گزارش نقض حقوق کودک ونوجوان اسفند ماه ۱۴۰۲

گزارش نقض حقوق کودک و نوجوان، اسفند۱۴۰۲

تهیه و تنظیم گزارشات: سونیا سوارکوب، محمودرضا صالحی، فهیمه تیموری،کوثر ولی زاده

 

 آگاهی بیشتر:

این گزارشات آماری از میان بیش از۸۹ خبر که در طول اسفند ماه ۱۴۰۲ تهیه شده است.

این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان تهیه شده است که از رسانه‌های داخلی و خارجی مانند ایسنا، مشرق‌نیوز، رکنا، رادیوزمانه، هرانا، ایرنا، ایلنا، رادیو صدای آمریکا، رادیو بی‌بی‌سی، ایران، قطره، رادیو فردا، سازمان حقوق بشر ایران، باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری مهر، خبرگزاری خراسان، روزنامه قانون، تسنیم و کمپین فعالان بلوچ جمع‌آوری ‌گردیده است.

آمار فوق از گزارشات رسانه‌های داخلی و خارجی مورد تأیید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع‌آوری شده و عملاً نمی‌تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت‌های جامعه باشد.

همکارانی که در گردآوری این موارد خبری نقض حقوق کودک و نوجوان در اسفند ماه همکاری کردند: کوثر ولی‌زاده، مهناز ترابی، سید سعید نوری زاده ،پریا ترابی ،پروین محمدی افقا ، می‌باشند.

جهت اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است:

https://koodak.bashariyat.org

 

اخبار عمومی

بابک بهمنی، نوجوان پانزده ساله از کانون اصلاح و تربیت اهواز آزاد شد

ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی هفته گذشته، بابک بهمنی آزاد شد. آزادی این نوجوان با تودیع وثیقه دو میلیارد تومانی از کانون اصلاح و تربیت صورت گرفته است. این شهروند در تاریخ یکم شهریور ۱۴۰۲ توسط نیروهای امنیتی در ایذه بازداشت شده بود. تاکنون از اتهامات مطروحه علیه او اطلاعی حاصل نشده است. بابک بهمنی، نوجوان پانزده ساله، شهروند اهل و ساکن ایذه است.(هرانا۱ اسفند۱۴۰۲)

مرا همین‌طور که هستم به رسمیت بشناس؛ گفت‌وگو با نسل زد

خلا گفت‌وگو بین‌نسلی، می‌تواند موجب بازتولید جنسیت‌زدگی شود و این در‌حالی‌ست که «مدرسه» و «خانواده» به‌عنوان مهم‌ترین نهادهای شکل‌گیری این گفت‌وگو، کارکرد مناسبی در این زمینه ندارند. وخیم بودن این وضعیت وقتی ملموس‌تر می‌شود که به این جمله دکتر «سعید پیوندی»، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه لورن توجه کنیم که می‌گوید: «زمینه‌ساز گفت‌وگو بین‌نسلی، دو نهاد خانواده و مدرسه هستند که در ایران آن‌گونه که شواهد و پژوهش‌ها نشان می‌دهند، هیچ‌کدام کارکرد مطلوبی ندارند. گرچه خانواده قابل قیاس با مدرسه نیست، اما باید گفت نظام آموزشی در ایران، از این منظر فاجعه است.» .( ایران وایر۳ اسفند۱۴۰۲)

نگرانی از اجرای قریب‌الوقوع حکم اعدام عباس دریس شاهد کشتار نیزار در ماهشهر

اجرای قریب الوقوع حکم اعدام عباس دریس که در هنگام حبس شکنجه و مجبور به اعتراف شده است، هشدار می‌دهد. عباس دریس، شهروند ساکن ماهشهر که در جریان اعتراضات آبان۹۸ بازداشت شده، در یک روند قضایی پر ابهام به اعدام محکوم شده و علیرغم نقض آشکار آیین دادرسی ، مقامات قضایی جمهوری اسلامی به اجرای حکم اعدام عباس دریس تاکید دارند. عباس دریس، کارگر ۵۰ ساله عرب در استان خوزستان است و از مقامات جمهوری اسلامی می‌خواهد که به او اجازه دهند تا دوباره بتواند در کنار سه پسر خود باشد. کفایه (کفایت) حزباوی ،همسر آقای دریس، چند هفته پس از بازداشت همسرش به دلیل شنیدن خبر حکم اعدام آقای دریس از دنیا رفت و  اکنون سه قرزند ۱۷، ۱۳ و ۸ ساله آنها تنها زندگی می‌کنند.  اقلیت‌های قومی در ایران در معرض تبعیض نهادینه شده و سیستماتیک سیستم قضایی هستند و به شکل غیرشفاف و ناعادلانه محاکمه و به زندان‌های طولانی و اعدام محکوم می‌شوند. (۳ اسفندماه ۱۴۰۲ کمپین حقوق بشر)

بحران نیروی انسانی در آموزش و پرورش

مدیرکل اموزش وپروش اصفهان گفت  اگر جامعه‌ای به آموزش و پرورش توجه کند، نتیجه آن در همه سطوح، نهادها، ارگان‌ها و تک تک افراد جامعه اثرگذار خواهد بود و اگر بی‌توجهی صورت بگیرد، اثرات منفی آن روی مردم، سازمان‌ها و ارگان‌ها پدیدار خواهد بود و در حقیقت نبض جامعه توسط آموزش و پرورش تنظیم می‌شود. مدیرکل آموزش و پرورش استان تاکید کرد: میزان توجه و اهتمام عمومی به آموزش و پرورش، آینده یک جامعه را نشان داده و تضمین می‌کند و بی‌توجهی به این ارگان مهم جامعه را به چالش می‌کشد و اگر جامعه‌ای می‌خواهد که آسیب اجتماعی نداشته باشد، باید روی آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری کند‌. با بحران نیروی انسانی مواجه هستیم.( خبرگزاری تسنیم۴ اسفند۱۴۰۲)

واکنش‌ها به «لوده‌گری» طلبه‌های دوقلو در برنامه تلویزیونی «حسینیه معلی»؛ هجو تمام

اجرای طلبه‌های دوقلو، حمیدرضا و محمدرضا فغانی، در برنامه تلویزیونی «حسینیه معلی» با انتقاداتی مواجه شده است. این برنامه که به مراسم «جشن تکلیف» سه هزار دختر دبستانی اختصاص داشته بتازگی از شبکه سه تلویزیون جمهوری اسلامی پخش شده است. در بخشی از برنامه «حسینیه معلی» این دو طلبه کودکان را به «دعوا» با آمریکا و اسرائیل ترغیب می‌کنند و در مدح «عروس شدن» شعار می‌دهند و شعر می‌خوانند.( صدای آمریکا۶اسفند۱۴۰۲)

جوانرود؛ احراز هویت سومین کودک بازداشت شده پس از شکست تیم فوتبال ایران مقابل قطر

با احراز هویت یک کودک بازداشت شده به نام دیاکو بهروجه، شمار شهروندان بازداشت شده در جوانرود که پس از شکست تیم فوتبال ایران مقابل قطر بازداشت و هویت آنها احراز شده است به چهار نفر رسید که سه نفر از آنها کودک و زیر ۱۸ سال هستند.( هه‌نگاو۷اسفند۱۴۰۲)

