گزارش آماری نقض حقوق کودک و نوجوان، شهریور ماه ۱۴۰۳

گزارش نقض حقوق کودک و نوجوان، شهریور۱۴۰۳

امیررضا ولی زاده، کوثر ولی زاده، محمودرضا صالحی

آگاهی بیشتر:

این گزارشات آماری از میان بیش از204 خبر که در طول شهریور ماه  ۱۴۰۳ تهیه شده است.

این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان تهیه شده است که از رسانه‌های داخلی و خارجی مانند ایسنا، مشرق‌نیوز، رکنا، رادیوزمانه، هرانا، ایرنا، ایلنا، رادیو صدای آمریکا، رادیو بی‌بی‌سی، ایران، قطره، رادیو فردا، سازمان حقوق بشر ایران، باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری مهر، خبرگزاری خراسان، روزنامه قانون، تسنیم و کمپین فعالان بلوچ جمع‌آوری ‌گردیده است.

آمار فوق از گزارشات رسانه‌های داخلی و خارجی مورد تأیید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع‌آوری شده و عملاً نمی‌تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت‌های جامعه باشد.

همکارانی که در گردآوری این موارد خبری نقض حقوق کودک و نوجوان درشهریور ماه همکاری کردند: کوثر ولی‌زاده، مهناز ترابی، پریا ترابی، پروین محمدی‌افقا، امیر پالوانه، ،سونیا سوارکوب ،محمودرضا صالحی، فهیمه تیموری ،آیلین علیوردیلوئی، نسرین جهانی گلشیخ، آرزو رمضانپور می‌باشند.. جهت اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است:

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید از سایت کمیته از طریق لینک زیر بازدید فرمایید:

https://koodak.bashariyat.org/

 

 

اخبار عمومی

سارا لارکمپ کفیل سیاسی؛ من از مبارزه برای آزادی سعدا و سولینا دست نمی‌کشم

سارا لارکمپ، مدافع حقوق کودکان در فراکسیون SPD پارلمان آلمان که بیش از یک سال است کفالت سیاسی سعدا خدیرزاده و فرزندش سولینا را برعهده گرفته در واکنش به ادامه بازداشت آنها در زندان ارومیه نوشته، من از مبارزه برای آزادی سعدا و سولینا دست نمی‌کشم.او در خصوص ادامه بازداشت سولینا و مادرش در زندان می‌گوید؛ هیچ کودکی نباید در زندان بزرگ شود، اما این واقعیت وحشتناکی است که سولینا در زندان ارومیه به دنیا آمد و تا به امروز با مادرش سعدا خدیرزاده در زندان است. (۱ شهریور ۱۴۰۳ حقوق بشر)

معمای قتل دختر ۱۳ ساله برملا شد

دختر ۱۳ ساله افغانستانی در شهر تهران  رئیس پلیس آگاهی پایتخت علی ولیپور گودرزی در بومهن حضور داشته و با مرد ۴۰ ساله‌‍ای دیده شده بود که در این شاخه از تحقیقات، متهم بازداشت شد. متهم اعلام کرده دختر ۱۳ ساله را در مسیر خانه دیده، و قصد کمک به او را داشته است اما سپس وسوسه شده تغییر مسیر داده و او را به بیابان‌های رودهن برده پس از اعتراض و فحاشی دختر نوجوان به وسیله چوب دستی او را به قتل رسانید پس از اعترافات متهم برای روشن شدن زوایای پنهان پرونده در اختیار پلیس آگاهی قرار گرفت همچنین تلاش‌ها برای کشف جسد ادامه دارد. (۵ شهریور ۱۴۰۳ خبر انلاین)

۳ درصد از کودکان دچار مشکلات شنوایی هستند / اختلال شنوایی؛ از باعث و بانی های افت تحصیلی کودکان است

براساس آمار های رسمی حدود ۳درصد از کودکان پیش از ورود به مدارس و پس از آن به نوعی از اختلالات شنوایی دچار هستند. شایع ترین مشکلات شنوایی در کودکان به اختلالات شنوایی حسی عصبی، اختلالات شنوایی انتقالی و کم‌شنوایی ناشی از عفونت‌، ژنتیک و سرورصدای محیط هستند. بروز این اختلالات در سنین کودکی می تواند کودکان را به افت تحصیلی دچار کند، کیفیت زندگی آنها را کاهش دهد و نحوه زیست آنها را با معضلاتی مواجه کند. (۶ شهریور ۱۴۰۳ رکنا)

لزوم ورود وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو به بررسی سلامت شیر خشک های وارداتی

کشور در هفته های اخیر با بحران شیر خشک نوزادان رو به رو بوده تا چایی که قحطی در برخی برندها که برای نوزادان با حساسیت ویژه تولید می شود مانند آپتامیل 2 همچنان ادامه دارد. والدینی که نوزادان خود را با این نوع شیر خشک تغذیه می کنند دربه در به دنبال شیر خشک هستند. نوزادانی که شیر خشک های خاص استفاده می کنند وضعیت بدتری دارند. والدین این نوزادان گاها تا 500 هزار تومان یک قوطی شیر خشک را خریداری می کنند. حال در این شرایط وضعیت سلامت شیرخشک های وارداتی نیاز به بررسی از سوی وزارت بهداشت دارد. (۸ شهریور ۱۴۰۳ رکنا)

صدور مجوز بکارگیری ۲۶ هزار و ۳۰۰ معلم خرید خدماتی

علی فرهادی در خصوص شرایط فعالیت و بکار گیری نیروهای خرید خدمات آموزشی اظهار کرد: با شرکت‌هایی که با آموزش و پرورش دارای قرارداد باشند، بیمه اینها واریز شده باشد، در کلاس‌های درس در سال تحصیلی ۱۴۰۳ ـ ۱۴۰۲ حضور داشته و همچنین نیروهایی که دارای مدرک تحصیلی معتبر باشند و سایر شروطی که پیش از این در بخشنامه نیز اعلام کرده‌ایم را دارا باشند، بکار گیری می‌شوند.به گفته وی، قطعا آن دسته از معلمان خرید خدماتی که دارای سابقه بیشتری هستند در اولویت همکاری هستند اما تمامی افرادی که در سال تحصیلی ۱۴۰۲ ـ ۱۴۰۳ سر کلاس بودند، بکار گیری می‌شوند(۸ شهریور ۱۴۰۳ ایسنا)

گزارشی از وضعیت یک مادر و نوزاد ۸ ماهه اش در زندان اوین

یسرا عارف، متهم امنیتی تبعه کشور افغانستان به همراه نوزاد هشت ماهه خود در بند زنان زندان اوین محبوس است. شرایط زندان برای نگهداری یک نوزاد مناسب نبوده و این کودک که از دو ماهگی در زندان بوده، با مشکلات متعددی از جمله تغذیه ای، روانی و پزشکی مواجه است. (۱۳ شهریور ۱۴۰۳ هرانا)

ورود دادستانی برای ثبت‌نام کودکانی که بدلیل اختلافات والدین از تحصیل بازمی‌مانند

سیدعلی کاظمی، معاون وزیر دادگستری و دبیر مرجع ملی حقوق کودک احیا و بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی در جهت مصالح کودکان و به طور خاص کودکان بازمانده از تحصیل مورد با امضاء و ابلاغ این بخشنامه، برنامه اقدام مناسبی برای حمایت از کودکان بازمانده از تحصیل به عنوان گروهی از اطفال و نوجوانان در معرض خطر تهیه شده است و این امر در راستای ماده ۲۸۸ قانون آئین دادرسی کیفری است که به موجب آن دادستان کل کشور صلاحیت نظارت بر دادسراها و عملکرد آنها را دارد و در صورت لزوم، دستورات و بخشنامه‌های لازم را برای هدایت کار آنها صادر می‌کند خبر داد. (۲۰شهریور ۱۴۰۳ ایسنا)

نهضت سلامت اجتماعی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی ضروری است

رئیس کارگروه کودکان کار و خیابان شورای اجتماعی وزارت کشورامیر تقی زاده بر توجه به ظرفیت‌های مردمی در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و از  نیازمند نهضت سلامت اجتماعی برای مقابله با آسیب‌ها در این مسیر باید از ظرفیت‌های مردمی و همه دستگاه‌های اجرایی استفاده می شود خبر داده اشت. . (۲۰ شهریور ۱۴۰۳ ایرنا)

هشت کودک در قزسرپرست معاونت امور اجتماعی

اداره کل بهزیستی قزوین هدی حقیقی خبر داد  براساس آمار این سازمان، هشت فرزند از ابتدای سال جاری تاکنون توسط افراد دارای شایستگی در این استان به سرپرستی گرفته شده‌اند هم اکنون ۳۳۱ فرزند تحت پوشش بهزیستی قرار دارند که از این تعداد ۲۰ فرزند ترخیص شده اند.وین به سرپرستی گرفته شده اند. (۲۰ شهریور ۱۴۰۳ ایرنا)

رایزنی با آموزش و پرورش برای تامین کتاب‌های درسی کودکان کار و خیابان/ راه اندازی ۴ مرکز جامعه‌پذیری تا پایان شهریورماه

