هشدار مجلس نسبت به وضعیت نابسامان مدارس در زاهدان

فرستنده: مریم مرادی Maryam Moradi     

ناصر کاشانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس:

چرا شاخص‌های آموزشی سیستان، بلوچستان و زاهدان در پایینترین سطح است؟

“چرا وضعیت آموزشی‌ جمعیتی بالغ بر ۳۲۰ هزار نفر در بدترین وضع ممکن است؟

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نسبت به وضعیت نابسامان مدارس در زاهدان و حاشیه‌های آن تذکر داد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از خانه ملت، ناصر کاشانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در تذکر به وزیر آموزش و پرورش گفته است که “باید شاخص های آموزشی در استان سیستان و بلوچستان افزایش یابد و به تبع آن زاهدان در جایگاه معقولی از لحاظ آموزشی قرار داشته باشد. چرا باید شاخص‌های آموزشی در سیستان و بلوچستان و به تبع آن زاهدان در پایین‌ترین سطح باشد؟”

کاشانی همچنین ادامه داده است که “چرا باید شمال شهر زاهدان و حاشیه‌های آن که جمعیتی بالغ بر ۳۲۰ هزار نفر را در خود جای می‌دهد وضعیت آموزشی‌اش در بدترین وضع ممکن باشد؟ متاسفانه از لحاظ فیزیکی و ظاهری و همچنین کیفیت آموزشی این مناطق محروم‌ترین و مظلوم‌ترین هستند و وضعیت نابسامانی دارند”.

وی افزود: “متأسفانه کمبود مدارس در همه رده‌ها مشهود است و بسیاری دختران این مناطق به علت کمبود فضای آموزشی از تحصیل باز مانده‌اند، در استان سیستان و بلوچستان ۱۵۶ هزار نفر از دختران با این معضل مواجه هستند. در بازدیدی که از حاشیه شهر زاهدان داشتم شاهد اوضاع اسف‌بار مدارس این ناحیه بودم. در مدرسه‌ای مسیر فاضلاب از میان مدرسه می‌گذشت که موضوع عجیبی است. بسیاری از والدین دانش آموزان از این تبعیض‌ها گلایه‌مندند حتی میز و صندلی برای آموزگاران نیست و بسیاری از دانش آموزان روی زمین و کنار تخت سیاه با ظاهری مندرس که ناشی از فقر این مناطق است می نشینند”.

این نماینده مجلس ادامه داد:‌ “حتی در برخی از مدارس آب آشامیدنی و سرویس بهداشتی وجود ندارد و وضعیت این مدارس از مدارس روستایی هم بدتر است”.

کاشانی در ادامه از وزیر آموزش و پرورش و سازمان مدیریت و برنامه ریزی خواست در ایجاد ناحیه ۳ آموزشی در زاهدان اهتمام جدی بورزند و مدیریت آن را به مردم بومی که اکثریت از جامعه بلوچ هستند بسپارند. توجه به این امر و انتخاب افراد شایسته این جامعه نقش بسزایی در حل مشکل مدارس این منطقه خواهند داشت. متأسفانه از این عزیزان به اندازه ظرفیت هایی که دارند تا کنون بهره برداری نشده است. هرانا 17 آذر