پدر، مادر و چند تن از بستگان بنیامین کوهکن، نوجوان ۱۶ ساله زندانی در زاهدان بازداشت شدند

ماموران امنیتی، پدر، مادر و چند تن از اعضای خانواده بنیامین کوهکن، نوجوان ۱۶ ساله زندانی را در زاهدان بازداشت کرده‌اند. بنیامین کوهکن که از ۱۳ دی ۱۴۰۱، بازداشت و زندانی شده، پس از پرونده‌سازی اطلاعالات سپاه، برای اعتراف اجباری تحت فشار قرار گرفته است.( ایران اینترنشنال۷اسفند۱۴۰۲)

تعطیلی مدارس و ادارات ایران برای «مدیریت مصرف گاز»

۳۱ استان ایران از روز جمعه ۴ اسفندماه ۱۴۰۲ درگیر بارش برف و باران، کولاک و یخبندان هستند. روز دوشنبه ۷ اسفندماه ۱۴۰۲ به دلیل شدت بارش برف و سرمای زیاد در برخی از استان‌ها از جمله خراسان شمالی  کمبود گاز باعث تعطیلی مدارس و ادارات شده است. در تهران مصرف گاز بسیاری از ادارات و نهادهای دولتی با هدف «مدیریت مصرف گاز» محدود شده است. حامد یزدی‌مهر، مدیرکل مدیریت بحران، با تاکید بر خاموش بودن موتورخانه ادارات و صنایع مستقر در این استان هشدار داده است  چنانکه محدودیت در مصرف گاز از سوی صنایع و ادارات اعمال نشود «گازرسانی در بخش‌های مربوطه با قطعی روبه‌رو خواهند شد.» کارگروه مدیریت انرژی خراسان شمالی نیز از شامگاه یکشنبه ششم اسفند ۱۴۰۲ تصویب کرد که «به منظور مدیریت مصرف گاز» مدارس و ادارات در این استان در روز دوشنبه تعطیل شوند. ( ایران وایر۸ اسفند۱۴۰۲)

جزییات تحول در نظام آموزشی کشور/ آموزش از چهار سالگی شروع می‌شود

رضا مراد صحرایی در آئین اختتامیه دومین دوره رویداد ملی ستاپ با بیان اینکه باید از معلمان آموزش و پرورش تقدیر کنیم وزیر آموزش و پرورش در خصوص رویدادهایی که به فناوری و کارآفرینی در بخش آموزش و تربیت می‌پردازد گفت: اگر در گذشته بمانیم حتماً محکوم به شکست هستیم معتقدم که جاده آموزش پیچیده است و اگر ما نپیچیم محکوم به شکستیم. صحرایی گفت: بسیاری از آموزش‌ها را باید به کودکان قبل از سن هفت سالگی ارائه کنیم. زمینه چنین تحولی در دولت رئیسی وجود دارد؛ ما باید آموزش را از ۴ سالگی شروع کنیم و دیپلم را در ۱۵ سالگی بدهیم و فرد در ۱۸ سالگی لیسانس بگیرد. وی به ۷ دانشی که معلم به آن اشاره نیاز دارد اشاره کرد و گفت: ترکیب این دانش‌ها مورد نیاز ماست. ان شاءالله در اولین نشست مدیران سراسر کشور این امکان را ایجاد می‌کنیم که همه برگزیدگان این رویداد فرصت ارائه محصولات خود را در آموزش و پرورش پیدا کنند. (۱۳ اسفند ماه ۱۴۰۲ خبرگزاری مهر)

وسایل چهارشنبه سوری بازهم حادثه ساز شد / مصدومیت 2 نوجوان در مشهد

انفجار مواد آتش زا دستی منجر به مصدومیت 2 نوجوان در این مشهد شد. علیرضا رحیمی افسرنگهبان سازمان آتش نشانی مشهد روز دوشنبه افزود: این حادثه دیشب در بلوار توس مشهد رخ داد و آتش نشانان ایستگاه های ۱۴ و ۵۳ به محل منتقل شدند.وی اضافه کرد: ۲ نوجوان ۱۵ ساله در حیاط منزل مسکونی خود مشغول ساخت نارنجک بودند که این انفجار رخ داده و هر ۲ نفر دچار سانحه و جراحت در صورت و دست شده بودند. (۱۵ اسفند ماه ۱۴۰۲ رکنا)

جریمه ۹۷ میلیاردی یک دبستان غیرانتفاعی در تهران

سید احد یوزباشی رئیس شعبه تجدیدنظر پرونده‌های مهم و ملی تعزیرات حکومتی گفت: پرونده اضافه دریافتی یک دبستان غیرانتفاعی دوره اول و دوم غیر دولتی از ۲۰۳ دانش‌آموز به میزان ۹۷ میلیارد ریال در شعب تعزیرات حکومتی رسیدگی شد.وی افزود: شعبه با توجه به مدارک موجود در پرونده، تخلف را محرز و دبستان را علاوه بر بازگرداندن مبلغ اضافه دریافتی به میزان ۹۷ میلیارد و ۱۴۹ میلیون ریال در حق اولیا دانش آموزان، به پرداخت یک هزار و ۹۴۲ میلیارد ریال جزای نقدی محکوم کرد. این پرونده در حال بررسی بیشتر است. (۱۶اسفند ماه ۱۴۰۲ آفتاب)

بازگشایی پرونده جدید برای سعدا خدیرزاده به دستور نهادهای امنیتی با وجود رد اتهامات در دیوان عالی کشور

وجود آنکه حکم حبس سعدا خدیرزاده زندانی سیاسی کُرد به اتهام «معاونت در قتل» توسط دیوان عالی کشور رد شده است، اما به دستور نهادهای امنیتی، در دادگاه انقلاب میاندوآب یک پرونده جدید به اتهام «معاونت در خرید اسلحه» برای او بازگشایی شده است. با تشکیل یک پرونده جدید برای او در دادگاه انقلاب میاندوآب به اتهام «معاونت در خرید اسلحه» در تلاش برای پرونده‌سازی علیه او و ماندن سعدا خدیرزاده همراه فرزند خردسالش در زندان هستند. سرنوشت او نیز با دستور دخالت مستقیم نهادهای امنیتی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و و تاکنون به همراه فرزندش خردسالش حتی اجازه یک روز مرخصی نداشته است. ۳۰ خرداد ۱۴۰۲، کُردپا در یک گزارش اختصاصی به مناسبت تولد یک سالگی سولینا، کودک سعدا خدیرزاده در زندان ارومیه نوشت؛ او در حالی به سن یک سالگی رسید که شناسنامه ندارد و مادرش برای رشد و پرورش او در زندان ارومیه با مشکلات بسیاری از  ناتوانی در تهیه شیر خشک و پوشاک گرفته تا تهدید به «گرفتن بچه» و «تروریست» و «داعش» خطاب شدن فرزندش ازسوی مسئولین زندان مواجه است. همچنین فرزندش در حالی در سن یک سال و ۹ ماه و ۱۵روز قرار دارد که تاکنون از حق داشتن شناسنامه محروم بوده است. (۱۶ اسفند ماه ۱۴۰۲ کردپا )

