با بازداشت دو کودک دیگر شمار کودکان بازداشت ‌شده در پیرانشهر به پنج نفر رسید

1402.08.30 هه‌نگاو

با احراز هویت دو کودک کُرد بازداشت ‌شده دیگر به نام‌های پیشوا نبی، ١٦ ساله و کارزان نبی، ١٥ ساله، شمار کودکان بازداشت ‌شده در پیرانشهر طی دو روز گذشته به پنج نفر رسید. پیشتر هه‌نگاو از بازداشت سه کودک دیگر اهل این شهر با اسامی کومار نبی، فرزین نبی و هیدی یوسفی اقدم خبر داده بود.

بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، شامگاه دوشنبه ٢٩ آبان ماه ١٤٠٢ (٢٠ نوامبر ٢٠٢٣)، پیشوا نبی، ١٦ ساله و کارزان نبی، ١٥ ساله، توسط نیروهای امنیتی در منازل خانوادگیشان در شهر پیرانشهر بازداشت شدند.

همچنین، روز دوشنبه، کومار نبی، ١٦ ساله و اهل پیرانشهر نیز، توسط نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت شد.

پیش از آن، شامگاه یکشنبه ٢٨ آبان ماه، فرزین نبی، ۱۴ ساله، توسط نیروهای امنیتی در محل کار خود واقع در خیابان ملارضا پیرانشهر و کودک دیگری به نام هیدی یوسفی اقدم، ١٦ ساله، در منزل خانوادگی خود واقع در این شهر، با خشونت بازداشت شدند.

تا زمان تنظیم این خبر، از دلایل بازداشت و همچنین اتهامات انتسابی به این پنج کودک، اطلاع دقیقی در دسترس نیست.

به موجب کنوانسیون حقوق کودک که دولت ایران نیز به آن ملحق شده و بر اساس ماده ۹ قانونی مدنی در حکم حقوق داخلی است، بازداشت قبل از محاکمه بایستی به عنوان آخرین اقدام و در صورت ضرورت مورد استفاده قرار بگیرد. در همین راستا حقوق داخلی جمهوری اسلامی نیز چنین امری را در ماده ۲٨۷ قانون آیین دادرسی کیفری پیش‌بینی نموده است. بر این اساس اصل بر سپردن کودک یا نوجوان به والدین یا سرپرست قانونی است و بازداشت در زمان تحقیقات مقدماتی با احراز ضرورت طی شرایط کاملا استثنایی امکان‌پذیر است.