سید محمد نقیب سرپرست سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری اعلام کرد در حال حاضر ۴ مرکز جامعه پذیری آماده است که در مناطق ۵.۲۱، ۱۲ و ۱۶ قرار دارد و در تلاش بر این است که تا پایان شهریور ماه ۴ مرکز جامعه‌پذیری را برای بهبودیافتگان یاور شهری را راه اندازی کنند. . (۲۳ شهریور ۱۴۰۳ ایلنا)

استعدادیابی۲ هزار کودک کار تا پایان سال ۱۴۰۴

سید محمد نقیب سرپرست سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران خبر داد:تا پایان سال ۲ هزار کودک کار، استعدادیابی می‌شوند. آئین استقبال از مهر ویژه فرزندان ایران تحت عنوان “مهر جوانه‌های امید” توسط سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با حضور بیش از ۱۶۰۰ کودک مدارس پویاشهر در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد. (۲۶شهریور ۱۴۰۳ رکنا)

هیچ کودکی در کرمانشاه نباید از تحصیل باز بماند

حمیدرضا کریمی، خبرنگارمشکلات پیش‌روی آموزش و پرورش استان که در آستانه سال تحصیلی جدید برگزار شد اخیراً ابلاغیه‌ای از سوی دادستان کل کشور با موضوع کودکان بازمانده از تحصیل به همه استان‌ها از جمله کرمانشاه ابلاغ شده و براساس آن باید تمام کودکان بازمانده از تحصیل در استان‌ها شناسایی شده و زمینه تحصیل آنها فراهم شود. . (۲۸شهریور ۱۴۰۳مهر)

احکام صادر شده

احضار و بازجویی

در ۲۰ ماه اخیر ۱۵۰ نفر از دادخواهان به حبس و شلاق محکوم شده‌اند

در ۲۰ ماه اخیر دست‌کم ۱۵۰ نفر از خانواده‌های دادخواه خیزش زن، زندگی آزادی و سایر دادخواهان و آسیب‌دیدگان به زندان و شلاق محکوم شده‌اند. . طبق این گزارش ۱۴ نفر از افراد بازداشت شده کودک هستند. (۲۱ شهریور ۱۴۰۳ هه‌نگاو)

 

بازداشت کودکان

یک نوجوان هفده ساله در خاش بازداشت شد

هویت وی، طارق مرادزهی، هفده ساله، فرزند مولوی عبدالرحمان، اهل و ساکن اسماعیل‌ آباد خاش گزارش شده است.در این گزارش آمده است، بازداشت این نوجوان هفده ساله حوالی ساعت ده صبح امروز پنجشنبه یکم شهریورماه، توسط ماموران اطلاعات سپاه در اسماعیل آباد خاش صورت گرفته است.تا لحظه تنظیم این گزارش از دلایل بازداشت، اتهامات مطروحه و محل نگهداری وی اطلاعی حاصل نشده است. (۱ شهریور ۱۴۰۳ هرانا)

بازداشت یک نوجوان بلوچ در پی درگیری با یک سرباز وظیفه مزاحم ‌و هتاک به دختری بلوچ در رمشک

روز چهارشنبه ۳۱ مرداد ماه ۱۴۰۳، یک نوجوان بلوچ که در پی مزاحمت یک سرباز وظیفه برای یک دختر نوجوان بلوچ در پارک با سرباز وظیفه درگیر شده بوده توسط نیروهای انتظامی بازداشت و به پاسگاه منتقل شده ‌و تاکنون از وضعیت و سرنوشت وی اطلاعی در دست نیست.هویت این نوجوان بلوچ، مهران نارویی، حدودا ۱۷ ساله و اهل رمشک از توابع شهرستان قلعه‌گنج واقع در منطقه رودبار زمین بلوچستان عنوان شده است. (۹ شهریور ۱۴۰۳ رسانک)

یک نوجوان ۱۶ ساله در راسک بازداشت شد

حسام درزاده ناز، نوجوان ۱۶ ساله اهل راسک، توسط نیروهای نظامی در این شهر، بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. تا لحظه تنظیم این گزارش، از دلایل بازداشت، اتهامات مطروحه و محل نگهداری این نوجوان اطلاعی حاصل نشده است. (۱۲ شهریور ۱۴۰۳ هرانا)

یک نوجوان ۱۶ ساله در مهاباد بازداشت شد

سه شنبه 13 شهریور 1403، رامیار ابوبکری، نوجوان اهل مهاباد و برادر زانیار ابوبکری از جانباختگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. تا لحظه تنظیم این گزارش، از دلایل بازداشت، محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه وی اطلاعی حاصل نشده است. (۱۳شهریور ۱۴۰۳ هرانا)

بازداشت هفت کارگر از جمله یک کودک بلوچ در شهرستان خاش/ دو نفر آزاد شدند

نیروهای اداره اطلاعات با یورش به روستای کمال آباد از توابع شهرستان خاش هفت کارگر بلوچ از جمله یک کودک کار را به اتهام قتل یک شهروند اهل استان فارسهویت این شهروندان‌ بلوچ، “محمدرضا میربلوچزهی”، ۱۳ ساله و “ذکریا میربلوچزهی” هر دو برادر و فرزند پسند، “نجیب علیزهی” فرزند صمد، “پرویز میربلوچزهی” فرزند صبرالله، “کریم شهلی بر” فرزند آخرداد، عنوان شده است. این شهروندان به شدت تحت شکنجه نیروهای اداره اطلاعات قرار گرفته‌اند بطوری که مجبور به اعترافات اجباری شده و حتی تهدید به شده‌اند.دو نفر دیگر نیز روز چهارشنبه ۲۰ شهریور ماه، پس از حدود بیست و چهار ساعت آزاد شده‌اند. (۲۲ شهریور ۱۴۰۳ رسانک)

یک نوجوان ۱۶ ساله در ارومیه بازداشت شد

میرمحمد ایراندگانی، نوجوان ۱۶ ساله اهل شهرستان خاش توسط ماموران اداره اطلاعات در ارومیه بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد امنیتی در زاهدان منتقل شد. تا لحظه تنظیم این گزارش، از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این نوجوان اطلاعی حاصل نشده است. (۲۷ شهریور ۱۴۰۳ هرانا)

زندان و زندانی و نوجوانان

زندان اوین؛ تداوم بازداشت مادر و نوزادی که در زندان متولد شده است

نسیمه اسلام زهی، متهم امنیتی سنی مذهب یکی دیگر از مادرانی است که به همراه دختر چهار ماهه خود در زندان اوین محبوس است. این متهم امنیتی با گذشت نزدیک به یکسال از زمان دستگیری، کماکان در این زندان در بلاتکلیفی بسر میبرد. همچنین، شرایط زندان برای نگهداری یک نوزاد مناسب نبوده و این کودک که در زندان به دنیا آمده، با مشکلات متعددی از جمله تغذیه ای، روانی و پزشکی مواجه است. . (۱۷شهریور ۱۴۰۳ هرانا)

کودکان و نوجوانان کشته شده

چت در فضای مجازی جرقه‌ای برای قتل / قاتل به قصاص محکوم شد

رسیدگی به این پرونده از شامگاه ششم اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱  به دنبال وقوع درگیری دو جوان در بوستانی در ورامین آغاز شد. در آن درگیری پسر ۱۸ ساله ای به نام سعید از ناحیه سینه چاقو خورده و زخمی شده بود که به بیمارستان منتقل شد .اما ساعتی بعد  به خاطر شدت خونریزی جان سپردماموران به ردیابی نعیم پرداختند و وی را بازداشت کردند.نعیم به قتل دوستش اعتراف کرد و به بازسازی صحنه جرم پرداخت. در پایان جلسه قضات وارد شور شدند و با توجه به مدرک های موجود در پرونده و گزارش پزشکی قانونی نعیم را به قصاص محکوم کردند.(۲ شهریور ۱۴۰۳ رکنا)

جزئیات جدید از قتل تکان‌دهنده آی‌نور/۳ متهم زندانی شدند

دادستان عمومی و انقلاب الیگودرز آخرین جزئیات قتل آی‌نور دختر سه‌سالۀ اهل روستای ده‌سفید را تشریح کرد.آی‌نور دختر سه‌سالۀ یک خانواده در روستای ده‌سفید الیگودرز بود که روز پنجشنبه ۱۸مرداد از خانه خارج شد و دیگر بازنگشت. چهار تیم عملیاتی جست‌وجو، یک تیم کوهستان و یک تیم آنست تمام روستای ده‌سفید را تا شش روز وجب‌به‌وجب گشتند و همچنان گم‌شدن آی‌نور در ابهام بود.پیکر آی‌نور در یک چاه فاضلاب در روستای ده‌سفید پیدا شد و با کشف جسد جست‌وجو برای یافتن مظنون و یا مظنونان آغاز شد.زن قاتل که همسایۀ آی‌نور بود ۲۷ مرداد در تحقیقات پلیس شناسایی و دستگیر شد و پای خانوادۀ او نیز به قتل این کودک کشیده شد تا یک خانواده در پروندۀ آی‌نور متهم شوند.(۲ شهریور ۱۴۰۳ دیده بان ایران)