تبریز؛ مخالفت اداره ثبت احوال با نامگذاری و ثبت هویت یک کودک

یک کودک در شهرستان تبریز از داشتن شناسنامه محروم است. اداره ثبت احوال تبریز از صدور شناسنامه برای این کودک با نام “سئلین” خودداری کرده است. صابر آهنی، پدر این کودک، از ثبت شکایت علیه اداره ثبت احوال به دلیل مخالفت با صدور شناسنامه برای فرزندش خبر داد. عملکرد دولت ایران در باب خودداری از ثبت نام‌های خاص برای نوزادان، به‌ویژه به بهانه اینکه این نام ها خارجی یا غیر ایرانی تلقی می‌شوند، می‌تواند به‌عنوان نقض حقوق بشر، به‌ویژه حقوق کودک، در نظر گرفته شود. کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد حقوق کودک، که ایران نیز عضو آن است، بر حق هر کودک برای داشتن نام و تابعیت از بدو تولد (ماده ۷) تاکید می‌کند. (۱۸ اسفند ماه  ۱۴۰۲ هرانا)

۲۵۰ هزار دانش آموز به مناطق عملیاتی اعزام شدند

برخلاف تعهدات بین المللی ایران تحت عنوان الحاق به پیمان نامه حقوق کودک و بخش عدم به کارگیری کودکان در امور نظامی، طی سال جاری دویست و پنجاه هزار دانش آموز به اردوی موسوم به “راهیان نور” در مناطق عملیات جنوبی کشور اعزام شدند. رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی در این خصوص گفت: در سال جاری مجموعا حدود دویست و پنجاه هزار دانش‌ آموز در قالب اردوهای “راهیان نور” به مناطق عملیاتی اعزام شدند.مجتی باستان در ادامه افزود: همچنین از ابتدای سال ۱۴۰۲ بیش از سیصد و هشت هزار دانش‌ آموز با کمک نهادهای ذی‌ ربط به‌ ویژه نیروهای هوافضای سپاه، وزارت آموزش و پرورش و مدارس استعدادهای درخشان به اردوهای “راهیان پیشرفت و امید” اعزام شده‌ اند. (۱۸ اسفند ماه ۱۴۰۲ هرانا)

 

فعالیت مدارس تا ۲۸ اسفند/ زمان اعلام نتایج آزمون آموزگاری

حمید طریفی معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در نشست روز بیست اسفند با بیان اینکه مدارس کشور تا ۲۸ اسفند به فعالیت خود ادامه می دهند و معلمان باید در مدارس حضور داشته باشند گفت امسال مانند سال‌های گذشته پیک نوروزی نداریم و هیچ‌ تکلیفی بگونه یکسان از ستاد به مدارس ابلاغ نمی‌شود و مدارس می توانند بجای تکالیف نوشتاری تکالیف مهارتی را جایگزین کنند و همچنین گفتند نگاه ما یک نگاه سیستمی است تا عناصر و ذی‌نفعان را در محیط پیرامون نظام آموزشی کشور درگیر کنیم. طریفی در موضوع بازماندگان از تحصیل و انسداد مبادی بی‌سوادی را از جمله موضوعاتی دانست که دستگاه‌های دیگر برای رفع آن باید همکاری کنند. معاون آموزش ابتدایی افزود: سه حوزه را به عنوان موضوع فعالیت تعیین شده که شامل موضوعات کارکردی و مهارتی است و مدارس و معلمان ما می‌توانند بجای تکالیف نوشتاری از این فعالیت ها استفاده کنند. (۲۰ اسفند ماه ۱۴۰۲ ایسنا)

120 دقیقه معلق بودن 25 دانش آموز دختر آبادانی در ارتفاع هشت متری + جزئیات

وحید کسرایی مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری آبادان اظهار کرد: ساعت ۱۱:۱۹ امروز (۲۰ اسفندماه) از طریق تماس با سامانه ۱۲۵، موضوع گرفتار شدن حدود ۲۵ دانش‌آموز دختر در وسیله بازی اسکای فلایر در شهر بازی آبادان اطلاع‌رسانی شد و در پی این گزارش، به سرعت نیروهای آتش‌نشانی به محل حادثه اعزام شدند. ( ۲۰ اسفند ماه ۱۴۰۲ رکنا)

معمای مفقود شدن فرزند یک خانواده سیاسی؛ باز هم دوربین‌ها کار نمی‌کنند

نزدیک به  چهل روز از مفقود شدن دو دختر دانش‌آموز به نام‌های آیدا مرادبهروزی، ۱۴ ساله و هستی محمدحسینی ۱۳ ساله گذشته است.  آیدا، فرزند سوری بابایی چگینی زندانی سیاسی و محمدرضا مرادبهروزی زندانی سابق سیاسی است. سوری بابایی چگینی به‌دلیل فعالیت در کارزار حجاب بی‌حجاب از سال گذشته در زندان بود.(۲۲اسفند ماه۱۴۰۲ایران‌ویر)

گزارش جامع از جذب و استفاده از کودک سربازان در جنگ توسط ایران

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران گزارشی جامع منتشر کرده است که جزئیات عملکرد طولانی‌مدت ایران در جذب و استفاده از کودک سربازان در درگیری‌های مسلحانه، به‌ویژه بهره‌برداری از کودکان افغانستانی در تیپ فاطمیون را مورد بررسی قرار می‌دهد.این تحقیق جامع، نور تاباندن بر مجموعه‌ای از نقض‌ها علیه قوانین بین‌المللی بشردوستانه قوانین جنگ و حقوق کودکان است و عمق دخالت ایران در جذب، آموزش و اعزام کودکان به مناطق جنگی را آشکار می‌سازد(۲۲اسفند ماه ۱۴۰۲هرانا)

63 درصد مصدومان حوادث چهارشنبه سوری زیر 18 سال سن دارند / 405 نفر آسیب از ناحیه چشم

محمداسماعیل توکلیسخنگوی سازمان اورژانس کشور از مصدومیت 551 نفر از ابتدای اسفند تا ساعت 16 روز 22 اسفندماه خبر داد و گفت: از این تعداد 12 نفر فوت کرده‌اند. بابک یکتاپرست افزود: تعداد 43 نفر دچار قطع عضو، 269 نفر دچار سوختگی و 177 نفر دچار آسیب از ناحیه چشم شده‌اند. وی ادامه داد: از این تعداد 202 نفر توسط آمبولانس‌های اورژانس به بیمارستان‌ها اعزام شده‌اند و 317 نفر نیز به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند، 20 نفر از این مصدومان نیز در محل حادثه درمان شده‌اند. ساعت 17:30 ـ افزایش شمار آسیب‌دیدگان به 623 نفر.است.(۲۳اسفند ماه ۱۴۰۲رکنا)

مصدومیت مادربزرگ و نوه ۱۸ ساله در انفجار ترقه در همدان

 انفجار موادمحترقه در یک منزل مسکونی واقع در کوی رضوان به سازمان آتش‌نشانی شهرداری همدان گزارش داده شد.وی افزود: مأموران آتش‌نشانی بلافاصله در محل حضور پیدا کرده و مشاهده کردند که راه پله یک ساختمان به علت انفجار موادمحترقه به شدت تخریب شده است.  پورسینا خاطرنشان کرد: در این حادثه یک پسر ۱۸ ساله از ناحیه دو دست و صورت به همراه مادربزرگ خویش به شدت مصدوم شده‌اند و آتش‌نشانان اکنون در محل موردنظر حضور دارند و هر دو مصدوم به اورژانس تحویل داده شدند.(۲۳اسفند ماه ۱۴۰۲رکنا)

