تحصیل سه‌ میلیون دانش‌آموز ایرانی در مدارس فرسوده و پرخطر

۲۶ آذر ۱۴۰۲  ایران وایر

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش‌وپرورش، از تحصیل سه میلیون دانش‌آموز در مدارس ناایمن و فرسوده خبر داد.

به گفته «قاسم احمدی لاشکی»، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش‌وپرورش «حدود سه میلیون نفر دانش‌آموز کشور در فضاهای آموزشی ناایمن و پرخطر مشغول تحصیل هستند و در صورت وقوع زلزله جان آنان در خطر است.»

 

این نماینده مجلس در ادامه با اعلام اینکه مدرسه‌سازی از اولویت‌های وزارت آموزش‌وپرورش است، افزوده است: «این وزارتخانه قصد دارد در مجاورت شهرک‌های صنعتی، هنرستان‌هایی برای تحصیل دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم تاسیس کند.»

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش‌وپرورش اگرچه درباره بودجه پیش‌بینی شده در وزارتخانه برای ساخت مدرسه و اقداماتی که انجام شده توضیحی نداده، اما گفته است: «از ۲۴۲هزار میلیارد تومانی که به‌عنوان بودجه آموزش‌وپرورش اختصاص می‌یابد، ۹۷ درصد به حقوق کارکنان اختصاص پیدا می‌کند.»

به گفته معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش‌وپرورش، «اداره وزارت‌خانه با ۲.۳ درصد باقی‌مانده کار بسیار دشواری است.» این گفته او درحالی‌‌ست که وزارت آموزش‌وپرورش، بودجه‌ هنگفتی را برای استخدام طلاب در مدارس اختصاص داده است.

دانش‌آموزان ایرانی در مناطق مختلف کشور، تحصیل خود را در کلاس‌هایی برگزار می‌کنند که ایمنی کافی‌ ندارند و تهدیدی جدی برای سلامت جان و روان کودکان به حساب می‌آیند.

اگرچه حضور دانش‌آموزان در مدارس فرسوده و فاقد حداقل ایمنی به‌حدی است که مقام‌های آموزش‌ و پرورش امکان انکار آن را ندارند، بیشتر مدارس تازه ساخته شده در سال های اخیر توسط خیرین مدرسه ‌ساز انجام شده و هیچ برنامه‌ای هم برای نوسازی و یا ساخت مدارس جدید در دستور کار این وزارت‌خانه قرار ندارد.

«حمیدرضا خان‌محمدی»، رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، پیش‌تر اعلام کرده بود: «۱۰۴ هزار کلاس درس در کشور وجود دارند که باید تخریب، مقاوم‌سازی و بازسازی شوند. چنانچه قرار باشد این کار با اعتبارهای دولتی انجام شود ۵۰ سال طول می‌کشد. او به‌صراحت گفته بود که این مشکل باید با کمک خیرین مدرسه‌ساز حل شود.

استخدام بیش از ۲۰هزار طلبه در مدارس ایران

بخش زیادی از منابع مالی این وزارت‌خانه صرف استخدام طلاب در مدارس و دیگر برنامه‌های عقیدتی، سیاسی و ایدئولوژیک ‌شده است. این موضوع را «رضامراد صحرایی»، وزیر آموزش‌وپرورش هم تایید کرده است. او به‌تازگی از استخدام سه هزار طلبه و فعال فرهنگی و قرآنی در مدارس کشور خبر داد و ادعا کرده است: «این افراد در شرایط عادلانه و در آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش انتخاب شده‌اند.»

پیش‌‌از این هم استخدام بیش از ۲۰هزار طلبه در مدارس ایران به خبرها راه یافته بود. فعالان صنفی معلمان معتقدند که حضور طلاب در مدارس و پرداخت حقوق آنان از جیب مردم، هدفی جز شست‌وشوی مغزی دانش‌آموزان و همسو کردن آنان با آنچه از سوی حاکمیت تبلیغ می‌شود، ندارد.» اما در سوی دیگر وزیر آموزش‌وپرورش آن را «تقویت بنیه اعتقادی دانش‌آموزان» اعلام می‌کند.

براساس گزارشات مرکز پژوهش‌های مجلس، بیش از پنج هزار مدرسه در ایران فاقد سرویس بهداشتی هستند.‌ از حدود ۱۰۷ هزار مدرسه فعال در کل کشور، قریب به هفت هزار مدرسه، فاقد آب لوله‌کشی شهری و روستایی‌ هستند: «۱۵هزار مدرسه در نقاط مختلف ایران، آب‌خوری مجزا از روشویی ندارند. نزدیک به ۱۲هزار مدرسه فاقد سیستم دفع بهداشتی فاضلاب‌ هستند. مدارس ایران با کمبود ۲۰ هزار معلم و مراقب سلامت در مدارس مواجه هستند.»