از دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی کُردستان وجه نقد مطالبه می‌شود

24681

فرستنده: محمد رضا برزگر  Mohammadreza Barzegar

اداره آموزش و پرورش استان کُردستان طی بخشنامه‌ای از خانواده دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی وجه نقد مطالبه کرده است.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، اداره آموزش و پرورش استان کُردستان به بهانه “کمبود بودجه”، دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی را ملزم به پرداخت وجه نقد کرده که این مبلغ برای دانش‌آموزان روستایی ساکن در خوابگاه‌ها سه میلیون ریال (سیصد هزار تومان) می‌باشد.

گفته می‌شود، اداره آموزش و پرورش استان کُردستان علی‌رغم مخالفت‌های اولیای مدارس و دانش‌آموزان، بحث دریافت وجه نقد از دانش‌آموزان را مطرح کرده است.

یک منبع مطلع در این‌باره به خبرنگار کُردپا اعلام کرد: مطالبه وجه نقد از دانش‌آموزان مدارس شبانه روزی در حالی است که وضعیت نامناسب خوابگاه‌ها، سطح پایین کیفیت غذا و سطح پایین امکانات بهداشتی شرایط نامناسبی را برای دانش‌آموزان این مدارس رقم زده است.

این منبع افزود: “اداره آموزش و پرورش با ارسال نامه برای خانواده دانش‌آموزان از آنها خواسته که این وجه نقد را به مدارس شبانه روزی پرداخت کنند”.

طبق قانون، آموزش و پرورش هیچ تعهدی نسبت به دانش‌آموزان این گونه مدارس بعد از اخذ مدرک دیپلم ندارد.

هر ساله با آغاز سال تحصیلی و به هنگام ثبت‌نام دانش‌آموزان و تحویل کارنامه تحصیلی آنان، از دانش‌آموزان مبالغی پول مطالبه و دریافت می‌شود که اینگونه اقدامات در مناطق کُردنشین ایران به یک اپیدمی مبدل گشته است.

همچنین مسئولان مدارس برای دریافت وجه نقد از دانش‌آموزان، دانش‌آموزان را تهدید به کم کردن نمرات امتحان و اخراج از مدرسه و محرومیت از تحصیل می‌کنند.

طبق ماده ٣٠ قانون اسلامی حکومت اسلامی ایران دولت موظف است امکانات تحصیل رایگان را برای همه دانش‌آموزان تا پایان دوره متوسطه فراهم کند.

به گفته فعالان فرهنگی، بازگو کردن این جمله که “دریافت وجه نقد از دانش‌آموزان غیرقانونی است” از سوی آموزش و پرورش به یک شعار تبدیل شده و باعث ایجاد اختلاف بین والدین دانش‌آموزان و مسئولان مدارس شده است. آژانس کردپا 21 بهمن ماه