آمار بالای لاغری ناشی از سوء تغذیه کودکان در بلوچستان

دریافت از:بهروز معزی     Behrouz Moezi

سید مهدی طباطبایی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان:

حدود یک پنجم کودکان زیر پنج سال سیستان و بلوچستان

مشکل لاغری، کم وزنی و کوتاه قد دارند.

طبق اعلام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان «حدود یک پنجم کودکان زیر پنج سال سیستان و بلوچستان از مشکل لاغری، کم وزنی و کوتاه قدی رنج می‌برند.»

به گزارش هرانا به نقل از ایرنا؛ سید مهدی طباطبایی روز سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: بر اساس بررسی‌های انجام شده متاسفانه سیستان و بلوچستان جزو سه استان کشور است که در شرایط بسیار نا‌امن غذایی قرار دارد به طوری که مردم از نظر دسترسی به مواد غذایی هم از نظر کمی و کیفی دارای مشکلاتی هستند.

وی ادامه داد: کمبود ریز مغذی‌ها نیز در کودکان سیستان و بلوچستان مشاهده شده به طوری که کمبود روی و آهن دو برابر میانگین کشور در این استان گزارش شده است.

وی اظهار داشت: همچنین میزان کم خونی فقر آهن در خانم‌های باردار استان نیز متاسفانه دو برابر میانگین کشوری است به طوری که با بررسی‌های انجام شده بیش از ۴۴ درصد خانم‌های باردار استان از فقر آهن رنج می‌برند.

وی با بیان اینکه نیاز سیستان و بلوچستان برای رفع سوء تغذیه باوجود تمام تلاش‌های صورت گرفته بیشتر از حد در نظر گرفته شده است تصریح کرد: این دانشگاه برای تحقق بیشتر دسترسی به مواد غذایی در کنار سایر اقدامات صورت گرفته همکاری با بهزیستی را مدنظر قرار داده که در قالب این سازمان کودکان روستا‌ها جذب روستا مهد شده و از یک وعده غذایی مناسب بهره‌مند می‌شوند.

وی اضافه کرد: با وجود تلاش‌های صورت گرفته برای ریشه کنی سوء تغذیه در سیستان و بلوچستان ما نیازمند یک برنامه جامع و دراز مدت با تامین منابع مالی و نیروی انسانی هستیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان اینکه هفت درصد موالید کشور به سیستان و بلوچستان اختصاص دارد گفت: متاسفانه ۱۲ درصد مرگ و میر مادران باردار کشور در این استان صورت می‌گیرد.

طباطبایی اظهار داشت: همچنین میزان شاخص باروری عمومی در کشور۸/۱ است درصورتی که این رقم در سیستان و بلوچستان میانگین ۸/۲ است اما در برخی مناطق جنوبی به ۳/۵ نیز می‌رسد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته شاهد مرگ ۲۹ مادر باردار در سیستان و بلوچستان بودیم گفت: سوء تغذیه، کم خونی، زایمانهای مداوم، سنتی در منزل و بالای ۳۵ سال و زیر ۱۸ سال به تبع آن خونریزی شدید بعد از زایمان از مهم‌ترین علل مرگ و میر مادران در سیستان و بلوچستان است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان نیز در این نشست گفت:  بیماری‌های واگیردار، آسیب‌های اجتماعی از جمله (اعتیاد، حاشیه نشینی و جرم) و عدم توانایی انسان‌ها در زمینه تامین هزینه‌های درمان از جمله مهم‌ترین معضلات مردم سیستان و بلوچستان است. هرانا 02 ردیبهشت