کودک اصفهانی در استخر باغ غرق شد

یک کودک بر اثر غرق شدن در استخر جان خود را از دست داد و تلاش نیروهای اعزامی اورژانس برای نجات او بی‌نتیجه ماند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان منصور شیشه‌فروش ۲۹ تیر سالجاری نیز گفته بود: حوادث غرق شدگی در منابع آبی مختلف استان از ابتدای سالجاری تاکنون(اواخر تیر) به جان باختن ۲۲ نفر منجر شده است.ین در حالیست که در سال ۱۴۰۲ نیز ۷۲ نفر شامل ۶۶ مرد و ۶ زن نفر زن بر اثر غرق شدن در منابع آبی مختلف استان اصفهان جان باختند. سه هزار و ۵۰۰ استخر ذخیره آب کشاورزی در استان اصفهان وجود دارد؛ بر همین اساس دستورالعمل ایمن‌سازی استخرها با نصب حفاظ و تابلوی شنا ممنوع به دستگاه‌های اجرایی مربوطه ابلاغ شده است.(۳ شهریور ۱۴۰۳ ایرنا)

قتل مسلحانه دختر ۱۸ ساله با شلیک پدرش در ایلام

فرمانده انتظامی استان ایلام از وقوع یک فقره قتل در این شهرستان  دره شهر خبر داد و گفت: پدری حدودا ۵۶ ساله پس از کشتن دختر ۱۸ ساله اش با پادر میانی ریش سفیدان و اقدامات به موقع  پلیس ، خود را تسلیم کرد. فرمانده انتظامی استان ایلام با اشاره به اینکه سلاح بکار رفته توسط ماموران انتظامی کشف شد تصریح کرد: متهم پس از تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مرجع قضایی معرفی شد.(۶ شهریور ۱۴۰۳ رکنا)

جسد جوان ۱۸ ساله در کارون چهار پیدا شد

مسعود مثنوی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: جوان ۱۸ ساله اهل روستای سرمازه منطقه میانکوه شهرستان اردل بعدازظهر روز پنجشنبه اول شهریورماه در کارون چهار دچار غرق‌شدگی شد.وی افزود: بلافاصله روز جمعه یک تیم جست و جو و نجات در سیلاب و پشتیبانی شامل ۹ نفر از سوی هلال احمر با همکاری هیات نجات غریق استان به محل حادثه اعزام شدند اما باتوجه به عمق بالای سد موفق به کشف جسد نشدند.مثنوی بیان کرد: در نهایت امروز دو تیم غواصی از ماهشهر و ایذه خوزستان به منطقه اعزام شدند که بعد از عملیات جست و جو، جسد در عمق ۳۰ متری سد کارون چهار پیدا شد.(۶ شهریور ۱۴۰۳ ایسنا)

مرگ دردناک مانیسا کوچولو جلوی چشم برادرانش در پارک

حادثه هولناکی که برای مانیسا رخ داد، ۱۶مرداد در خیابان فردوسی در محله مولوی در ارومیه اتفاق افتاد. برادران و دوستانش به‌سویش دویده و یکی از برادران سعی کرده بود او را بلند کند که وی نیز دچار برق‌گرفتگی شده بود. مادر مانیسا وحشت‌زده با اورژانس تماس گرفت و لحظاتی بعد دختربچه ۹ساله به بیمارستان نزدیک خانه آنها منتقل شد اما شدت برق‌گرفتگی به قدری بود که تلاش‌ها برای احیای او بی‌فایده بود و دختربچه خردسال جانش را از دست داد. (۶ شهریور ۱۴۰۳  رکنا)

یک کودک ۱۰ ساله توسط ناپدری خود به قتل رسید

یک کودک ۱۰ ساله در مشهد توسط ناپدری خود به قتل رسید. متهم پس از بازداشت انگیزه خود از این اقدام را عدم رضایت کودک از ازدواج وی با مادرش عنوان کرد. برای جلب رضایت او، قول دادم برایش یک توله سگ بخرم. یک روز صبح پسر بچه را سوار موتورسیکلت کردم و به راه افتادم. آن جا چند قرص ترامادول خریدم و آن ها را مصرف کردم. عصرهنگام بود که به طرف روستای گوارشک به راه افتادم. وقتی کنار چاه مذکور رسیدیم به او گفتم یک سگ چندتوله درون چاه دارد. وقتی او به داخل چاه نگاه کرد، ناگهان او را با سر به داخل چاه انداختم. (۷ شهریور ۱۴۰۳ هرانا)

در سایه عدم دسترسی به آب؛ یک کودک اهل چابهار در هوتک غرق شد

چهارشنبه هفتم شهریور ۱۴۰۳، یک کودک بر اثر سقوط در داخل گودال دخیره آب در شهرستان چابهار، غرق شد و جان خود را از دست داد.هویت این کودک، محمد طیب میهن خواه، پنج ساله، فرزند اسحاق، اهل چوکات واقع در شهرستان چابهار” گزارش شده است.بر اساس این گزارش، کودک مذکور حین بازی و به دلیل عدم فنس کشی مناسب در اطراف هوتک ها گودال های ذخیره آب، با سقوط در یکی از این گودال ها غرق شد و جان خود را از دست داده است. (۷ شهریور ۱۴۰۳ هرانا)

پدری که فرزند ترنس خود را به قتل رسانده بود، از زندان آزاد شد

مردی که به اتهام قتل فرزند ۱۷ ساله‌اش بنام پارسا که از جامعه +LGBTQ بود، بعد از تحمل شش ماه حبس آزاد شد. این مرد پیشتر توسط دادگاه کیفری دو تبریز از بابت این اقدام به ۳ سال حبس محکوم شد که قاضی پرونده اخیرا مدت زمان حکم صادره را به ۶ ماه حبس کاهش داده است. در قوانین جمهوری اسلامی، پدر به عنوان “اولیای دم” در صورت قتل و یا مشارکت در قتل فرزند از مجازات جدی در امان می ماند. (۱۶ شهریور ۱۴۰۳ هرانا)

کشف جسد کودک چهار ساله کوهدشتی در منزل همسایه / تحقیقات پلیس وارد مرحله جدیدی شد

افشین خسروی، دادستان عمومی و انقلاب کوهدشت، دربارۀ آخرین وضعیت آرین چهار ساله که پیکر وی در خانۀ همسایه پیدا شد خبر داد پیکر وی در ناحیۀ سر دارای علائم کبودی است و پیکر آرین  برای بررسی علّت فوت به پزشکی قانونی انتقال داده‌ شده است و تحقیقات پلیس برای شناسایی مظنونان ادامه دارد. (۱۹ شهریور ۱۴۰۳ هرانا)

کشف پیکر کودک ناپدید شده در بیابان‌‌‌های اطراف شهرستان ریگان در دومین روز جستجوی

پیکر بی‌جان کودک سه ساله که روز سه‌شنبه ۲۰ شهریور در روستای اکبر‌آباد ده رضا واقع در شهرستان ریگان مفقود شده بود در دومین روز جستجوی در ۳۰ کیلومتری محل زندگی و ناپدید شدنش توسط اهالی منطقه کشف شد. هیچ سرنخی از وی بدست نیاورده بودند که عصر چهارشنبه پیکر بی جان او که علت فوت آن هنوز مشخص نیست کشف شده است.لازم به ذکر است که با توجه به سن پایین این کودک، گمانه زنی ها در رابطه با ربودن وی شدت یافته و برخی معتقدند که این کودک توسط افرادی ربوده شده است. . (۲۲ شهریور ۱۴۰۳ رسانک)

قتل وحشتناک پسردایی در درگیری خیابانی

قتل پسر ۱۷ ساله در یکی از روستا های شهر گرگان  توسط پسر دایی ۱۹ ساله خود به دلیل اختلافات شخصی و درگیری وی بر اثر ضربه چاقو به گردن به قتل رسید. (۲۴ شهریور ۱۴۰۳ صد آنلاین)

تصادف مرگبار کودک ۱۲ ساله در راسک / فرمانده انتظامی دستور ویژه صادر کرد

دستور رسیدگی پرونده فوت احسان آسکانی، ۱۲ ساله، اهل روستای جکیگور شلیک مستقیم کردند که در پی آن یکی از گلوله‌ها به این کودک  وی جان خود را از دست داد همچنین، سلیمان پسرعموی کودک جان‌باخته، به شدت آسیب دید به دلیل نتشار خبری در فضای مجازی در شهرستان راسک .و پیگری این پرونده توسط فرمانده انتظامی سیستان. بلوچستان محمدرضا اسحاقی صادر شد. . (۲۵شهریور ۱۴۰۳ رکنا،)

سراوان‌؛ کشته شدن دو نوجوان بلوچ توسط نیروهای هنگ مرزی

دو شهروند بلوچ به‌نامهای وحید درازهی ۱۷ ساله و نوید درازهی ۱۸ ساله اهل روستای زیارت از توابع بخش بمپشت شهرستان سراوان، جهت آبیاری زمین‌های کشاورزی خود به نقطه صفر مرزی رفته بودند و حین بازگشت از آنجا هدف تیراندازی شلیک مستقیم  نیروها هنگ‌مرزی قرار گرفته و در اثر شدت جراحات وارده جانباختند(۲۶ شهریور ۱۴۰۳  هه‌نگاو)

اعدام کودکان

یک کودک-مجرم از چوبه دار رهایی یافت

یک زندانی در زاهدان از چوبه دار رهایی یافت.هویت وی مهدی آموسا، ۲۲ ساله، فرزند حسین، اهل زابل و ساکن زاهدان گزارش شده است.بر اساس این گزارش، این زندانی که از شانزده سالگی به عنوان کودک-مجرم در زندان مرکزی زاهدان بسر میبرد، در سال ۱۳۹۸ در یک نزاع خیابانی مرتکب قتل شده و توسط مراجع قضایی به اعدام محکوم شده بود.در این گزارش آمده است که با جمع‌ آوری و پرداخت مبلغ درخواستی از سوی خانواده مقتول، اولیای دم اعلام رضایت کردند و این زندانی از اعدام نجات یافت.(۲ شهریور ۱۴۰۳ رکنا)

 

خدمات درمانی و بهداشتی

.

