محکومیت ۷ درویش گنابادی به اتهام محاربه

بر اساس رأی دادگاه انقلاب شیراز، سه تن از این درویشان به تبعید مادام‌العمر و چهار تن به ۲۸ سال تبعید محکوم‌شده‌اند.به نظر می‌رسد در روزهای اخیر فشارها بر درویشان گنابادی که بزرگترین فرقه صوفیان ایران هستند، افزایش‌یافته است.

به‌این‌ترتیب، بر اساس رأیی که پیش‌تر توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب شیراز صادرشده بود، کاظم دهقان، حمید‌رضا آرایش و محمدعلی شمشیرزن، به نفی بلد مادام‌العمر و محمدعلی دهقان، محمدعلی صادقی، ابراهیم بهرامی و محسن اسماعیلی هر یک ‌به ‌هفت سال تبعید محکوم‌شده‌اند.

دیوان عالی کشور در حالی حکم این درویشان را تأیید کرده است که شکایت بیش از ۴۰ درویش گنابادی از عاملان برپایی تظاهرات و پخش شب‌نامه و سی‌دی علیه درویشان، باوجود گذشت بیش از دو سال از زمان شکایت، از سوی دادگاه ویژه روحانیت پیگیری نمی‌شود.

و این حکم زمانی صادر میشود که در روزهای اخیر:

شش زندانی اهل سنت نیز اعدام شده اند

حامد احمدی، کمال ملایی، جمشید دهقانی، جهانگیر دهقانی، صدیق محمدی و سید هادی حسینی ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه روز سه‌شنبه از سالن ۱۰ زندان رجایی شهر کرج به سلول انفرادی منتقل‌شده و ساعت ۴ صبح روز چهارشنبه ۱۳ اسفندماه از طریق چوبه دار اعدام شده اند. خانواده شش زندانی عقیدتی کُرد اعدام‌شده، پس از ساعت‌ها انتظار و علیرغم درخواست قانونی برای تحویل گرفتن جسد فرزندانشان، دستگاه قضایی حکومت اسلامی ایران جسد این شش زندانی را به آنان تحویل نداده است.

ما با باور به کلیه مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر بویژه ماده های  ۱۸ و ۱۹ ضمن محکوم نمودن اینگونه اعمال و تبعیضات عقیدتی ، خواهان برابری حقوق ایرانیان و نوع بشر فارغ از عقاید مذهبی آنان بوده و اعلام میکنیم که:

اندیشۀ حاکمیت کنونی ایران اینست که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر:
هر انسانی محق به داشتن آزادی اندیشه، وجدان و دین است؛ این حق شامل آزادی دگراندیشی، تغییر مذهب [دین]، و آزادی علنی و آشکار کردن آئین و ابراز عقیده، چه به صورت تنها، چه به صورت جمعی یا به اتفاق دیگران، در قالب آموزش، اجرای مناسک، عبادت و دیده بانی آن در محیط عمومی و یا خصوصی است.
ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر:
هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون نگرانی از مداخله و مزاحمت و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.

584

کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران