چه کسی پاسخگوی حقوق از دست رفته هنرمندان ایران است ؟

حکم نهائی  جعفر پناهی فیلمنامه‌ نویس  و کارگردان  نخبه کشورمان 

با ۲۰۰ میلیون وثیقه در برابر مثلا آزادی:

طبق ماده  ماده ی 27 اعلامیه جهانی حقوق بشر:

هر شخصی حق دارد آزادانه در زندگی فرهنگی اجتماع خویش همکاری کند، از گونه های مختلف هنرها برخوردار گردد و در پیشرفت علمی سهیم گشته و از منافع آن بهره مند شود.

2 . هر شخصی به عنوان آفرینشگر، حق حفاظت از منافع مادی و معنوی حاصل از تولیدات علمی، ادبی یا هنری خویش را داراست.

قابل هضم نیست و نخواهد بود عملکردی که از سوی مسئولان نظام جمهوری اسلامی طی این سی و اندی سال  گذشته  نسبت به هنر و هنرمندان این مرز وبوم هنرپرور انجام داده و میدهند ، عملکردی که در هیچ دوره ای از تاریخ کشورمان منعکس نشده است.

عملکردی که به جای جهانی کردن سرمایه های هنری ایران زمین و هنرمندان پخته و نخبه ، توانایی های کم نظیرشان را زیر سوال می برند و با انواع واژه های ممنوع الکار ، ممنوع الصدا، ممنوع التصویر، ممنوع الصحنه و ….یا  ذوق و شوق و استعدادها ی هنری شان را سرکوب میکنند و یا آنان را ناگزیر به ترک  از کشور میسازند .

عملکردی ناپسند و غیر حرفته ای  که تمامی ظیف هنرمندان را در برمیگیرد و مسئولان آن در وازت خانۀ مربوطه به جای ساختن و آماده کردن بهترین مکان ها برای آموزش و اجراهای مختلف سینمائی، نمایشی و موسیقییائی ، درهای به سختی باز شده را هم می بندند.

فهرست بلندبالائی از این هنرمندان محروم از فعالیت را میتوان  برشمرد، اسامی آدم ها و در حقیقت نخبه هائی از هنر که خواسته و ناخواسته مدتی یا  دیده و شنیده نشدند ، یا کنج عزلت گزیدند و یا در سایر کشورها پناهی را برای بی پناهی حویش جستجو کردند مثل: محسن مخملباف  بهمن قبادی، بهرام بیضائی، کیومرث پوراحمد، کمال تبریزی، حسین برزیده، محمد رضا شجریان،  فاطمه معتمد آریا و….

حکم نهائی  جعفر پناهی فیلمنامه‌ نویس  و کارگردان  نخبه کشورمان  نمونه ای است از این دست:برای

«اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی»  ۶ سال حبس تعزیری، ۲۰ سال محرومیت از فیلم‌سازی، ۲۰ سال محرومیت از فیلم‌نامه‌نویسی، ۲۰ سال محرومیت از سفر به خارج از ایران و ۲۰ سال ممنوعیت از هر نوع مصاحبه با رسانه‌ها و مطبوعات داخلی و خارجی

ما فعالین حقوق بشر در نمایندگی سوئیس کانون حقوق بشر در ایران خواهان برگرداندن کلیه حقوق پایمال شده هنرمندان کشورمان هستیم و معتقدیم باید آزادی کاری و آزادی بیان به این هنرمندان بزرگ  داده شود, همچنین خواهان آزادی کامل کلیه هنرمندان در حیطه کاری و هنری آنها هستیم.

578  

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

نمایندگی سوئیس