خشونت علیه کو دکان و نوجوانان

دختر جوان بخاطر کتک های پدرش از خانه فرار کرد و دام پسر شیطان صفت افتاد / پسر جوان در پارک مرا بی عفت کرد

دختر ۱۵ ساله به نام مهیا پس از ضرب شتم قرار گرفتن توسط پدرش از خانه فرار کرده و در پارک‌ توسط یک پسر اغفال شده و مورد تجاوز قرار گرفته است (۲ شهریور ۱۴۰۳ رکنا)

پرونده‌سازی علیه شهروندان کُرد؛ از کودکان مریوان

برخی رسانه‌های حقوق بشری از احضار و تهدید دست‌کم ۲۰ کودک و نوجوان ساکن روستای نیاز توابع مریوان در استان کردستان خبر داده‌اند.  این کودکان و نوجوانان که سنین آن‌ها بین ۱۳ تا ۱۸ سال ذکر شده است، در فاصله روزهای ۲۳ تا ۲۵ مرداد با اتهام فعالیت تبلیغی برای یکی از احزاب مخالف جمهوری اسلامی احضار و تهدید شده‌اند. هرچند درباره جزییات این اتهام و مصادیق اطلاعاتی منتشر نشده است. مریم دهکردی، عضو تحریریه ایران‌وایر در برنامه زنده اینستاگرامی اول شهریور ۱۴۰۳ میزبان یحیی سرخانی، فعال مدنی و از آسیب‌دیدگان اعتراضات زن، زندگی، آزادی بود تا اخبار استان‌های غربی را مرور کنند. (۲ شهریور ۱۴۰۳ ایران وایر)

رئیس آگاهی شهرستان خاش بدون توجه به افراد داخل خودرو که شامل زن و کودک بوده‌اند، مورد هدف تیراندازی مستقیم قرار داد

بامداد روز سه‌شنبه ۱۶ مرداد ماه ۱۴۰۳، نیروهای لباس شخصی اطلاعات سپاه و اداره‌ آگاهی در سه راهی شهرستان خاش به سمت یک خودروی پژو ۴۰۵، بدون ایست و هشدار قبلی تیراندازی مستقیم کردند که یک زن جوان حامله از سرنشینان خودرو با اصابت چندین گلوله در دم جان باخت و دو فرزند خردسال او بعلاوه همسر و دو نفر دیگر به شدت مجروح شدند که یکی از مجروحین با هویت “محمد ایرندگانی حدودا ۲۹ ساله، فرزند احمد و اهل روستای زیرکیک ایرندگان از توابع شهرستان خاش که از ناحیه کمر و لگن مورد اصابت چندین گلوله قرار گرفته بود روز پنجشنبه ۱ شهریور ماه پس از گذشت ۱۶ روز تحمل رنج بدلیل جراحات وارده در بیمارستانی در زابل، جان باخت. (۲ شهریور ۱۴۰۳رسانک)

ربودن یک نوجوان ۱۶ ساله بلوچ توسط راننده تاکسی در زاهدان

جمعه دوم شهریور ماه ۱۴۰۳، راننده تاکسی یک نوجوان ۱۶ ساله بلوچ را پس از پیاده شدن مادرش از خودرو حهت برداشت پول از عابربانکی در خیابان آزادگان شهر زاهدان ربود.هویت این نوجوان بلوچ ربوده‌ شده، زهیر سالارزهی ۱۶ ساله فرزند عبدالله اهل و ساکن ایرانشهر توسط حال وش احراز شده است. (۵ شهریور ۱۴۰۳رکنا)

تعقیب و گریز، توقیف و بازداشت پنج شهروند از جمله چهار کودک کار توسط نیروی نظامی در زاهدان

سه‌شنبه ۶ شهریور ماه ۱۴۰۳، پنج سرنشین یک موتور سه چرخ که چهار نفر از آنها کودک کار و یک نوجوان و در حال جمع کردن ضایعات بودند توسط مامورین کلانتری ۱۶ زاهدان در خیابان جانبازان مورد تعقیب و گریز قرار گرفته و در خیابان امام خمینی متوقف و سپس با ضرب و شتم بازداشت شدند.از هویت این پنج شهروند که گفته می‌شود سن نوجوان ۱۵ ساله و بقیه زیر ۱۳ سال و اهل زاهدان بودند تا لحظه تنظیم خبر اطلاعی در دست نیست. (۶ شهریور ۱۴۰۳رسانک)

تیراندازی بی ضابطه نیروهای نظامی در کهنوج؛ دو شهروند از جمله یک کودک کشته و زخمی شدند

جمعه ۱۰ شهریور ۱۴۰۳، دو شهروند در شهرستان کهنوج بر اثر تیراندازی نیروهای نظامی کشته و مجروح شدند.هویت شهروند کشته شده، “نوید فولادزهی، بیست و سه ساله، فرزند مرید، اهل و ساکن روستای چاه‌ کیجی واقع در شهرستان دلگان” گزارش شده است. تا لحظه تنظیم این گزارش از هویت کودک مجروح شده اطلاعی حاصل نشده است. (۱۱ شهریور ۱۴۰۳هرانا)

دو ماه پس از ضرب و شتم دختر ۱۴ ساله به دلیل بی‌حجابی؛ پرونده شکایت همچنان بلاتکلیف است

مادر نفس حاجی شریف، دختر ۱۴ ساله‌ ساکن تهران بنام مریم عباسی،که در تیرماه امسال توسط نیروهای مجری “طرح نور” با اعمال ضرب و شتم بازداشت شده بود، از شکایت‌های متعدد خود به نهادهای مختلف خبر داد. او اعلام کرد که با وجود گذشت قریب به دو ماه از این موضوع، رسیدگی به پرونده شکایت وی کماکان نادیده گرفته شده است. (۱۹ شهریور ۱۴۰۳هرانا)

مجروح شدن یک کودک کار بلوچ در پی ضربات چاقو و ضرب و شتم توسط ارازل و اوباش در یزد

یک کودک کار بلوچ در حال بازگشت از مغازه محل کارش به منزل توسط ارازل و اوباش در شهرستان یزد مورد ضرب و شتم قرار گرفته و به شدت مجروح شده است.هویت این کودک کار، “یاسین براهویی حسن‌زهی”، ۱۴ ساله، فرزند عبدالمالک، اهل زاهدان و ساکن یزد عنوان شده است. یاسین با سه ضربه چاقو از ناحیه سر و گردن مجروح شده و در بیمارستانی در شهر یزد تحت مداوا است. (۲۲ شهریور ۱۴۰۳هرانا)

ضرب و شتم کودک در مرکز نگهداری از کودکان؛ تعطیلی مرکز و بازداشت مدیر و نگهبان آن

سازمان بهزیستی کشور در واکنش به ضرب و شتم یک کودک در یک مرکز نگهداری از کودکان کار و خیابان، اطلاعیه ای را منتشر کرد. ابتدا با کودکان و مربیان حاضر در مرکز مصاحبه و دوربین‌ها مورد بازبینی قرار گرفت.در اطلاعیه فوق عنوان شده که پس از بررسی ها مشخص شد که کودکی به نام معروف در حالی‌که پرسنل مرکز در حیاط مشغول چیدن سبزی بوده‌اند، به دلیل بازماندن درِ کوچک حیاط، با برداشتن چاقوی اره‌ای اقدام به فرار کرده است. پس از بازگرداندن این کودک به مرکز، نیروهای واحد نگهبانی برای پس گرفتن چاقو این کودک را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند. نهایتا مدیر و نگهبان این مرکز نگهداری بازداشت و واحد مذکور برای ادامه بررسی‌ها به صورت موقت تعطیل شده است. (۲۹شهریور ۱۴۰۳ایران‌وایر)