مرگ همزمان سه جوان 17 تا 20 ساله در شب چهارشنبه سوری / در این صحنه چه رخ داد؟

سرپرست اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در این تصادف که بامداد امروز به شکل شاخ به شاخ رخ داد سه جوان ۱۷ تا ۲۰ ساله جان خود را از دست دادند.محمد امین نیکویی نژاد روز چهارشنبه در این باره افزود: این حادثه رانندگی همچنین ۲ مصدوم داشت که مجروحان به بیمارستان شهید جلیل شهر یاسوج منتقل شدند.(۲۴اسفند ماه ۱۴۰۲هرانا)

احضار و بازجویی

احکام صادر شده

بازداشت کودکان و نوجوانان

سقز؛ بازداشت یک نوجوان توسط نیروهای امنیتی

شامگاه روز سه‌شنبه هشتم اسفندماه، یک نوجوان به نام «متین رازیان» فرزند سعید اهل روستای «مله» ساکن سقز از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده است. نیروهای امنیتی بدون ارائه حکم قضایی این نوجوان ١٧ ساله را در محله «صالح آباد» سقز بازداشت کردند.تاکنون پیگیری‌های خانواده رازیان جهت اطلاع از سرنوشت فرزندشان بی‌نتیجه بوده است. تا لحظه انتشار این خبر، از دلیل بازداشت، اتهامات مطروحه و محل نگهداری متین رازیان اطلاع دقیقی در دسترس نیست. لازم به ذکر است این نوجوان در کنار تحصیل برای کمک به خانواده کوله‌بری نیز انجام می‌داده است. متین رازیان، نوجوان بازداشتی اهل روستای مله از توابع سقز، روز شنبه نوزدهم اسفند ۱۴۰۲، با تودیع وثیقه آزاد شد. آزادی این نوجوان، با گذشت ده روز از زمان بازداشت و از بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج انجام شده است. (۱۱اسفند ماه ۱۴۰۳ کردپا)

بازداشت ماردین گنجی در قروه به دلیل “انتقاد از کاندیدای انتخابات”

ماردین گنجی، ورزشکار ١٨ ساله کُرد و اهل شهرستان قروه پس از آنچه “انتقاد از محمدرسول شیخی‌زاده” عنوان می‌شود، توسط نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شده است. بر اساس گزارش رسیده، اواخر وقت شامگاه پنج‌شنبه ١٠ اسفند ماه ١٤٠٢ (٢٩ فوریه ٢٠٢٤)، ماردین گنجی، ورزشکار ١٨ ساله اهل قروه توسط نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران در منزل خانوادگی‌اش بازداشت شد. (۱۱ اسفند ماه ۱۴۰۲ هه‌نگاو)

شهرستان مهرستان؛ یک نوجوان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد

روز پنجشنبه هفدهم اسفند ۱۴۰۲، یک نوجوان در شهرستان مهرستان بازداشت شد. هویت این نوجوان، “محمد کریم زایی، هفده ساله، فرزند ادریس، اهل آشار واقع در شهرستان مهرستان” گزارش شده است.  تا لحظه تنظیم این گزارش، از دلایل بازداشت، اتهامات مطروحه و محل نگهداری این نوجوان اطلاعی حاصل نشده است. (۱۹ اسفند ماه ۱۴۰۲ هرانا)

دیواندره‌‌؛ بازداشت دو کودک کُرد توسط نیروهای امنیتی

میدیا شیخی و کارو حمیدی، هر دو ١۷ ساله و اهل شهرستان دیواندره توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. تا زمان تنظیم این خبر، اطلاع دقیقی از دلایل بازداشت، اتهامات وارده و سرنوشت و محل نگهداری این دو کودک در دسترس نیست. (۲۵اسفند ماه۱۴۰۲هنگا‌وه)

یک نوجوان پانزده ساله در پیرانشهر بازداشت شد

روز یکشنبه بیست و هفتم اسفندماه، ماردین گاگشی، نوجوان پانزده ساله اهل پیرانشهر، توسط نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کردپا، روز یکشنبه بیست و هفتم اسفند ۱۴۰۲، یک نوجوان در پیرانشهر بازداشت شد. هویت وی، ماردین گاگشی، پانزده ساله و اهل پیرانشهر، گزارش شده است. بر اساس این گزارش، بازداشت این نوجوان بدون ارائه حکم قضایی توسط نیروهای امنیتی صورت گرفته است. تا لحظه تنظیم این گزارش از دلایل بازداشت، اتهامات مطروحه و محل نگهداری وی اطلاعی حاصل نشده است.(۲۹اسفند  ماه۱۴۰۲هرانا)

 

زندان و زندانی

 

اعدام

 

کودکان کشته شده

قتل خونین دختر و پسر بچه تهرانی با شلیک گلوله پدر داماد در جشن عروسی / جشن به عزا تبدیل شد

مرد میانسال که در جشن عروسی پسرش دست به شلیک خونین زده و مرگ تلخ دو کودک را رقم زده بود برای دومین بار پای میز محاکمه ایستاد و مدعی شد تیر ناخواسته از اسلحه اش شلیک شده است، وی پیش تر از اتهام قتل عمدی تبرئه شده بود اما این حکم در دیوان عالی کشور شکسته شد.به گزارش رکنا، شامگاه 5 تیرماه سال ۱۴۰۰ جشن عروسی که در ملارد برپا شده بود که با شلیک خونین پدر داماد به خون کشیده شد.مرد ۶۰ ساله به نام اصغر در پایان مراسم عروسی دست به شلیک تیر هوایی زد. تیرها با دختری ۱۲ ساله به نام دریا و پسری ۹ ساله به نام رهام برخورد کرد و آنها را به کام مرگ کشاند . .(رکنا۲ اسفند۱۴۰۲)

انفجار و مرگ هولناک خانواده ۴ نفره تبریزی

بر اثر این حادثه که ناشی از نشت گاز در داخل خانه بود چهار عضو این خانواده پس از چند روز بستری در بیمارستان به دلیل شدت موج انفجار فوت کردند. این در حالی است که تنها دختر بچه سه ساله این خانواده از این حادثه جان سالم به سر برد البته وی در حال حاضر در بیمارستان بستری است. (۳ اسفند ماه ۱۴۰۲ آفتاب)

کشته شدن یک نوجوان بلوچ توسط افراد مسلح ناشناس در زاهدان

روز دوم دی ماه ۱۴۰۲، در پی تیراندازی افراد مسلح ناشناس با سلاح شکاری در خیابان سی متری منطقه کشاورز، زاهدان یک نوجوان بلوچ مورد اصابت گلوله قرار گرفته و بشدت مجروح شده و با انتقال به بیمارستان خاتم الانبیاء این شهر پس از پنج روز در تاریخ ۷ دی ماه، جان خود را از دست داده است. هویت این شهروند نوجوان، «سعید ریگی» ۱۵ ساله فرزند محسن، اهل و ساکن زاهدان احراز شده است.( حال‌وش۵ اسفند۱۴۰۲)

