با سخت جانی یکی دو مشکل، کم وبیش گره ای، مذاکرات اتمی ایران و 1+5 همچنان ادامه دارد

بقلم رحمت قاسم بیگلو

میزگرد هفته آخرین تحولات مذاکرات اتمی با حضور دکتردوشوکی، آقای ابوالحسن بنی صدر و دکترعبدالکریم لاهیجی

مذاکرات اتمی ایران و هیئت های نمایندگی پنج به علاوه یک  شب شنبه به یک شنبه، دوازدهم ژوئیه، تا پاسی از شب ادامه داشت ولی هنوزخبرتعیین کننده ای از مرحله مذاکرات وپیشرفت های احتمالی آن منتشرنشده است.

آخرین خبردرمورد سخنان لوران فابیوس وزیرخارجه فرانسه بوده  که درخبرها آمده است. رئیس دیپلماسی فرانسه شب گذشته نیز پس از یک دیدار دو جانبه با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود، گفته بود که  همه چیزالان روی میز است وزمان تصمیم گیری فرا رسیده.

درهرصورت، طبق تقویم اعلام شده برای ادامه تلاش ها و لزوم تبادل نظرهای بیشتر مذاکرات امروز یک شنبه و فردا دوشنبه نیزدروین ادامه پیدا خواهد کرد.
“ایتارتاس” خبرگزاری روسی، شب گذشته گزارش داده بود که توافق نهایی احتمالا یک شنبه دوازدهم، یعنی امروز، امضا خواهد شد، که تا نوشتن این خبرگزارشی درباره پایان مذاکرات منتشرنشده است.
درتهران محسن رضایی گفته است: همه چیزآماده است ولی آمریکا نمی گذارد کار به نتیجه برسد.
برای نگاهی مرحله ای به مذاکرات وین از آقایان عبدالستار دوشوکی پزشک و پژوهشگر رویدادهای ایران و ابوالحسن بنی صدراولین رئیس جمهوری اسلامی ایران خواهش کردم دریک برنامه نسبتاً کوتاه نظرشون را ارائه بکنند.
درضمن درروزهای اخیر دبیرخانه فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق (اف ای د آش) هم بیانیه ای درارتباط با مذاکرات اتمی، ومعضل نقض حقوق بشردرایران، منتشرکرده بود که خطاب به طرف های غربی مذاکره کننده است که خود را ازمدافعان بسط حقوق بشر درجهان می دانند.
آیا نشست های سه روزه که آخرین تمدید به حساب می آید توا نسته بخشی از مشکلات را ازسرراه برداره یاخیر.

وآیا سخنان شب گذشته لوران فابیوس هشداری به ایران بوده است که گفته است: اکنون همه چیزروی میزاست و زمان تصمیم گیری فرا رسیده است.؟
آقای ابوالحسن بنی صدر می گوید: دوموضوع اصلی همچنان لاینحل مانده است که عبارتند از تحریم های تسلیحاتی ایران که غرب برداشتن آنرا نمی پذیرد و دوم مسئله بازدید از نهاد های نظامی ایران  که حکومت تهران آنرا نپذیرفته است.
دکتردوشوکی میهمان دیگربرنامه می گوید: جمهوری اسلامی باید به این برنامه زیان آورخاتمه دهد، زیرا تا کنون بهای سنگینی بابت آن پرداخت شده و اکنون نیزتغییرات مهندسی تاسیساتی مانند نطنز، فردو و غیره باردیگر مستلزم پرداخت مالی بزرگی برای مردم ایران خواهد بود.
دکترعبدالکریم لاهیجی، رئیس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر می گوید: جای تاسف است که کشورهایی که مدام  دم ازحقوق بشرمی زنند حتی حاضر نیستند یک بار با مردم ایران طرف مذاکره شوند و با آنها نوعی گفت وشنود برقرار نمایند تا فهمیده شود آنان چه می خواهند یا نمی خواهند. رادیو فرانسه21 تیرماه