![]()
رکنا ۱۴۰۵/۰۴/۰۷
قضات شعبه پنجم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی، زوج جوانی را که به قتل «مهسا»، دختر 11 ساله تحت سرپرستی بهزیستی، متهم بودند، به قصاص نفس (اعدام) محکوم کردند؛ پروندهای که با افشای آزارهای مستمر، ضربوشتم شدید و رها کردن کودک مجروح در سرمای شب، افکار عمومی را بهشدت تحت تأثیر قرار داده بود.
به گزارش رکنا، پرونده جنجالی قتل «مهسا»، دختر 11 سالهای که به فرزندخواندگی سپرده شده بود، با صدور حکم قصاص نفس برای پدرخوانده و مادرخوانده وی وارد مرحله جدیدی شد. قضات شعبه پنجم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی پس از بررسی مستندات، اعترافات متهمان و نظریه پزشکی قانونی، هر دو متهم را به اتهام مشارکت در قتل عمد به اعدام محکوم کردند.
رسیدگی به این پرونده از زمانی آغاز شد که زنی جوان پس از آنکه متوجه شد امکان بارداری ندارد، به همراه همسرش برای پذیرش فرزند از سازمان بهزیستی اقدام کرد. این زوج ابتدا پسربچهای 5 ساله به نام «مهدیار» را که از بیماری خونی نیز رنج میبرد، به فرزندخواندگی پذیرفتند. مدتی بعد مشخص شد این کودک، خواهری 11 ساله به نام «مهسا» دارد که در یکی از مراکز بهزیستی نگهداری میشود.
بنابر محتویات پرونده، پدرخوانده اصرار داشت خواهر و برادر از یکدیگر جدا نباشند و در نهایت با وجود مخالفت اولیه همسرش، هر دو کودک به این خانواده سپرده شدند.
اما مدت کوتاهی پس از آغاز زندگی مشترک، اختلافات خانوادگی شدت گرفت. مادرخوانده مدعی شد رفتارهایی در خانه رخ میدهد که موجب بروز تنشهای شدید شده است. او حتی یک بار تصمیم گرفت مهسا را به مرکز بهزیستی بازگرداند، اما به گفته وی، مسئولان مربوطه از پذیرش دوباره کودک خودداری کردند.
از آن زمان، بنا بر تحقیقات پرونده، رفتارهای خشونتآمیز علیه دو کودک آغاز شد. مهسا و برادر 5 سالهاش بارها هدف ضربوشتم شدید قرار گرفتند. سرانجام در هشتم آبان 1403، دختر 11 ساله پس از تحمل ضربات متعدد، به داخل دالانی تاریک و بدون راه خروج منتقل شد.
بر اساس تحقیقات، مهسا به دلیل شدت جراحات حتی توان ایستادن و صحبت کردن نداشت، اما متهمان او را در سرمای شدید شب رها کردند؛ در حالی که خود داخل منزل و در گرمای بخاری استراحت کردند. صبح روز بعد، زمانی که به سراغ کودک رفتند، وی بیحرکت روی زمین افتاده بود. تلاش پدرخوانده برای احیای او با ریختن آب ولرم بر صورتش نیز بینتیجه ماند و دختر 11 ساله جان خود را از دست داده بود.
پس از اعلام مرگ این کودک، پرونده با دستور مقام قضایی وارد مرحله تحقیقات جنایی شد. اگرچه در ابتدا احتمال مرگ بر اثر سرما مطرح بود، اما بررسیهای تخصصی پزشکی قانونی نشان داد علت اصلی فوت، صدمات متعدد ناشی از ضربوشتم بوده است؛ موضوعی که مسیر رسیدگی را به سمت اتهام قتل عمد تغییر داد.
جلسه رسیدگی به این پرونده در شعبه پنجم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی برگزار شد. در جریان محاکمه، متهمان ابتدا ارتکاب قتل را انکار کردند، اما رئیس دادگاه با طرح چند سؤال درباره نحوه مرگ کودک، رها کردن او در دالان سرد و نظریه پزشکی قانونی، تناقضهای موجود در اظهارات آنان را آشکار کرد.
در نهایت، متهمان پذیرفتند که شب حادثه دختر 11 ساله را مورد ضربوشتم قرار داده و تا صبح در فضای سرد رها کردهاند و به این ترتیب، دادگاه این اقدامات را مؤثر در مرگ کودک دانست.
بر اساس رأی صادره، پدرخوانده و مادرخوانده مهسا به اتهام مشارکت در قتل عمد به قصاص نفس (اعدام) محکوم شدند. همچنین دادگاه آنان را به دلیل وارد کردن صدمات عمدی به «مهدیار»، برادر 5 ساله مقتول، به پرداخت دیه و تحمل 5 سال حبس تعزیری بر اساس قانون حمایت از اطفال و نوجوانان محکوم کرد.
این رأی پس از ابلاغ، قابل فرجامخواهی در دیوان عالی کشور خواهد بود.
آخرین دیدگاهها