جراحی مغز هستی حسین‌پناهی، دانش‌آموز مجروح اعتراضات سراسری

هستی حسین‌پناهی، دانش‌آموز آسیب‌دیده در جریان اعتراضات سال ۱۴۰۱، روز جمعه ۳۰ شهریور به دلیل عوارض ناشی از جراحات بار دیگر مورد عمل جراحی قرار گرفت. پزشکان در آلمان به خانواده هستی حسین‌پناهی گفته‌اند که شانت مغزی دیر برای او به کار گذاشته شده بود. از همین‌رو حالا با مشکل مواجه شده است و بار دیگر هستی به بیمارستان منتقل شد و تحت جراحی قرار گرفت.مادر هستی حسین‌پناهی با اعلام این خبر به ایران‌وایر گفت دخترش در حال حاضر در بیمارستانی در شهر مونیخ کشور آلمان در بیهوشی بعد از عمل جراحی و در آی‌سی‌یوبیمارستان به سر می‌برد. (۳۰شهریور ۱۴۰۳هرانا)

کودک آزاری

کودک آزاری مرگبار در مشهد / آرش 4 ساله زیر شکنجه های شوهر صیغه ای مادرش جان داد

کودک ۴ ساله‌ای به نام آرش به دلیل آزار جسمی شدید به وسیله سیم استعمال مواد مخدر و همچنین خراشیدگی‌ها و کبودی‌های روی پیکر وی و جراحات روی بدن و نقاط حساس کودک متعدد توسط همسر صیغه‌ای مادرش به نام رضا جان خود را از دست داد(۱۶ شهریور ۱۴۰۳رکنا)

آدم‌ربایی مسلحانه در کهنوج / مادر و کودک ربوده شده در کهنوج به آغوش خانواده بازگشتند

سرهنگ حیدر احمدیوسفی فرمانده انتظامی کهنوج  آدم ربایی مسلحانه یک خانم جوان و کودک ۲ ساله اش به پلیس در این راستا شناسایی و دستگیری عاملان این آدم ربایی در دستور کار پلیس آگاهی قرار گرفت که بعد لز مشخص شدن هویت آدم ربایان مشخص و با شناسایی محل اختفا آنان، دو نفر از عوامل این آدم ربایی دستگیر شدند. (۱۹شهریور ۱۴۰۳رکنا)

راننده متجاوز در یزد به اعدام محکوم شد / او کابوس دختر 12 ساله بود

حکم اعدام برای راننده اسنپ متجاوز به کودک ۱۲ ساله در یزد صادر شد.متهم متولد ۷۹ و رانندۀ سرویس اسنپ به ادعای خودش به‌دلیل مصرف شیشه بعد از سوارکردن یک دختر ۱۲ ساله مرتکب تجاوز به عنف شده است.وی در این پرونده با شکایت وکلای شاکی، در خصوص آدم‌ربایی ، تهدید، اخاذی، انتشار تصاویر مستهجن و مبتذل، ضرب‌وجرح و تجاوز به عنف به اعدام محکوم شد. (۱۹شهریور ۱۴۰۳رکنا)

صدور حکم شلاق برای مربی فوتبال متهم به آزار جنسی در تهران

این پرونده در سال ۱۴۰۰ به دنبال شکایت خانواده یک پسر دوازده ساله مورد بررسی قرار گرفت در جلسه دادگاه که به صورت غیرعلنی برگزار شد، این پسران نوجوان یک به یک به تشریح ماجرا پرداختند قضات دادگاه کیفری یک استان تهران در پایان جلسه متهم را به اعدام محکوم کرده بودند. رأی صادره مورد اعتراض متهم و وکیل مدافعش قرار گرفت و جهت رسیدگی مجدد به دادگاه ارسال شد در جلسه رسیدگی یک بار دیگر متهم قبول کرد که بچه‌ها را آزار داده اما گفت مرتکب تجاوز نشده است در نهایت، هیات قضات وارد شور شدند و متهم را با توجه به اظهار نظر کارشناسان پزشکی قانونی، به ۹۹ ضربه شلاق، دو سال تبعید و همچنین دو سال محرومیت از فعالیت ورزشی و مربی‌گری محکوم کردند. (۲۰شهریور ۱۴۰۳هرانا)

کودک همسری

یک روزنامه از محرمانه شدن آمار مرتبط با کودک همسری خبر داد کاهش ۸ درصدی زاد و ولد در دو سال

از بهار ۱۴۰۱ تا بهار ۱۴۰۳ که دولت ابراهیم رئیسی سر کار بوده و قانون فرزندآوری اجرایی شد، حدود ۸ درصد از تعداد زاد و ولد کاسته شد. نویسنده مطلب همچنین از دستور به ثبت احوال برای عدم انتشار آمار به دلیل رواج کودک همسری خبر داد. ترویج فرزندآوری به دستور علی خامنه‌ای و ارائه تسهیلات بانکی برای ازدواج و فرزندآوری در سال‌های اخیر باعث شده تا برخی خانواده‌ها در بخش‌هایی از ایران به دلیل فقر و برای بهره‌مندی از این تسهیلات کودکان زیر ۱۸ سال خود را وادار به ازدواج کنند.(۱۸ شهریور ۱۴۰۳رکنا)

آسیب‌های اجتماعی

آمار نگران کننده مرگ و میر بیماری‌های خاص به دلیل کمبود دارو

رنج نداشتن دارو، مدت‌هاست به رنج‌های کودکان مبتلا به بیماری‌های خاص و دیردرمان اضافه‌شده و آن‌ها را بی‌دفاع‌تر از قبل کرده است؛ بی‌دفاع در میانه طوفان. خانواده‌های آن‌ها بار‌ها تجمع کرده‌اند، صدایشان را بالا برده‌اند، با رسانه‌ها مصاحبه کرده‌اند و… و درنهایت با باری سنگین‌تر به خانه‌هایشان برگشته‌اند؛ اینطور که پیداست طرح‌های مختلف دولت‌ها برای رفع کمبود دارو نتیجه خاصی نداده و مشکل بیماران، به‌ویژه بیماران خاص هنوز بجاست؛ بیمارانی که کودکان، بخش قابل توجهی از آن‌ها هستند. حالا فعالان حقوق کودکان و انجمن‌های مربوط به بیماری‌های خاص می‌گویند، کمبود دارو بر سلامت این کودکان بیش‌ازپیش اثر گذاشته و آن‌ها را به مرز بحران رسانده است. (۱ شهریور ۱۴۰۳ آفتاب نیوز)

حوزه نوجوان در فیلم، بازی و کتاب فقیر است

نخستین کارگاه تخصصی شناخت بازارهای جهانی کتاب کودک دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ در انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان برگزارشد.رئیس هیات مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان با اشاره به اینکه در این مجموعه تصمیم به توسعه فعالیت‌ها به ناشران بیرونی گرفته شده است، گفت: در این مسیر حمایت دفتر مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی معاونت امور فرهنگی را داشتیم و با همکاری کارگزاری‌های ادبی در حال انجام آن هستیم. مجید عمیق با اشاره به اینکه کف‌گیر شعر کودک و نوجوان در این روزها به ته دیگ خورده است، ادامه داد: من در شعر کودک ۱۵۰ ژانر را ترجمه می‌کنم اما شعر کودک این روزها فقط در ۴ ژانر مورد بررسی قرار می‌گیرد. برای حل این مسائل باید راهکار ارائه دهیم، فقط حضور در جهان عرب یا بازارهای چین کافی نیست، باید جزئیات را بشکافیم و راهکار ارایه دهیم. (۱ شهریور ۱۴۰۳ ایرنا)

دندان‌پزشکی وابسته به سپاه پاسداران در تبریز، گزارش مرگ دریا دلکش را دستکاری کرد

مقام مطلع دانشگاه علوم پزشکی تبریز به ایران‌اینترنشنال گفت در پرونده پزشکی مرگ دریا دلکش، نوجوان ۱۲ ساله که پس از جراحی دندان در کلینیک وابسته به سپاه پاسداران در تبریز جان باخت، داروی بی‌هوشی استفاده شده با آن‌چه گزارش شده، متفاوت است و گزارش کلینیک دستکاری شده است. (۳شهریور ۱۴۰۳ صدای امیریکا)

در سایه فقدان ایمنی کار؛ مرگ و مصدومیت سه کارگر از جمله یک کودک کار

در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط نامناسب کار، سه کارگر از جمله یک کودک کار در شهرهای مشهد، رشت و خواف دچار حادثه شدند. در این حوادث، دو کارگر جان خود را از دست دادند و یک کارگر دیگر مصدوم شد. از سوی دیگر، مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه از مرگ سه کارگر در این استان بر اثر برق گرفتگی از ابتدای سال جاری تاکنون، خبر داد. (۳شهریور ۱۴۰۳ هرانا)

حذف غربالگری قربانی می گیرد: کودکانی که نابینا می شوند و بر اثر نارسایی کلیوی می میرند

