به دلیل ازدواج کودکان و فقر؛ ۹۰۰ هزار دانش‌آموز از تحصیل بازماندند

دوشنبه 2 مهر ، هرانا

خبرگزاری هرانا – در آستانه شروع سال تحصیلی جدید، شبکه شرق از بازماندگی ۹۰۰ هزار دانش‌آموز از تحصیل خبر داد. ایرادات نظام آموزشی کشور، فقر و ازدواج زیر سن، از جمله دلایل بازماندن کودکان از تحصیل عنوان شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از شرق، ۹۰۰ هزار دانش آموز از ثبت نام در مدارس و شروع سال تحصیلی جدید بازماندند.

بر اساس این گزارش، هر ساله در آستانه سال تحصیلی جدید، آمارهای مختلفی از ترک تحصیل دانش‌آموزان منتشر می‌شود. اخیراً گزارش شده است که ۹۰۰ هزار دانش‌آموز از مهر جا مانده‌اند. این آمار به یکی از چالش‌های مهم وزارت آموزش و پرورش تبدیل شده است.

منصور موسوی، کارشناس تعلیم و تربیت، کم‌کاری و اشتباهات نظام آموزشی کشور را از عوامل اصلی ترک تحصیل دانش‌آموزان می‌داند. او در گفتگو با این رسانه گفت: «تجربه سایر نظام‌های آموزشی نشان می‌دهد که مشکل بازماندگی از تحصیل قابل حل است، اما مسئولان هنوز اقدامی جدی در این راستا انجام نداده‌اند.»

موسوی همچنین فقر و ازدواج‌های اجباری پسران در سنین پایین را از دلایل اصلی ترک تحصیل می‌داند و گفت: «در حال حاضر، بسیاری از پسران ۱۴ ساله به دلیل مشکلات اقتصادی و فشارهای اجتماعی مجبور به ازدواج می‌شوند و این موضوع آنها را از ادامه تحصیل بازمی‌دارد. این شرایط نه تنها آینده آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بلکه بر روی جامعه نیز تأثیرات منفی خواهد داشت، زیرا در آینده با نسل‌های کم‌سواد و بدون توانمندی‌های لازم مواجه خواهیم شد.»