دو سال از حادثه شین‌آباد گذشت/ دولت همچنان به حادثه‌دیدگان بی‌توجه است

دریافت از: محمد رضا برزگر ( Mohammadreza Barzegar)

پانزدهم آذر ٢ سال از حادثه مدرسه‌ی روستای “شین‌آباد” پیرانشهر می‌گذرد،

اما تاکنون اقدامی جدی در حمایت از دختران دانش‌آموز انجام نگرفته است.

در حالیکه قرار بود، هفته گذشته دیه کامل دختران شین‌آباد پرداخت شود، اما به گفته مراد معروفی پدر یکی از دختران شین‌آباد تاکنون دیه دختران آنها پرداخت نشده است.

دختران شین‌آباد طی سال جاری سه بار به نشانه اعتراض به عدم پرداخت دیه کامل در مقابل دفتر ریاست جمهوری حکومت اسلامی ایران در خیابان پاستور تهران دست به اعتصاب زده بودند.

دو هفته پیش، وکلای دختران شین‌آباد با استاندار استان آذربایجان‌غربی دیدار کردند که مقرر گردیده بود که طی هفته گذشته دیه دختران شین‌آباد پرداخت شود، اما به گفته پدر یکی از دختران شین‌آباد دیه دختران آنها تاکنون پرداخت نگردیده.

عثمان مزین وکیل دختران شین‌آباد اعلام کرد: خانواده سارینا رسول‌زاده و سیران یگانه که در حادثه مدرسه شین‌آباد جان خود را از دست دادند، تنها نصف دیه را دریافت کرده‌اند.

مزین نسبت به نصف کردن دیه دختران شین‌آباد گفت: در قانون حکومت اسلامی ایران، پرداخت دیه به دختر و پسر برابر است، اما اگر دیه از ثلث بیشتر باشد، دیه نصف می‌شود، یعنی اگر دیه یک دختر ٣٤% باشد، تنها ١٧% دیه به وی پرداخت می‌شود.

این وکیل کُرد در ادامه اظهار داشت: دیه ١٥ دختر مدرسه شین‌آباد از ثلث بیشتر بود، اما متاسفانه سال گذشته ٧ خانواده دختران شین‌آباد با پرداخت نصف دیه موافقت و آن را دریافت کردند.

به گفته مزین، براساس قرارداد شرکت بیمه با وزارت آموزش و پرورش، شرکت بیمه تا ١٥٠ میلیون تومان دیه دانش‌آموزان را پرداخت می‌کند و این در حالی است که دیه دختران شین‌آباد از ١٥٠ میلیون تومان بیشتر است.

دختران شین‌آباد، دهم شهریورماه سال جاری پس از سه بار اعتراض و تحصن در مقابل دفتر ریاست جمهوری، بهمراه والدین و وکلای خود با معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری ملاقات و وعده پرداخت دیه کامل به آنها داده شده بود، اما علی‌رغم ‌وعده‌های مسئولان حکومتی تاکنون دیه این دختران پرداخت نشده است.

روز پانزدهم آذرماه سال ٩١، ٣٧ دانش‌آموز دختر مدرسه‌ی ابتدایی به دلیل آتش‌سوزی کلاس درسشان در روستای شین‌آباد از توابع شهرستان مرزی پیرانشهر در استان آذربایجان‌غربی دچار سوختگی شدند که بر اثر این حادثه دو تن از این دانش آموزان به نام‌های “سیران یگانه” و “سارینا رسول‌زاده” جان باختند.

علی‌رغم اینکه تاکنون اقدامی جدی برای تامین هزینه‌های درمانی و مالی دختران شین‌آباد صورت نگرفته، تاچند روز قبل این دختران در نمازخانه درس می‌خواندند. آژانس کردپا 16 آذر