مسئول مرکز مشاوره ژنتیک بهزیستی هرمزگان از شناسایی ۱۵ فرد مبتلا به سندرم نادر ژنتیکی سنیور لاکن برای نخستین بار در این استان و شهر رمکان جزیره قشم خبر داد.دکتر پونه نیکویی روز سه شنبه در گفت‌ و گو با ایرنا، افزود: این سندرم نادر ژنتیکی Senior-Loken syndrome در جهان با شیوع یک در یک میلیون تولد زنده باعث نابینایی در کودکان زیر پنج سال، اختلال شدید کلیوی در نوجوانان و در مراحل شدیدتر منجر به دیالیز و مرگ مبتلایان به آن می شود. (۷شهریور ۱۴۰۳ عصر ایران)

برخلاف پیمان نامه حقوق کودک؛ ۴۷۰ نوجوان به مناطق عملیاتی اعزام شدند

۴۷۰ نوجوان از قزوین به اردوی موسوم به “راهیان نور” در مناطق عملیاتی غرب کشور در کرمانشاه اعزام در قالب ۱۰ دستگاه اتوبوس ازشهرستان قزوین که شامل شهر اقبالیه، محمود آباد، نصرآباد و دانش، چوبیندر، بخش طارم، کوهین و الموت شرقی و غربی است. (۱۱شهریور ۱۴۰۳ هرانا)

بازماندگی از تحصیل ۱۶۴۰۰۰ دانش آموز در کشور

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش رضوان حکیم زاده از وجود ۱۶۴۰۰۰ دانش آموز بازمانده از تحصیل در مقطع ابتدایی که از میان این کودکان برخی به بیماری های صعب‌العلاج مبتلا هستند در کشور خبر داد(۱۱شهریور ۱۴۰۳ هرانا)

تاوان بی‌برقی در خوزستان؛ سه نفر در کانال آب شوش غرق شدند

دستکم سه تن در خوزستان در کانال اب شوش غرق شدندهویت دو تن از این شهروندان حسین خسرجی، کودک چهار ساله و جوانی به نام مهدی عبدالخانی، از اهالی روستای سید عباس خان از توابع شهرستان شوش احراز شده است شهروند در کانال آب نیشکر شوش غرق شده و جان خود را از دست دادند.(۱۱شهریور ۱۴۰۳ هرانا)

کودک ۹ ساله در کانال آبیاری کشاورزی شوش غرق شد

سخنگوی مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی خوزستان رضا رفیعی، ازکودک ۹ ساله بر اثرسقوط و غرق شدن کانال آبیاری کشاورزی در شهرستان شوش از مرگ وی خبر داد است (۱۳شهریور ۱۴۰۳ ایران‌وایر)

وقتی مدارس تهران قربانی ندانم‌کاری آب‌و‌فاضلاب می‌شوند

علیرغم هشدارهای رسمی مبنی بر ممنوعیت قطع انشعاب مدارس اما فاجعه قطع آب مدارس توسط آب و فاضلاب به دلیل بدهی فاضلاب در حال تکرار است و آب بیش از ۴۰ مدرسه شهر تهران به دلیل عدم پرداخت بدهی فاضلاب قطع شدند.(۱۵شهریور ۱۴۰۳ تسنیم)

غرق شدن دو مرد و دو پسر نوجوان در رودسر

سه نفر که برای شنا وارد دریای بخش‌های چابکسر و کلاچای شهرستان رودسر شده بودند به دلیل ناآشنایی با فن شنا غرق شدند.بررسی صورت گرفته، مشخص شد یک نوجوان ۱۶ ساله و یک مرد ۳۷ ساله در حادثه‌ای دیگر مردی ۴۸ ساله برای نجات جان کودکی ۱۱به دلیل ناآشنایی به فنون شنا در مناطق شنا ممنوع ساحل کلاچای غرق شده‌اند و تلاش تیم‌های امدادی برای نجات آنها مؤثر واقع نشد.(۱۶شهریور ۱۴۰۳ تسنیم)

کشف جسد یک‌ کودک در رودخانه دز

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری دزفول از کشف جسد یک کودک سه ساله در رودخانه دز خبر داد.(۱۷شهریور ۱۴۰۳ ایسنا)

قطع آب مدارس تهران قانونی بوده است / مدارس دولتی بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان به شرکت فاضلاب بدهکاراند

به دنبال انتشار خبری در رسانه‌ها مبنی بر قطع آب حدود ۴۰ مدرسه در مناطق ۸ و ۱۸ شهرداری تهران، شرکت آب و فاضلاب استان تهران اعلام کرد که این شرکت پس از ارسال چند نوبت نامه و اطلاعیه کتبی به مدارس برای خرید حق انشعاب فاضلاب و عدم تمکین آنها نسبت به قانون، ناگزیر به قطع قانونی آب مدارس شده است.(۱۸شهریور ۱۴۰۳ رکنا)

بازماندگی از تحصیل ۲۱۶ هزار کودک/ ۳۱ هزار نفر تاکنون به تحصیل بازگشته‌اند

رضوان حکیم‌زادهمعاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در دوره ابتدایی در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ حدود ۲۱۶ هزار و ۲۴۳ کودک بازمانده از تحصیل داشته‌ایم که از این تعداد ۳۱ هزار و ۵۱۸ نفر تا کنون به تحصیل بازگشته اند خبر داد.(۱۸شهریور ۱۴۰۳ ایلنا)

نماینده مجلس: نرخ باروری از سن ۱۵ سالگی محاسبه می‌شود

امیرحسین بانکی‌پور، نماینده مجلس، خبر داد قانون جوانی جمعیت حکومت و اجرای آن اثرگذار بوده است.او با بیان اینکه نرخ باروری از سن ۱۵ تا ۴۹ سال محاسبه می‌شود، ابررسی‌ها بیانگر این است که میزان مادران ۱۵ تا ۴۹ ساله نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش یافته است. (۲۱شهریور ۱۴۰۳ هەنگاو،)

قطع انگشت حنا کوچولو در نقاله فرودگاه مهرآباد تهران

بچه ۴ساله ای به نام حناز اردبیل وارد فرودگاه مهر آباد تهران انگشت اشاره اش بین نقاله و دیوار کناری گیر کرده و انگشت اشاره اش قطع شد(۲۲شهریور ۱۴۰۳ صد آنلاینه،)

رییس سازمان آتش‌نشانی: بیش از نیمی از مدارس تهران ناایمن‌ هستند

قدرت‌الله محمدی رییس سازمان آتش‌نشانی اعلام کرد در آستانه سال جدید تحصیلی در ایران اعلام کرد که بیش از ۵۰ درصد مدارس تهران ناایمن هستنداز سال گذشته تاکنون حتی یک پرونده مبنی بر این که مدرسه‌ای اقدامات ایمن‌سازی را انجام داده باشد به دست ما نرسیده است و از نظر ایمنی حریق هم مدارس را مورد بررسی قرار داده‌ایم که وضعیت خوبی ندارند. (۲۳شهریور ۱۴۰۳ ایسنا،)

تعطیل شدن تنها زایشگاه شهرستان ۱۰۰ هزار نفری کنارک

تنها زایشگاه شهرستان ۱۰۰ هزار نفری کنارک از چهار روز گذشته تعطیل شده و هیچ گونه خدماتی به مادران باردار ارائه نمی شود به دلیل بخاطر تمام شدن طرح نیروهای طرحی و ناتوانی در جذب نیروی جدید تعطیل شده و تا به امروز چندان تلاشی چه از سوی نماینده مجلس، فرماندار شهرستان و دیگر مسئولین مربوطه جهت رفع این مشکل صورت نپذیرفته است(۲۳شهریور ۱۴۰۳ حال‌وش)

تداوم بی‌خبری از کودک چهار ساله پس از مفقود شدن در قلعه گنج و بی‌تفاوتی مسئولان دولتی با گذشت دوهفته

پس از خروج از منزل در محله فرج آباد شهر قلعه گنج مفقود شده کودک  با هویت “علی چمنی”، ۴ ساله، فرزند محمد و ساکن محله فرج آباد که با فرمانداری کله گنج حدود یک کیلومتر فاصله دارد، عنوان شده است.با گذشت دو هفته علیرغم تلاش‌های نیروهای مردمی همچنان ادامه دارد و خانواده وی از بی‌تفاوتی مسئولان شهرستان سخن گفته اند(۲۴شهریور ۱۴۰۳ حال‌وش)

فرار قاتل ۱۶ ساله از کانون اصلاح و تربیت تهران / ۳۸ سال تلاش برای دستگیری قاتل فراری

پیدا نکردن قاتل ۱۶ سالهبا میله آهنین به دلیل بدگویی دوست ۱۶ ساله خود را به قتل رسانید  و پس از دریافت حکم قصاص در سال ۶۵ از کانون اصلاح تربیت تهران فرار کرده  بعد از گذشت ۳۵ سال جستجو هنوز دستگیر نشده. حالا بار دیگر پرونده به جریان افتاده تا مخفیگاه قاتل فراری که اگر زنده باشد، ۵۴ ساله است، شناسایی و دستگیر شود.(۲۴شهریور ۱۴۰۳ هەنگاو،)

