـروعيت زنداني شـدن خـود در برابـر دادگاه يـا سـاير

جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۹۹۴ میلادی این کنوانسیون را امضا کرده است اما سازمان‌های حقوق بشری بارها اشاره کرده‌اند که این کنوانسیون از سوی مقام‌ها و نهادهای جمهوری اسلامی رعایت نشده است.

بازداشت کودکان در ایران تازگی ندارد و پس از استقرار حکومت جمهوری اسلامی تاکنون بارها گزارش‌هایی در این مورد، از جمله در سال ۱۳۶۰ انتشار یافته است.

همچنین ۲۴ تن از ده‌ها بازداشتی روز جمعه ۲۸ مهر، در شهر زاهدان، کودک و نوجوان بودند.