یک زن دختر ۲ ساله اش را با خوراندن متادون به قتل رساند

یک زن به همراه خواهرش در تهران دختر دو ساله خود را از طریق خوراندن متادون به قتل رساند. مادر کودک جان باخته، دلیل این کار را آرام کردن فرزندش ذکر کرده است پدر این فرزند دو ساله پس از حضور در دادسرا از همسر و خواهر همسرش شکایت کرده و هم اکنون مادر این کودک به اتهام مباشرت در قتل و خواهرش به دلیل معاونت در قتل دختر دو ساله بازداشت شدند و تحقیقات ادامه دارد.( هرانا۹ اسفند۱۴۰۲)

نامادری آوای ۴ ساله به قصاص محکوم شد

رییس کل دادگستری آذربایجان‌غربی ناصر عتباتی، حکم بدوی قصاص نفس نامادری «آوا» دختربچه ۴ ساله ارومیه‌ای صادر شد. ناصر عتباتی در این خصوص گفت: آذرماه سال جاری شاهد خبر متاثر کننده فوت دختر بچه ۴ ساله‌ای به نام «آوا» بودیم که به دلیل ضربه مغزی در اثر جراحات وارده توسط نامادری فوت کرد.رییس کل دادگستری آذربایجان غربی گفت: پرونده در دادگاه کیفری یک استان مطرح و پس از طی مراحل قانونی و تحقیقات انجام شده و با توجه به دلایل و مدارک موجود، حکم بدوی قصاص نفس متهمه صادر شد. (۱۳اسفند ماه ۱۴۰۲ خبر آنلاین)

گزارشی از قتل سه کودک دارای معلولیت توسط والدین خود در زمستان امسال

در تاریخ ششم بهمن ماه سال جاری، شهراد چراغی، کودک ۹ ساله دارای معلولیت در شهر مرودشت توسط پدرش به قتل رسید. متهم پس از این واقعه بازداشت شد اما چند روز بعد با تودیع وثیقه آزاد شد. چندی بعد از این واقعه، مورخ یکم اسفندماه امسال مادری در خرم آباد کودک ده ساله خود را که دارای معلولیت جسمی و ذهنی بود به قتل رساند. متهم هم اکنون در بازداشت بسر میبرددی ماه سال جاری، یک نوجوان ۱۶ ساله دارای معلولیت ذهنی توسط پدر و برادر ناتنی اش در میبد استان یزد به قتل رسید. متهمان“که هم اکنون در بازداشت بسر میبرند، این نوجوان را در چاهی در اطراف محله مهرجرد انداخته  بودند.(۱۴اسفند۱۴۰۲ هرانا)

 

اعتراضات و تجمعات

خدمات درمانی و بهداشتی

 

خشونت علیه کودکان و نوجوانان

خرم آباد؛ یک کودک ده ساله دارای معلولیت توسط مادرش به قتل رسید

اوایل هفته جاری، مادری در خرم آباد کودک ده ساله خود را که دارای معلولیت جسمی و ذهنی بود به قتل رساند. متهم هم اکنون در بازداشت بسر میبرد. متهم در ادامه اعتراف کرد: ابتدا با دادن قرص خواب آور پسرم را بیهوش کردم و‌ سپس‌ سرش را داخل سطل آب کرده و‌ او را خفه کردم. در پی اعتراف این زن به قتل فرزندش، وی در اختیار ماموران پلیس آگاهی خرم آباد قرار گرفت و تحقیقات در این خصوص ادامه دارد. (۲۸ اسفندماه ۱۴۰۲ هرانا)

زن‌کُشی در تهران؛ یک زن از طریق به آتش کشیدن توسط شوهرش جان باخت

روز جمعه ۱۸ اسفندارس ۱۴۰۲ (۸ مارس ۲۰۲۳)، زنی ٣٧ ساله و اهل یافت‌آباد تهران در بیمارستان شهدای این شهر در اثر شدت جراحات ناشی از سوختگی جانش را از دست داد. این زن جوان هفته گذشته توسط همسرش به‌آتش کشیده شده بود و به مراکز درمانی منتقل شده بود.مرد متهم، هفته گذشته زن و فرزند خُردسال خود را به آتش کشیده بود که همسرش، پس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد و فرزند آن‌ها که دچار سوختگی سطحی شده بود، پس از درمان از بیمارستان مرخص شد. این متهم، پس از ارتکاب جرم، خود نیز دست به خودسوزی زده و با گذشت یک هفته به دلیل عمق و شدت سوختگی، کماکان در بیمارستان بستری است. تاکنون، انگیزه مرد متهم به دلیل وضعیتش مشخص نیست و وی، در شرایط وخیمی تحت مراقبت درمانی در بیمارستان به سر می‌برد. (۱۸ اسفند ماه ۱۴۰۲ هه‌نگاو)

ضرب و شتم شدید چند دانش آموز توسط مدیر دبستان در زاهدان باعث بیهوش شدن و انتقال یک تن از آنان به بیمارستان شد

«تعدادی از دانش‌آموزان دبستانی در حیاط مدرسه در حال بازی و ریختن آب روی همدیگر بودند که یکی از آنها بصورت اشتباهی آب روی مدیر دبستان پرت میکند و مدیر با کمربند و مشت و لگد آنها را مورد ضرب و شتم قرار میدهد که یکی از دانش آموزان بیهوش و با تماس معلمان با اورژانس ۱۱۵ به مرکز درمانی منتقل میشود.» از وضعیت و هویت دقیق این دانش‌آموز تا لحظه تنظیم گزارش اطلاعی در دست نیست. مطابق ماده ۷۷ آئین‌نامه انضباطی مدارس، «اعمال هرگونه تنبیه از قبیل اهانت، تنبیه بدنی و تعیین تکالیف درسی جهت تنبیه دانش آموزان ممنوع است.» (۱۷ اسفند ماه ۱۴۰۲ حال‌وش)

ضرب و شتم شدید چند دانش آموز توسط مدیر دبستان در زاهدان باعث بیهوش شدن و انتقال یک تن از آنان به بیمارستان شد

تعدادی از دانش‌آموزان دبستانی در حیاط مدرسه در حال بازی و ریختن آب روی همدیگر بودند که یکی از آنها بصورت اشتباهی آب روی مدیر دبستان پرت میکند و مدیر با کمربند و مشت و لگد آنها را مورد ضرب و شتم قرار میدهد که یکی از دانش آموزان بیهوش و با تماس معلمان با اورژانس ۱۱۵ به مرکز درمانی منتقل میشود.» از وضعیت و هویت دقیق این دانش‌آموز تا لحظه تنظیم گزارش اطلاعی در دست نیست.(۲۲اسفند ماه۱۴۰۲حال‌وحش)

 

