یک نماینده مجلس خواستار تحصیل رایگان کودکان افغانستانی شد

فرستنده خبر: فرهاد نصیری   Farhad Nasiri

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت که دریافت پول از والدین دانش‌آموزان تنها باید با رضایت خودشان صورت بگیرد و خلاف آن، نقض صد در صد قانون اساسی است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از خانه ملت، علیرضا منظری توکلی درباره هزینه‌ای که از دانش‌آموزان در مدارس دریافت می‌شود واکنش نشان داد و گفت: “با توجه به تاکیدات رهبری کودکان و نوجوانان افغانی نیز باید تحصیل رایگانی را در ایران تجربه کنند، در حالی که طبق قانون اساسی کشور آموزش عمومی برای همه ایرانیان رایگان بوده و تخلف از این امر به معنای زیر پا گذاشتن این قانون کشور است”.

نماینده مردم بافت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: “دریافت پول از والدین دانش‌آموزان تنها باید با رضایت خودشان صورت بگیرد و خلاف آن، نقض صد در صدی قانون اساسی است، بنابراین باید از طریق نهادهای نظارتی این موضوع بررسی و متخلفان تنبه و جلوی کارشان گرفته شود”.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: “در مورد کودکان افغانستانی با توجه به گفته های رهبری آن‌ها هم باید بتوانند از امکان تحصیل رایگان برخوردار شوند، آموزش و پرورش باید این خواسته رهبری را اجرا کند و یقین داشته باشد خواسته‌ای کارشناسانه و مهمی برای ایجاد امنیت در کشور است”.

منظری توکلی بیان کرد: “بسیاری از کشورهای همسایه خواهان تقبل هزینه‌های میلیون‌ دلاری برای تربیت چند کودک افغانی طبق فرهنگ و سیاست حاکم بر کشور خودشان هستند، اما مدیران آموزش و پرورش ایران حاضر نیستند حداقل هزینه برای آموزش آن‌ها را قبول کنند البته این رفتار ناشی از دیدگاه‌ غیرعلمی و عمیق است”.

وی با تاکید براینکه مدیران باید با دیدگاهی جدید به مسئله آموزش مهاجران نگاه کنند، افزود: “بهتر است نگاهی جهان شمول‌تر به دستور رهبری داشت چراکه در این صورت به حکمت آن پی خواهند برد”.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: “نیروهای آموزش و پرورش باید به بخش‌نامه‌ها ترتیب اثر دهند و ضمانت اجرایی آن را نیز خود وزارتخانه و ادارات کل اعمال کنند”.

اگرچه وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید بر اساس گفته های رهبر ایران اقدام به ثبت نام دانش‌آموزان افغانستانی کرده است، اما بر اساس گزارش‌ها در مدارس از هر نفر دانش‌آموزان افغانستانی ۲۱۰ هزار تومان بابت ثبت نام دریافت می‌کنند. هرانا 12 مهرماه