آذربایجان‌غربی؛ دومین استان با بیشترین دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی افشار کبیری استانداری آذربایجان‌غربی خبر داد از نظر بازمانده از تحصیل پس از سیستان و بلوچستان، در رتبه دوم کشور قرار دارد و از سال ۱۳۹۵ تا کنون تعداد بازماندگان از تحصیل با روندی صعودی از ۷۷۶۰۰۰ دانش‌آموز به ۱،۶۶۲،۰۰۰ نفر افزایش پیدا کرده است.فشار از تعداد کل دانش آموزان این استان ۹.۸۲% بازمانده از تحصیل اند که ۶% از آنها واجد شرایط ادامه تحصیل هستند. دانش آموزان تا سن ۱۱ سالگی به ندرت ترک تحصیل می کنند و مقطع متوسطه دوم با ۳۱% بالاترین میزان دانش آموز بازمانده از تحصیل را به خود اختصاص داده است.(۲۵شهریور ۱۴۰۳ هرانا)

برخلاف پیمان نامه حقوق کودک؛ ۵۰ نوجوان به مناطق عملیاتی اعزام شدن

سرهنگ زرگر فرمانده سپاه ناحیه امام هادی شهر اندیشه، با توجه به اینکه برخلاف تعهدات بین‌المللی ایران در پیمان‌نامه حقوق از اعزام گروه‌های مختلفی از نوجوانان به مناطق عملیاتی، ۵۰ نوجوان به اردوی موسوم به “راهیان نور”.در شهریور 1403 به مناطق جنگی سابق، به‌ویژه در جنوب و غرب کشور، مانند کرمانشاه، کردستان، و خوزستان خبر داد. (۲۶شهریور ۱۴۰۳ هرانا)

۴۰ درصد کودکان و نوجوانان اضافه وزن دارند/کاهش قد کودکان ایرانی در نیم قرن اخیر

ایرج عبداللهی رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران خبر داد به دلیل تغذیه نامناسب و نشستن‌های بیش از حد در بچه‌های ایرانی باعث شده است که رشد استخوان‌ها و مفاصل‌شان محدود شده و قد کودکان ایرانی نسبت به ۵۰ سال پیش کاهش پیدا کرده و همچنین کودکان و نوجوانان زیادی  به دلیل داشتن کوله پشتی و تجهزات غیر استاندارد بیشتر دچار درد و مشکلات درد مشکلات اسکلتی و عضلانی است. (۲۶شهریور ۱۴۰۳ ایرنا)

کلاس بدون معلم / برای تامین نیروی وزارت آموزش و پرورش آماده ایم

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی سیدمحسن موسوی‌زاده در اعلام کرد مشکل کمبود معلم در آستانه آغاز سال تحصیلی نگران‌کننده است،در طول سال گذشته جذب معلم از روش‌های مختلفی انجام شد، ولی پیش‌بینی می‌شود باز هم در سطح کشور با کمبود جدی معلم مواجه است به دلیل توزیع نامتوازن نیروی انسانی در برخی نقاط کشور در سطح آموزش و پرورش وجود دارد(۲۶شهریور ۱۴۰۳ ایرنا)

گرانی و لذت گم شده آغاز سال تحصیلی / نظارت بر بازار حس نمی‌شود

وضعیت قیمت‌ها زمانی عجیب‌تر می‌شود که مدیران و مسئولان به صورت مستمر از نظارت بر بازار سخن گفته و مدعی شده اند این نظارت تقویت نیز خواهد شد.از سوی دیگر وضعیت بازار و تناقض آن با گفته‌ها و وعده مدیران نشان از ناکارآمدی نظارت‌ها و عدم بازدارندگی مجازات‌ها برای متخلفین و گرانفروش ها دارد روش‌های سنتی برای نظارت و کنترل بر بازار ناکارآمد بوده و نتیجه و محصول این ناکارآمدی نیز متوجه خانواده‌هایی است که باید به اجبار با همین هزینه‌ها فرزندان خود را برای یک سال تحصیلی آماده کنند.(۲۸شهریور ۱۴۰۳ مهر)

شروع سال تحصیلی با کمبود معلم/ استخدام ۷۴ هزار معلم جدید

.مسئولان وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده‌اند که در سال تحصیلی جدید با کمبود ۱۷۶ هزار معلم مواجه‌ایم. تاکنون ۹۳ هزار نفر از طریق آزمون استخدامی، فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و معلمان خرید خدمات تأمین شده‌اند و مابقی نیز با اضافه تدریس معلمان شاغل و تدریس معلمان بازنشسته جبران می‌شود. به همین دلیل، کلاس‌های بدون معلم در مدارس دولتی وجود نخواهد داشت.۵ استان خراسان رضوی، شهرستان‌های تهران، اصفهان، کرمان و یزد شرایط خاص‌تری برقرار است(۳۰شهریور ۱۴۰۳ خبرآنلاین)

کودکان بی هویت

یک کودک ۱٧ ساله فاقد شناسنامە بلوچ با هویت ادریس دهمردە، ساکن خاش از توابع استان سیستان و بلوچستان توسط نیروهای نظامی این شهر بازداشت  و به اردوگاه الغدیر شهرزاهدان جهت  رد  مرز منتقل شدە است.(۱۹شهریور ۱۴۰۳ هەنگاو،)

سقط جنین

در ارتباط با سقط جنین؛ سه مرکز درمانی در مهاباد پلمب شدند

تعدادی مطب در مهاباد پلمب شدند.رئیس مرکز بهداشت مهاباد در این خصوص اظهار کرد: سه مرکز درمانی در این شهر به دلیل انجام سقط جنین پلمب شدند.کامران علیزاده در ادامه افزود: این اقدام در نتیجه بررسی و برخورد با مراکز مداخله گر درمان و در قالب طرح مقابله با کاهش جمعیت صورت گرفته است(۳شهریور ۱۴۰۳ هرانا)

۵۰ درصد سالمندان کشور تمام دندان های خود را از دست داده‌اند/ ۹۰ درصد کودکان زیر ۶ سال دچار پوسیدگی دندان هستند

بنابر آمار موجود بیش از ۵۹ درصد سالمندان ۶۵-۷۴ ساله کشور تمام دندان هایشان را از دست داده اند. سالمندانی که کلیه دندان های خود را از دست می دهند، به مشکلات و بیماری های متعددی مخصوصا بیماری های گوارشی مبتلا می شوند. کمبود دریافت پروتئین و ویتامین هایی که در پی عدم تغذیه مناسب رخ می دهد، باعث کاهش انرژی مورد نیاز و قدرت دفاعی بدنشان شده، تا جایی که ممکن است در اثر یک ابتلاء میکروبی یا ویروسی از پا در آیند(۳۰شهریور ۱۴۰۳ رکنا)

کودکان فقر

 

کودکان کار

کشته و مجروح شدن دو سوختبر از جمله یک کودک در پی واژگونی خودرو در شهرستان ایرانشهر

ترکیدن لاستیک یک خودروی سوختبر در محور پهره به سرباز منجر به واژگونی خودرو شده و راننده خودروی سوختبر به شدت مجروح گشته که پس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داده و فرزند او نیز مجروح شده است. هویت سوختبر جان باخته، “عزیز عیدوزهی براهویی”، حدودا ۳۴ ساله، فرزند ظاهر، متاهل و دارای فرزند و هویت کودک مجروح شده “عمران عیدوزهی براهویی”، ۱۱ ساله فرزند عزیز، هر دو  اهل شهرستان زاهدان عنوان شده است. (۱۳شهریور ۱۴۰۳ رسانک)

۶۵درصد کودکان کار و خیابانی تابعیت ایران را ندارند

مسعود فیروزیمدیرکل سازمان بهزیستی خراسان‌رضوی ۶۵ درصد کودکان کار تابعیت ایران را هم ندارند همچنان از موظف بودن سارمان بهزیستی به ارائه خدمت در توانمندسازی و توجه به کودکان کار در استان خراسان رضوی ,خبر داد.(۱۵شهریور ۱۴۰۳ ایسنا)

راسک؛ تیراندازی نیروهای نظامی به مرگ یک سوختبر نوجوان انجامید

تیراندازی نیروهای نظامی در راسک به کشته شدن یک سوختبر منجر شد.هویت وی، امیرمحمد داوودی، ۱۵ ساله، فرزند جواد، اهل و ساکن شهرستان ایرانشهر استدر مسیر تردد سوختبران در محور سرباز به راسک، بدون ایست و هشدار قبلی به سمت خودرو وانت نیسان امیرمحمد شلیک کردند. تیراندازی نیروهای نظامی منجر به واژگونی و حریق خودرو شد و امیرمحمد داوودی در پی حریق جان خود را از دست داد. .(۲۳شهریور ۱۴۰۳ هرانا)

آموزش پروش

مدارس دولتی نمی‌توانند مانع ثبت‌نام دانش‌آموزان ضعیف شوند

عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: عدم ثبت‌نام مدارس از دانش‌آموزان با نمرات ضعیف در مدارس دولتی که از سوی برخی مدیران مدارس و مناطق آموزش و پرورش شهر تهران انجام می‌شود، خلاف قانون است؛ هیچ مدیری حق ندارد از ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس دولتی خودداری کند. (۳ شهریور ۱۴۰۳تسنیم)