سقط جنین

کودک آزاری

کودک همسری

آسیب‌های اجتماعی

در یک سال اخیر ۳۰ هزار کودک خیابانی در تهران شناسایی شدند

معاون وزیر دادگستری در اظهاراتی بیان کرد که طبق آمارهای جمع‌آوری شده مربوط به سال گذشته، تعداد ۳۰ هزار کودک خیابانی در تهران وجود دارد. علی کاظمی در ادامه اظهار داشت که با فرا رسیدن زمستان، حدود ۲۰ هزار نفر از این افراد در ایستگاه های مترو مستقر میشوند. دبیر مرجع ملی حقوق کودک کشور توضیح داد که بر اساس سرشماری‌های انجام شده، ۱۸۷۰ کودک در چهارراه‌ها شناسایی شده‌اند که ۸۵ درصد آنها غیرایرانی و عمدتاً از تبعه کشورهای پاکستان و افغانستان هستند. وی در پایان افزود که از دی ماه سال جاری، اقداماتی به صورت آزمایشی برای ساماندهی این کودکان آغاز شده است. به ادعای او، این اقدامات شامل برنامه‌ریزی‌هایی برای حمایت از کودکان و ارائه خدمات اساسی به آنها است تا بتوان از طریق تلاش‌های مشترک، شرایط بهتری برای آنها فراهم آورد .(هرانا۱ اسفند۱۴۰۲)

وقوع سیل در منطقه کوشک بویراحمد جان کودک ۱۲ ساله را گرفت.

وقوع سیل در منطقه کوشک بویراحمد جان کودک ۱۲ ساله را گرفت. به گزارش مهر، از روز پنجشنبه با ورود سامانه بارشی به جو کهگیلویه و بوبراحمد، بارش‌هایی سنگین در استان شکل گرفت.  در مناطق مختلف استان، بارش‌ها سبب آبگرفتگی معابر و وقوع سیلاب شد. علیرغم هشدارهای شکل گرفته متأسفانه شاهد بروز حادثه و غرق شدگی در یکی از مناطق اطراف شهر یاسوج بودیم رئیس مرکز اورژانس ۱۱۵ استان کهگیلویه و بویراحمد با تأیید خبر مرگ یک کودک در سیل، گفت: ساعت ۱۴ و ۵۳ دقیقه روز شنبه ۲۸ بهمن ماه ۱۴۰۲ وقوع این حادثه به مرکز پیام اورژانس اطلاع داده شد. محمد نیکویی نژاد افزود: این کودک در روستای کوشک از توابع بخش مرکزی شهرستان بویراحمد در سیلاب غرق شد. وی تصریح کرد: پسر ۱۲ ساله همراه پدر خود بوده که دچار حادثه شده و در حالی که علائم حیاتی نداشت از آب بیرون کشیده شد.(عصر ایران۱ اسفند۱۴۰۲)

جان باختن یک سوختبر بلوچ بر اثر تصادف خودرو در محور نهبندان

شامگاه روز جمعه ۲۷ بهمن ماه ۱۴۰۲، بعلت تصادف یک خودروی سوختبر در محور نهبندان واقع در خراسان جنوبی یک شهروند سوختبر بلوچ جان خود را از دست داد. هویت شهروند جان باخته، “داود شهنوازی”، از تیره رحمت زهی، ۳۸ ساله، فرزند غلام، دارای دو فرزند و اهل زاهدان عنوان شده است. بر اساس این گزارش، حوالی ساعت یک نیمه شب «داوود شهنوازی» که تنها سرنشین خودرو بوده در محور بیرجند به نهبندان و نزدیک به شهر نهبندان بر اثر تصادف جان خود را از دست داده است.( رسانک۱ اسفند۱۴۰۲)

برخلاف پیمان نامه حقوق کودک؛ هزاران دانش آموز به مناطق عملیاتی اعزام شدند

محسن سهیل، مسئول سازمان اردویی، گردشگری و راهیان نور بسیج خراسان رضوی گفت: از ابتدای بهمن ماه تاکنون ۱۵ هزار نفر از این استان به اردوی راهیان نور اعزام شده‌اند که دانش آموزان و دانشجویان بیشترین میزان را به خود اختصاص داده‌اند. بر اساس پیمان نامه حقوق کودک، یک کودک، فرد زیر سن ۱۸ سال تعریف می شود. ایران از سال ۱۳۷۳ به این پیمان پیوسته است. بنابر این تعهدنامه، استفاده از کودکان و نوجوانان در نظامی‌گری ممنوع است، با این حال همچون بخش های کار کودکان، مجازات و اعدام و ازدواج قانونی کودکان، این قسمت از تعهدات نیز از سوی دولت ایران با آموزش نظامی و به کار گیری افراد زیر سن ۱۸ سال، نادیده گرفته می‌ شود.(هرانا۱ اسفند۱۴۰۲)

مرزبانان قشم ۲ کودک را در آب‌های خلیج فارس نجات دادند

فرمانده دریابانی قشم از نجات معجزه‌آسای دو کودک قشمی از مرگ حتمی توسط مرزبانان وظیفه‌شناس در شهرستان قشم خبر داد.پرویز امیری فرمانده دریابانی قشم امروز در این خصوص بیان کرد: دو پسر ۵ و ۱۲ ساله که با یک دستگاه پدل برد، به دلیل شرایط نامساعد جوی از ساحل فاصله گرفته بودند با اقدام به موقع عوامل گشتی مرزبانان دریابانی قشم از غرق شدن نجات یافتند. (رکنا ۲اسفند۱۴۰۲)

در تقابل با پیمان‌نامه «حقوق کودک»؛ جمهوری اسلامی با «راهیان نور» کودکان را در معرض خطر قرار می‌دهد

با وجود تعهدات بین المللی جمهوری اسلامی ایران به پیمان‌نامه «حقوق کودک» و لزوم در معرض خطر قرار ندادن کودکان، مقام‌های حکومت ایران از اعزام «صدها هزار» دانش‌آموز به اردوهای «راهیان نور» خبر داده‌اند. در ماده‌های متعددی در «پیمان‌نامه حقوق کودک»، که جمهوری اسلامی هم به اجرای آن متعهد شده، حق کودکان بـرای دریافت حمایـت در مقابـل انجـام هرگونـه کاری کـه بـرای آن‌ها خطرنـاک باشـد، یـا بـرای سلامتی یـا رشـد جسـمی، روانـی، معنـوی، اخلاقـی یـا اجتماعـی کـودک مضر باشـد بـه رسـمیت شناخته شده است. هر ساله تصادف یا سرنگونی وسایل نقلیه حامل دانش‌آموزان، مواجهه کودکان با مناطق جنگی و شنیدن روایت‌هایی ایدئولوژیک حکومت از مرگ انسان‌ها در جنگ از جمله موضوعاتی بوده که در پی این اردوها گزارش شده که به گفته روانشناسان آسیب‌های روانی برای کودکان به دنبال دارد. (صدای آمریکا ۲اسفند۱۴۰۲)

استفاده از کودکان در مدیریت پسماند ممنوع است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به برگزاری کارگروه مدیریت پسماند استان تهران گفت: در این جلسه مقرر شد از طریق استانداری تهران به کلیه شهرداری‌های استان عدم استفاده از کودکان در مدیریت پسماندها ابلاغ شود. (خبرگزاری تسنیم۳اسفند۱۴۰۲)

