گزارش اختصاصی هه‌نگاو از کشته شدن ۱۶ کولبر در مرز بانه

 

۸آذر ۱۴۰۲ هه‌نگاوه

از ابتدای سال جاری خورشیدی تاکنون، طی بازه زمانی هشت ماه و چهار روز، شانزده کولبر و کاسبکار از جمله یک کودک به نام فاروق علیزاده ١٧ ساله و اهل شهرستان ربط، در مرزهای شهر بانه کشته شده‌اند. همچنین از ابتدای پاییز (۷۰) روز دست‌کم ۸۲ کولبر نیز با شلیک مستقیم نیروهای هنگ‌مرزی مرزهای این شهر زخمی شده‌اند.


به گزارش هه‌نگاو، در ٢۵٠ روز از فاصله زمانی ٢ فروردین ماه تا ۵ آذر ماه ١٤٠٢، شانزده کولبر در مرز بانه کشته شده‌اند که از این فهرست، رسول گاگشى، پدر ٥ فرزند و اهل سردشت و محمد لطیف احمدپور، کولبر ٢٦ ساله اهل بانه و پدر یک فرزند، با خودرو نیروهای هنگ مرزی زیر گرفته شده و چهارده مورد دیگر با شلیک مستقیم کشته شده‌اند. همچنین طی ۷۰ روز گذشته دست‌کم ۸۲ کولبر نیز در مرزهای همین شهرستان با شلیک مستقیم نیروهای هنگ‌مرزی زخمی شده‌اند.
این گزارش نشان می‌دهد که در ٣٤ روز پایانی این مدت مشخص از آغاز سال جاری، کشتار کولبران در مرز بانه روند تصاعدی داشته و طی آن، شش کولبر از مجموع شازده کولبر، با تیراندازی مستقیم نیروهای مسلح حکومتی به قتل رسیده‌اند.
پیگیری‌های اخیر هه‌نگاو نشان می‌دهد مهدی واحدی، فرمانده و مصطفی مرادی، جانشین فرماندهی نیروهای مسلح هنگ مرزی جمهوری اسلامی در مرز بانه کُردستان، نقش نخست را در شلیک مستقیم به کولبران داشته‌اند. طبق جزئیات این تحقیق میدانی، این دو مقام نظامی در چند مورد راساً مرتکب جنایت قتل کولبران شده‌اند.
سالانه کولبران در مرزهای کُردستان بر اثر سقوط از ارتفاع، سرمازدگی، ریزش بهمن، شلیک مستقیم و ضرب‌وشتم توسط نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران کشته و زخمی می‌شوند. همچنین شماری از آن‌ها به دلیل آسیب‌دیدگی ناشی از حمل بار سنگین در ارتفاعات ناهموار، دچار آسیب‌دیدگی‌های مادام‌العمر ستون فقرات و مفاصل می‌شوند که آمار دقیقی از این حیث، به دلیل عدم دسترسی میدانی گردآوری نشده است.
هه‌نگاو پیشتر فیلمی منتشر نموده بود که در آن نیروهای مسلح جمهوری اسلامی علاوه بر استفاده از سلاح کلاشینکوف، از تسلیحات نیمه سنگین نظیر آر پی جی نیز استفاده کرده‌اند. بر همین أساس هه‌نگاو ضمن ابراز نگرانی از استفاده نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی از تسلیحات نیمه سنگین علیه کولبران خواستار تحریم تسلیحاتی و مالی مرزبانی جمهوری اسلامی و تعقیب بین‌المللی فرماندهان ارشد این نیرو به اتهام جنایت علیه بشریت علیه کولبران است.
٦- هوشیار امینى اهل بانه در تاریخ ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ ( ٣.٨.٢٠٢٣ ) با شلیک مستقیم نیروهاى هنگ مرزى در مرز بانه کشته شد.
٧ – رسول گاگشى متاهل، داراى ٥ فرزند و اهل سردشت در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ ( ٥.٨.٢٠٢٣ ) توسط نیروهاى هنگ مرزى در مرز بانه، با اتومبیل زیر گرفته و کشته شد.
٨ – ارسلان رسولى ٢٩ ساله و اهل سردشت، در تاریخ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲٢ ( ١٣.٨.٢٠٢٢ ) با شلیک مستقیم نیروهاى هنگ مرزى در مرز بانه کشته شد.
٩- حامد فرج‌پور اهل سقز، در تاریخ ۱۴ شهریور ۱۴۰۲( ٥.٩.٢٠٢٣ ) با شلیک مستقیم نیروهاى هنگ مرزى در مرز بانه کشته شد.
١٠ – محمد خالدى اهل بانه، در تاریخ ٧ مهر ۱۴۰۲( ٢٩.٩.٢٠٢٣ ) توسط نیروهاى هنگ مرزى در مرز بانه کشته شد.
١۱ – محسن عبداللهى ٣٥ ساله، متاهل، داراى ٤ فرزند و اهل بانه، در تاریخ ۲ آبان ۱۴۰۲ ( ٢٤.١٠.٢٠٢٣ ) با شلیک مستقیم نیروهاى هنگ مرزى در مرز بانه کشته شد.
١٢- آزاد ستارپناه ٤٣ ساله، متاهل، داراى ٣ فرزند و اهل سقز در تاریخ ١٦ آبان ۱۴۰۲( ٧.١١.٢٠٢٣ ) با شلیک مستقیم نیروهاى هنگ مرزى در مرز بانه کشته شد.
١٣- یادگار رحیمى اهل بانه در تاریخ ۲۳ آبان ۱۴۰۲ ( ١٤.١١.٢٠٢٣) با شلیک مستقیم نیروهاى هنگ مرزى در مرز بانه کشته شد.
١٥- اسعد حسن پور ٢٥ ساله مجرد و اهل سقز در تاریخ ۱ آذر ۱۴۰۲ ( ٢٢.١١.٢٠٢٣ ) با شلیک مستقیم نیروهاى هنگ مرزى در مرز بانه کشته شد.
١٦- فاروق علیزاده ١٧ ساله و اهل شهرستان ربط در تاریخ ۹ آذر ۱۴۰۲ ( ٢٦.١١.٢٠٢٣ ) با شلیک مستقیم نیروهاى هنگ مرزى در مرز بانه کشته شد.