بچه‌های نشکاشی نیز آسمانی شدند

 

فرستنده: محمد رضا برزگر       Mohammadreza Barzegar

با شرکت کودکان قربانی مین، نمایشی تحت عنوان “بچه‌های آسمانی” در روستای نشکاش از توابع شهرستان مریوان اجرا گردید.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، حادثه انفجار مین و مصدومیت کودکان روستای نشکاش مریوان از سوی هنرمند کُرد سوران حسینی به نمایش درآمد.

سوران حسینی کارگردان نمایش بچه‌های آسمانی به “ایرنا” اعلام کرد: اگر ما شهروندان نمی‌توانیم مرهمی بر زخم این عزیزان باشیم دست کم حرمتشان را نگه داریم و از آنها و احساساتشان سوء استفاده نکنیم.

نمایش بچه‌های آسمانی در روستای نشکاش با حضور کودکان آسیب دیده از مین و با شعار “نه برای مین” به کارگردانی سوران حسینی و بازیگری حیدر ادب، آرام کرمی و سیوان فتحی به اجرا درآمد.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد، روز ۴ آوریل برابر با پانزدهم فروردين‌ماه را به عنوان “روز بين المللي آگاهي از خطر مين و مقابله با مشكل مين” ، نامگذاری کرده است.

عصر روز بیست و ششم مهرماه سال ٩٢، در روستای “نشکاش” از توابع شهرستان مریوان یک مین کاشته‌شده در پادگان متروکه‌ی سپاه موجب زخمی‌شدن ٧ کودک ٨ تا ١٠ ساله شد.

یکی از دختران مصدوم در حادثه‌ی مین در روستا نشکاش به نام گَشین کریمی که حین انفجار یک پای خود را از ناحیه‌ی مچ از دست داده بود، در نتیجه آثار زیانبار این انفجار مهیب، یک چشم و گوش خود را نیز از دست داده است.

بعد از انفجار مهرماه سال ٩٢، مرکز مین‌زدایی کشور در محل حادثه آماده و تعداد بیست مین را جمع‌آوری و اعلام کرد که در روزهای آینده این منطقه را پاکسازی خواهند کرد، اما تاکنون اقدامی جدی را انجام نداده‌اند.

در همین ارتباط، اسفندماه سال گذشته نیز، ٥ دانش‌آموز کُرد در منطقه ” قلعه کنجان چم” از توابع شهرستان مهران در نتیجه انفجار گلوله خمپاره عمل نکرده مجروح گردیدند و سپس یکی از مصدومان به نام محمدهادی ملکیان بر اثر شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد. آژانس کردپا 15 فروردین