پرونده‌سازی علیه شهروندان کُرد؛ از کودکان مریوان

 

2 شهریور 1403ایران وایر

برخی رسانه‌های حقوق بشری از احضار و تهدید دست‌کم ۲۰ کودک و نوجوان ساکن روستای «نی» از توابع مریوان در استان کردستان خبر داده‌اند.  

به گزارش سازمان حقوق بشری ، این کودکان و نوجوانان که سنین آن‌ها بین ۱۳ تا ۱۸ سال ذکر شده است، در فاصله روزهای ۲۳ تا ۲۵ مرداد با اتهام «فعالیت تبلیغی برای یکی از احزاب مخالف جمهوری اسلامی» احضار و تهدید شده‌اند. هرچند درباره جزییات این اتهام و مصادیق اطلاعاتی منتشر نشده است.

«مریم دهکردی»، عضو تحریریه «ایران‌وایر» در برنامه زنده اینستاگرامی اول شهریور ۱۴۰۳ میزبان «یحیی سرخانی»، فعال مدنی و از آسیب‌دیدگان اعتراضات زن، زندگی، آزادی بود تا اخبار استان‌های غربی را مرور کنند.

***

نقض آشکار حقوق کودکان کُرد توسط نهادهای امنیتی

خبر تکان‌دهنده است؛ ۲۰ کودک ۱۳ تا ۱۸ سال ساکن روستای «نی» از توابع مریوان در استان کردستان در فاصله روزهای ۲۳ تا ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ با اتهام ادعایی «فعالیت تبلیغی برای یکی از احزاب مخالف جمهوری اسلامی» احضار و تهدید شده‌اند.

«یحیی سرخانی»، فعال مدنی در برنامه زنده اینستاگرامی درباره جزییات این خبر می‌گوید: «هر سال در استان کردستان و آذربایجان غربی در روزهای خاصی این اتفاق می‌افتد. سال‌روز گرامی‌داشت تشکیل احزاب کُرد و روزها و مراسم‌های آیینی و ملی در کردستان معمولا توسط جوانان و نوجوانان گرامی داشته می‌شوند. این‌طوری هم نیست که این بچه‌ها لزوما عضو احزاب باشند اما آن روز خاص را جشن می‌گیرند، تراکت پخش می‌کنند یا دور هم جمع می‌شوند و یادی از چهره‌های اثرگذار و فعالان کُرد می‌کنند. نیروهای سپاه و اطلاعات معمولا با این ادعا که این گردهمایی‌ها فعالیت تبلیغی علیه نظام هستند، هر کسی که در این مراسم‌ها باشد را احضار و تهدید می‌کنند. معمولا هم تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان زیر ۱۸ سال هستند.»

این آسیب دیده جنبش زن، زندگی، آزادی تاکید می‌کند مقامات جمهوری اسلامی با نقض آشکار حقوق کودکان، در تمامی زمان‌هایی که اجتماعی در استان‌های غربی تشکیل شود، بزرگ‌سالان و کودکان را بدون هیچ استثنایی بازداشت، احضار، تهدید و شکنجه می‌کنند: «من ناخودآگاه وقتی خبرهای مرتبط با احضار و بازداشت کودکان کُرد را می‌شنوم، به یاد برزین حمزه‌زاده می‌افتم؛ کودک اهل سردشت که در جریان اعتراضات زن، زندگی، آزادی بازداشت و شکنجه شد. او در اثر ضرب‌ و جرح به دست مأموران، دچار آسیب‌دیدگی شدید اعضای داخلی بدن شده بود و در نهایت پس از ۱۳ ماه، روز سه‌شنبه ۱۲ دی‌۱۴۰۲، حین عمل جراحی در بیمارستان خمینی ارومیه جان خود را از دست داد.»