آتنا دائمی فعال حقوق کودک، با قرار وثیقه۵۰۰ میلیون تومانی تا دادگاه تجدید نظر، آزاد شد

فرستنده خبر :  دیانا تبریزی Diana Tabrizi 

آتنا دائمی، فعال حقوق کودک و مدنی که در دادگاه انقلاب به ۱۴ سال حبس محکوم شده است روز دوشنبه ۲۶ بهمن ماه با وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی تا زمان دادگاه تجدید نظرش از زندان اوین آزاد شد.

آتنا دائمی، فعال حقوق کودک و مدنی روز ۲۹ مهرماه ۱۳۹۳ توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. دادگاه او روز ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد. او به اتهامات اجتماع و تبانی و فعالیت تبلیغی بر ضد کشور  به هفت سال، توهین به رهبری و مقدسات به سه سال و اختفای ادله جرم به چهار سال حبس محکوم شد.

قاضی مقیسه برای هر کدام از اتهامات اشد مجازات را برای این فعال مدنی در نظر گرفت.پس از آن وکیل او به حکم اعتراض کرده و تقاضای تجدید نظر برای این حکم سنگین را به دادگاه داد.

مادر آتنا دائمی در گفتگویی با کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در تاریخ هشتم دی ۱۳۹۴ در اعتراض به اینکه با آزادی فرزندش با قرار وثیقه موافقت نمی شود گفته بود مقامات قضایی دلیل آن را «بیم از فرار» ذکر کرده اند.

معصومه نعمتی، مادر آتنا دائمی در گفتگو با کمپین گفته بود: «درخواست ما آزادی آتنا با قرار وثیقه تا صدور رای نهایی یا برگزاری هر چه سریعتر دادگاه تجدید نظرش است تا حداقل بتواند بعد از آن از حق مرخصی استفاده کند. تقاضا می کنیم به او اجازه دهند مدتی بیرون بیاید و به دور از فضای استرس زای زندان درمانش را انجام دهد. او فقط ۲۷ سال دارد. معلوم نیست چقدر دیگر باید در زندان بماند. آتنا اصلا جایش زندان نیست چون نه فعال سیاسی بود، نه عضو حزب و گروه سیاسی و نه اصلا الفبای سیاست را می دانست.»

به گفته مادر آتنا، او در زندان از سردردهای شدید و ضعف بینایی رنج می برد و پزشکان شرایط استرس زای محیط زندان را برایش خطرناک می دانستند.

معصومه نعمتی درباره فعالیت های آتنا دائمی در گفتگویی در تاریخ ۱۸ آذر ۱۳۹۳ به کمپین گفته بود فعالیت های دخترش در حوزۀ کودکان، مانند برپا کردن کلاس های آموزشی نقاشی یا نمایشگاه های نقاشی برای کودکان کار و خیابان بوده و یا شرکت در اعتراضات به وضعیت بچه های کوبانی و غزه. خانم دائمی همچنین در صفحه فیسبوک شخصیش در اعتراض به برخی اتفاقات اجتماعی مطالبی می نوشت که صفحه فیسبوک او پس از بازداشتش مسدود شد. کمپین بین المللی حقوق بشر 27 بهمن