تنها ۱۰ درصد کودکان افغان در ایران از حق تحصیل برخوردارند

دریافت از : بهروزخسروی  Behrooz Khosravi

فاطمه اشرفی، رئیس انجمن حامی پناهندگان می‌گوید تنها ۱۰ درصد کودکان افغان پناهنده در ایران حق تحصیل پیدا کرده‌اند.

اشرفی به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته در ایران در مورد حقوق پناهندگان «چالش‌های بسیاری وجود دارد.»

او از جمله به حق تحصیل پناهجویان اشاره کرده و افزوده: «کنوانسیون مربوط به حقوق پناهندگان دارای ۴۶ ماده اصلی است که به تمام زوایای زندگی پناهنده در کشور اشاره می کند، از جمله آن‌ها حق دسترسی به تحصیلات ابتدایی است که باید ضرورتا وجود داشته باشد اما متاسفانه این قضیه بعد از مصوبه هیأت وزیران با مخاطره‌ای جدی روبه‌رو شد.»

اشاره اشرفی به مسأله شهریه‌های چندگانه دانش‌آموزان پناهنده است که از سال ١٣٨٢ با تصویب مصوبه هیأت وزیران وارد چرخه آموزش و پرورش شده است.

به‌گفته رئیس انجمن حامی پناهندگان، حتی پس از پیام آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در مورد حق آموزش کودکان افغان، «عملاً هیچ اتفاقی نیفتاده و بعد از این فرمان کمتر از ۱۰ درصد کودکان افغان امکان دسترسی به آموزش رسمی را پیدا کردند.»

رهبر جمهوری اسلامی اردیبهشت سال جاری گفته بود که کودکان افغان نباید از تحصیل باز بمانند حتی آن‌هایی که مجوزهای قانونی اقامت در ایران را ندارند.

فاطمه اشرفی افزود که دست‌کم یک میلیون پناهنده رسمی و سه میلیون پناهنده غیررسمی از کشورهای افغانستان و عراق در ایران زندگی می‌کنند.

شهروندان افغانستان به عنوان بزرگترین گروه مهاجران به ایران در چند دهه اخیر، با محدودیت‌های بسیاری در رابطه با حقوق شهروندی روبه‌رو هستند. این دست از پناهجویان، از هیچ‌گونه خدمات دولتی برخوردار نیستند و مشکلات متعددی در زمینه کار، تحصیل و خدمات درمانی دارند. رادیو زمانه 24 آذر