سرکوب فرهنگی؛ وقتی به اصرار حکومت، زبان مادری از مدارس حذف می‌شود

حدود چهل درصد جمعیت ایران به زبان فارسی سخن نمی‌گویند؛ یعنی زبان مادری آن‌ها یکی از چندین زبان غیرفارسی ایران است. با‌این‌حال ناچارند از هفت سالگی و با رفتن به دبستان، همه آموزه‌های علمی را به زبان فارسی بیاموزند؛ اتفاقی که زندگی آن‌ها را به دو دنیای مجزا در خانه و مدرسه تقسیم می‌کند.علاوه‌بر این به اعتقاد کارشناسان، فشار برای آموزش به یک زبان غالب و پرهیز از آموزش و گرامیداشت زبان‌های اقلیت، به گوناگونی فرهنگی کشورهایی چون ایران آسیب می‌زند. از آنجا که این مشکل تنها مربوط به ایران نیست و بسیاری از کشورها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، یونسکو روز ۲۱ فوریه (۲ اسفند) را برای حمایت از تنوع زبانی و فرهنگی، روز «زبان مادری» نامگذاری کرده است. (ایران وایر۳اسفند۱۴۰۲)

جان باختن یک کارگر نوجوان بلوچ در اثر فقدان ایمنی کار در کیش

شنبه ۵ اسفند ماه ۱۴۰۲، یک نوجوان کارگر بلوچ در جزیره کیش در پی فقدان ایمنی کار و سقوط بالابر مصالح ساختمانی بشدت از ناحیه سر دچار ضربه شده و جان خود را از دست داده است. هویت این کارگر نوجوان «افشین توتازهی مینگل» ۱۸ ساله فرزند رحمت الله مجرد اهل و ساکن روستای ملک آباد بخش کورین واقع در شهرستان زاهدان احراز شده است. (حال‌وش۶اسفند۱۴۰۲)

فقدان ایمنی کار به مرگ دو کارگر از جمله یک نوجوان انجامید

در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط نامناسب کار، دو کارگر از جمله یک نوجوان در تهران، جان خود را از دست دادند این حادثه در یک رستوران کترینگ ۱۲۰ متری رخ داده که متاسفانه بنابر شواهد موجود ۲ نفر از پرسنل این رستوران که ۳۰ ساله و ۱۵ ساله بودند به کام مرگ فرو رفته اند. سخنگوی سازمان آتش نشانی در ادامه گفت: در بررسی های ابتدایی کارشناسان آتش نشانی و علائم روی بدن متوفیان مشخص شد آبگرمکن نصب شده در این محل دچار نشستی بوده و به دلیل نداشتن دودکش گاز مونوکسیدکربن در فضا پخش و باعث خفگی این ۲ نفر شده است. ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده که رتبه بسیار پایینی است.( هرانا۷اسفند۱۴۰۲)

از این 2 خواهر زیبا خبر دارید ؟ / آوا و رها از 16 ماه پیش گمشده اند ؟! / دخترانم کجایید دلتنگتانم !

امیر خوشبختی کارمند زندان ارومیه و پدر دو دختر بنام رها ۹ساله و آوا ۷ است که از ۲۰ مهر ماه ۱۴۰۱ فرزندانش از خانه مسکونی خود واقع در تبریز ربوده‌اند و تا کنون هیچ اثری از فرزندانش پیدا نکرده است پلیس آگاهی استان آذربایجان غربی بیش از ۱۶ ماه هست که در جستجوی این دو کودک راه به جای نبرده است. (۷ اسفند ماه ۱۴۰۲ رکنا)

 

 

خوزستان؛ انفجار مین یک کشته و سه زخمی برجای گذاشت

روز چهارشنبه ٩ اسفند ماه ١٤٠٢ (٢٨ فوریه ٢٠٢٤)، یک جوان ١٩ ساله با انفجار مین در در روستای “نبعه” از توابع بخش بستان شهرستان دشت آزادگان، کشته شد. عارف شرهانی، سخنگوی اورژانس خوزستان به خبرگزاری ایرنا گفته است که،، دو کودک پسر ده ساله و دوازده ساله و یک زن ۵٧ ساله، نیز در این انفجار به شدت مصدوم و جهت رسیدگی پزشکی به بیمار شهر سوسنگرد خوزستان منتقل شدند. (۹ اسفند ماه ۱۴۰۲ هه‌نگاو)

پیدا شدن پیکر کودک غرق‌شده در سیلاب دشتیاری پس از گذشت یک شبانه روز

صبح امروز شنبه ١٢ اسفند ماه ۱۴۰۲، پیکر بی‌جان کودک غرق شده در رودخانه سیلابی کهور واقع در بخش باهوکلات شهرستان دشتیاری حدود یک کیلومتر پایین تر از محل غرق شدن توسط مردم محلی پیدا شد. هویت این کودک بلوچ، “سلمان درزاده”، ١۵ ساله فرزند مراد و اهل باهوکلات از توابع شهرستان دشتیاری عنوان شده است. (۱۲اسفند ماه ۱۴۰۲ کمپین بلوچ)

۱۰ کودک SMA جان خود را از دست دادند!

به گفته‌ مدیرعامل «انجمن دیستروفی» در یک‌ماه اخیر حدود ۱۰ نفر از کودکان اولویت اول فقط به دلیل قطع شدن دارو و حاد شدن وضعیتشان، فوت کردند. به این ترتیب درحالی که طی اعتراض‌های خانواده‌های بیماران به آن‌ها قول تولید و توزیع داروی ایرانی داده شده بود، اما نه داروی ایرانی تولید شده و شربت «ریسدیپلام» و آمپول «اسپینرازا» که از دارو‌های حیاتی بیماران مبتلا به SMA بوده نیز دیگر وارد نمی‌شود. (۱۳اسفند ماه ۱۴۰۲ رکنا)

غرق شدن سه تن در کانال آب؛ گشایش پرونده قضایی برای شهرداری و اداره آب قیامدشت

به دنبال غرق شدن سه تن از جمله یک کودک هفت ساله در کانال آب واقع در شهرستان قیامدشت، رئیس حوزه قضایی دادگاه خاوران از تشکیل پرونده قضایی علیه شهرداری و اداره آب این شهرستان خبر داد. رئیس حوزه قضایی دادگاه خاوران در این خصوص گفت: اواسط آذرماه سال جاری، دختری هفت ساله‌ که به همراه دوستان خود در حال بازی در محدوده سه شنبه بازار شهرستان قیامدشت بوده با سقوط در کانال آب جان خود را از دست داد. نهایتا پرونده کودک مذکور به همراه دو پرونده دیگر فوتی‌ های اخیر در کانال آب به صورت جداگانه از شعبه‌ قضایی مربوطه دریافت و هر سه در قالب یک پرونده در دادگاه خاوران مورد برسی قرار گرفت. هویت دو تن از این شهروندان، سحر سامانی، کودک هفت ساله و امیرعلی (نام خانوادگی نامشخص) گزارش شده است. همچنین به هویت فرد دیگر که خانم بوده اشاره ای نشده است. (۱۵ اسفند ماه ۱۴۰۲ هرانا)