ارائه پرونده تحصیلی در مدارس دولتی مشروط به پرداخت پول زور

در اصل 30 قانون اساسی آمده است: دولت موظف است وسایل آموزش‌و‌پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور به‌طور رایگان گسترش دهد. این در حالی است که تقریباً اکثر مدارس دولتی عادی نه‌فقط در سال‌های اخیر بلکه حداقل از یک دهه قبل، به‌اجبار از والدین شهریه دریافت می‌کنند و کار تا جایی پیش رفته است که ارائه پرونده تحصیلی و کارنامه دانش‌آموزان نیز منوط و مشروط به پرداخا این پول‌های هنگفت و اجباری شده است! (۳ شهریور ۱۴۰۳تسنیم)

شناسایی بیش از ۱۴۸ هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل در سیستان و بلوچستان

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل سیستان و بلوچستان در این خصوص گفت: نرخ بازماندگی و ترک تحصیل در دانش‌ آموزان مقطع ابتدایی۴۲ هزار و ۸۴۵ نفر، ترک تحصیل در مقطع متوسطه اول ۳۷ هزار و ۹۵۸ نفر و در مقطع متوسطه دوم ۶۸ هزار و ۶۴ نفر است. بنابراین ۱۴۸ هزار و ۸۶۷ کودک و نوجوان ۷ تا ۱۸ساله، به دلایل گوناگون از آموزش همگانی بازمانده اند و از سوی دیگر، ۲۴ درصد کودکان پانزده ساله تا هفده ساله از مدارس ترک تحصیل کرده‌ اند. از این تعداد ۸۱ هزار و ۳۲۵ دختر و ۶۷ هزار و ۴۴۴ نفر هم دانش آموزان پسر هستند. (۷شهریور ۱۴۰۳هرانا)

نقشه راه پیشگیری از افت مدارس غیردولتی باید طراحی شود

علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش در نشست شورای  ابراز کرد در زمینه باید به دور از سلیقه‌گرایی و سیاست‌زدگی عمل کرد و بر اساس تکالیف قانونی تمامی امور پایه ریزی و در این مسیر؛ نقشه منسجم ذهنی و مبتنی بر پژوهش‌های علمی برنامه‌ریزی شود .نظارت راهبردی مدارس غیردولتی با اشاره به سهم نظارت در بهبود عملکرد مدارس غیردولتی بیان کرد . (۱۰شهریور ۱۴۰۳خبرنگاران جوان)

پیگرد قانونی در انتظار معلم بلاگرها

‌به منظور استفاده صحیح از فضای مجازی و حل معضل معلم بلاگرها، به درخواست برخی از اولیا و به دستور وزیر سابق آموزش و پرورش قانون ماده‌واحده حفظ حریم شخصی و اجتماعی دانش‌آموزان تنظیم شد. (۱۱شهریور ۱۴۰۳ایسنا)

۶ هزار دانش آموز استان سمنان نیازمند حمایت تحصیلی هستند

محمد حسین ذوالفقاری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، بابیان اینکه شش هزار دانش آموز نیازمند استان سمنان در آستانه بازگشایی مدارس به حمایت تحصیلی نیاز دارند خبر داد (۱۵شهریور ۱۴۰۳ایسنا)

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان: تهدید معلم بلاگرها؛ روش امنیتی جدید سرکوب

به دنبال رسانه‌ای شدن خبر برخورد با معلم بلاگرها از سوی سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران به گفته‌هایاو واکنش نشان داد. این شورا با اعلام اینکه ” آنچه که بر کسی پوشیده نیست نگاه امنیتی حاکم بر وزارت آموزش و پرورش است.” در بیانیه خود می‌نویسد: این نهاد گمان می‌کند که با محدود کردن حضور معلمان در فضای مجازی و اعمال محدودیت‌هایی مانند ممنوعیت استفاده از گوشی‌تلفن، می‌توانند جنبش سراسری معلمان را سرکوب کنند. اما واقعیت این است که این روش‌ها تنها به استحکام اراده معلمان برای دستیابی به حقوق و مطالبات خود می‌افزاید. (۲۹شهریور ۱۴۰۳ایران‌وایر)

خودکشی کودکان

حادثه دلخراش فرید صادقی بعد از آزار جنسی

محمد رسول شیخی زاده نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس نسبت به حادثه رخ داده برای فرید صادقی نوجوان ۱۴ ساله که به دلیل آزارهای جنسی دست به خودکشی زد، از پیگیری این موضوع و طرح آن در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس خبر داد. متهمان بازداشت شدندپیش از این فرهنگ صادقی پدر این نوجوان اعلام کرده بود که چهار متهم در این ارتباط بازداشت شده اند و مراحل بازجویی و تحقیق از این متهمان آغاز شده است.فرهنگ صادقی می گوید تمامی مدارک و شواهد و اظهارات شاهدان گرفته شده و حالا منتظر نتیجه و برگزاری دادگاه هستیم. (۲ شهریور ۱۴۰۳رکنا)

خودکشی دختر ۱۶ ساله در دلگان

شامگاه یکشنبه چهارم شهریور ماه ۱۴۰۳، یک دختر نوجوان در شهرستان دلگان خودکشی کرد.هویت وی ن.چ ۱۶ ساله و ساکن شهرستان دلگان گزارش شده است.براساس این گزارش، این دختر نوجوان در ساعت پایانی شب یکشنبه با خوردن تعدادی زیادی قرص اقدام به خودکشی کرد و جان خود را از دست داد. خانواده وی صبح روز بعد متوجه مرگ دخترشان شدند.در این گزارش مشکلات شخصی انگیزه خودکشی این نوجوان عنوان شده است.سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی‌ های سالانه از سوی سازمان پزشکی قانونی بیش از ۷ درصد اعلام شده است. (۶ شهریور ۱۴۰۳هرانا)

فقر و تنگدستی؛ خودکشی پسر ۱۷ ساله در کوهدشت

یک پسر ۱۷ ساله در کوهدشت واقع در استان لرستان از طریق بلعیدن قرص برنج اقدام به خودکشی کرد و جان خود را از دست داد. هویت وی، “مجید آزادبخت، ۱۷ ساله و اهل کوهدشت” توسط هرانا احراز شده است.دیلیل  این خودکشی  این نوجوان فقر و تنگدستی بوده که وی با بلعیدن قرص برنج  و جان خود را از دست داده است. (۱۲ شهریور ۱۴۰۳هرانا)

خودکشی دختر ۱۷ ساله در شهرستان باغملک

دختر ۱۷ ساله از طریق حلق آویز کردن خود این اقدام را انجام داده است.یک منبع مطلع در تماس با هرانا هویت این دختر را یلدا رحیمی گزارش کرد و گفت: یلدا پس از مراجعه به کمیته امداد شهرستان باغملک‌ در دستشویی آنجا دست به خودکشی زد. کارمندان این سازمان پس از چند ساعت و هنگام نظافت دستشویی، متوجه پیکر بی جان این دختر نوجوان شدند.همچنین در این گزارش با اشاره به اینکه پدر دختر مذکور نیز در سال های قبل با طناب خود را به دار آویخته و خودکشی کرده بود، آمده است: این دختر نوجوان پس از خودکشی پدر، با پدربزرگ خود زندگی می کرد(۲۷ شهریور ۱۴۰۳هرانا)

ایرانشهر؛ یک دختر نوجوان خودش را به آتش کشید

ایرانیک دختر نوجوان در ایرانشهر دست به خود سوزی زد وی یک سال پیش با اجبار خانواده خود با یک پسر جوان عقد کرد و حدودا دو هفته قبل با اصرار و اجبار والدینش مراسم ازدواج آنان برگزار شد وی در حمام منزل پدر خود با استفاده از نفت اقدام به خودسوزی کرد و بر اثر شدت جراحات ناشی از سوختگی به بیمارستان منتقل شده است ”این دختر قبلا به خانواده خود هشدار داده بود که اگر به اجبار او را وادار به ازدواج کنند خود را به آتش خواهد کشید.”شهر؛ یک دختر نوجوان خودش را به آتش کشید(28شهریور ۱۴۰۳رکنا)

خودکشی پسر جوان از طبقه 5 ساختمان مسکونی / در باغ فیض رخ داد!

۲۸ شهریورماه ساعت ۵:۳۰، خبر مرگ پسر جوانی به پلیس گزارش شد، ماموران کلانتری ۱۴۰ باغ فیض بلافاصله به محل حادثه اعزام شدند.در بررسی‌های اولیه پلیس مشخص شد پسر ۱۸ ساله به قصد خودکشی از طبقه ۵ محل زندگی شان به پایین پرت شده و به کام مرگ فرو رفته است،علت اصلی این حادثه هنوز مشخص نشده است.با دستور بازپرس جنایی، جسد به پزشکی قانونی منتقل شد و تحقیقات در این خصوص ادامه دارد. (۲۸شهریور ۱۴۰۳هرانا)