خرم آباد؛ هفت کودک با علائم مسمومیت راهی بیمارستان شدند

هفت کودک در یکی از مهد کودک های خرم آباد با علائم مسمومیت راهی بیمارستان شدند. به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایرنا، هفت کودک در خرم آباد مسموم شدند. مدیرکل آموزش و پرورش لرستان اعلام کرد: روز شنبه نوزدهم اسفندماه، هفت کودک در مهد کودکی با علائم مسمومیت غذایی به بیمارستان منتقل شدند. رضا عزتی به اشاره به اینکه این کودکان از بیمارستان مرخص شده اند، ادامه داد: تاکنون علت دقیق مسمومیت این کودکان مشخص نشده است.(۲۳اسفندماه۱۴۰۲هرانا)

دولت از مدارس غیردولتی حمایت مالی کند!/ دفاع ژن‌های خوب و آقازاده‌ها از خصوصی‌سازی مدارس

گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ مهمترین وجه نقد سال‌های اخیر به مدارس غیردولتی و خاص از آن جهت است که این مدارس دوگانه “شهریه ـ کیفیت” را در حوزه آموزش عمومی ایجاد کرده‌اند یعنی بهره‌مندی از آموزش با کیفیت به ازای میزان شهریه‌ای است که پرداخت می‌شود! وضعیت فعلی آموزش و پرورش کشور در شرایطی است که در اصل 30 قانون اساسی آمده است: دولت موظف است وسایل آموزش‌و‌پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد. بدین ترتیب آموزش و پرورش نه‌تنها در تحقق آموزش رایگان بلکه در تامین کیفیت مناسب نیز ناکام ماند.(۲۶اسفند ماه ۱۴۰۲تسنیم)

 

 

ربودن نافرجام دختربچه ۵ساله در جنوب تهران

قاضی غلامحسین صادق‌زاده؛ بازپرس شعبه هفتم دادسرای امور جنایی اعلام شد و رسیدگی قضایی به این پرونده آغاز شد. زن جوان در طرح شکایت خود ماجرا را این‌طور توضیح داد: آدم‌ربایان با همسرم اختلاف مالی میلیاردی دارند؛ آنها در روز حادثه با قصد و نقشه قبلی به‌قصد اخاذی اقدام به ربودن دخترم کردند اما هنگامی که همسایه‌ها به کمک آمدند ناکام ماندند و موفق شدند فقط گوشواره‌های فرزندم را سرقت کنند.(۲۶اسفند ماه۱۴۰۲تسنیم)

مرگ دردناک کودک 5 ماه زیر آوار / دو زن مصدوم به بیمارستان منتقل شدند

گزارشی مبنی بر ریزش سقف پیاده رویی در خیابان طالقانی دزفول به مرکز ارتباطات اورژانس این شهرستان دریافت و یک تیم عملیاتی به محل حادثه اعزام شد.وی با بیان اینکه حادثه دیدگان توسط عوامل اورژانس به بیمارستان بزرگ دزفول منتقل شدند، افزود: متاسفانه کودک پنج ماهه به رغم تلاش تیم پزشکی در اورژانس و اتاق عمل بیمارستان بزرگ دزفول فوت شد. رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دزفول حال ۲ مصدوم دیگر را مطلوب گزارش کرد و گفت: بانوی ۱۷ ساله از بیمارستان ترخیص شد و مصدوم دیگر هم اکنون در بخش مغز و اعصاب بستری است.(۲۸اسفند ماه ۱۴۰۲رکنا)

افزایش فقر در جامعه؛ نرخ ترک تحصیل کودکان و نوجوانان به بیشترین مقدار خود در ۵ سال اخیر رسید

کارشناسان افزایش فقر در خانواده های ایران را مهم‌ ترین عامل ترک تحصیل کودکان و نوجوانان عنوان کردند. بر اساس آمار منتشر شده، در سال تحصیلی مذکور نرخ ترک‌ تحصیل در مقطع ابتدایی به ۱.۲ درصد، در مقطع متوسطه دوره اول به ۵.۴۷ درصد و در مقطع متوسطه دوره دوم به ۴.۰۴ درصد رسیده است.(۳۰اسفند ماه۱۴۰۲هرانا)

 

کودکان فقر

کودکان کار

 

آموزش پروش

مقطع متوسطه اول؛ ۲۱۶ هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل شناسایی شدند

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش محمد مهدی کاظمی از شناسایی حدود دویست و شانزده هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل در مقطع متوسطه اول خبر داد. وی اشتغال دانش آموزان را به عنوان یکی از عوامل اصلی بازماندگی آنها از تحصیل دانست. این رقم حدود پنج درصد دانش آموزان متوسطه در بازه سنی دوازده تا چهارده سال را در بر میگیرد افزود: حدود شصت و هفت هزار نفر از دانش آموزان شناسایی شده به هر دلیلی تمایل به تحصیل نداشته اند. (۱۲ اسفند ماه ۱۴۰۲ هرانا)

 

خودکشی کودکان

یک نوجوان سیزده ساله در سقز خودکشی کرد

یک نوجوان در سقز خودکشی کرد. هویت وی، هونیا بهرامی، سیزده ساله، فرزند بهزاد بهرامی و توران احمدپور، احراز شده است. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده وی ضمن تایید این خبر به هرانا گفت: “این نوجوان از طریق حلق آویز کردن به زندگی خود پایان داده است.( هرانا۷اسفند۱۴۰۲)

گزارشی از خودکشی دو نوجوان در دهدشت و یاسوج

طی روزهای اخیر دو نوجوان در شهرهای دهدشت و یاسوج خودکشی کردند. هویت آنها، امیر مهدی استیک، دانش آموز اهل دهدشت و پارسا (سهیل) فرخ زاد، شانزده ساله و اهل یاسوج، توسط هرانا احراز شده است. بر اساس گزارشاتی که به دست هرانا رسیده است، امیرمهدی از طریق حلق آویز کردن و پارسا از طریق بلعیدن قرص به زندگی خود پایان داده اند. انگیزه این دو نوجوان از انجام اقدامات مذکور کماکان در دست بررسی است.( هرانا۷اسفند۱۴۰۲)

یک نوجوان سیزده ساله در بانه خودکشی کرد

یک پسر سیزده ساله در بانه از طریق حلق آویز کردن اقدام به خودکشی کرد و به زندگی خود پایان داد. به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از موکریان، یک نوجوان در بانه دست به خودکشی زد. هویت وی، آکام (نام خانوادگی نامشخص)، سیزده ساله و اهل بانه گزارش شده است. در این گزارش آمده است که این نوجوان از طریق حلق آویز کردن خود به زندگی اش پایان داده است. سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی‌ های سالانه از سوی سازمان پزشکی قانونی بیش از ۷ درصد اعلام شده است. (۱۷ اسفند ماه ۱۴۰۲ هرانا)

یک پسر پانزده ساله در سقز از طریق حلق آویز کردن اقدام به خودکشی کرد

یک نوجوان در سقز خودکشی کرد. هویت وی، آرش رسول زاده، پانزده ساله، فرزند حسین و ثریا، توسط هرانا احراز شده است. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده وی ضمن تایید این خبر به هرانا گفت: “این نوجوان از طریق حلق آویز کردن به زندگی خود پایان داده است”. سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی‌ های سالانه از سوی سازمان پزشکی قانونی بیش از ۷ درصد اعلام شده است.(۲۸اسفند ماه ۱۴۰۲هرانا)