‪ نقض حقوق پیروان ادیان بهمن ماه 1394

1

تهیه و تنظیم: كاويانی

گردآوری: مصطفی خداکرمی، حمیدرضا تقی پور دهقان تبریزی، الیه رحمانی

ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر:

هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییر مذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.

ماده ۱۹ اعلامیه حقوق بشر:

 هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده‌ای بدون [نگرانی] از مداخله [و مزاحمت]، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه‌ای بدون ملاحظات مرزی است.

گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق اقلیت‌های دینی در ایران تا پایان بهمن‌ماه 1394 شمسی است. این گزارش به‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.

در چنین شرایطی بدیهی است مدافعان حقوق بشر علیرغم دشواری بسیار، تنها می‌توانند حجم بسیار اندکی از نقض گسترده حقوق بشر در ایران را دیده‌بانی کرده و یا امکان تحقیق و مستند کردن در رابطه با گزارش‌های سایر گروه‌ها و رسانه‌ها را بیابند.

فشار بر اقلیت‌های دینی همچنان ادامه دارد

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاددارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه اقلیت‌های دینی در ایران است. در ایران اقلیت‌ها دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون هفت تن از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیت‌هایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی تنها عبادت اقلیت‌های قومی عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. در سال ۱۳۹۲ دو تن از اقلیت‌های ارمنی تبار به دلیل برگزاری کلاس‌های دینی برای نوکیشان، بازداشت شدند. ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند.

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، در تازه‌ترین گزارش خود که در اکتبر 2015، مطابق با قطعنامۀ ۲۱/۲۸ شورای حقوق بشر به هفتادمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در اکتبر ۲۰۱۵ ارائه گردید، متذکر شد که در بررسی دوره‌ای جهانی ایران٬ دولت 10 توصیه از 20 توصیه‌ای که درنتیجه بررسی دوره‌ای جهانی سال 2010 ایران در مورد رفتار با اقلیت‌های مذهبی به کشور ارائه‌شده بود را پذیرفت که بیشتر آن‌ها ظاهراً هنوز انجام‌نشده است  دولت 8 توصیه از 36 توصیه‌های مربوط به آزادی مذاهب را نیز بررسی دوره‌ای جهانی خود در مارس 2015 پذیرفت. همچنین وی یادآور شد که قانون اساسی ایران مدارس فقهی غیر شیعه را به رسمیت می‌شناسد، و همچنین ادیان زرتشتی ، یهودیت و مسیحیت را به‌عنوان مذاهب اقلیت به رسمیت می‌شناسد . تحت قانون ، پیروان این ادیان آزاد هستند تا مناسک و مراسم مذهبی خود را به‌جا بیاورند ، به امور شخصی خود بپردازند وبر اساس اصول دین خود، به آموزش مذهبی بپردازند. اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که اعضای این ادیان ، ازجمله مسیحیان و به‌ویژه مسیحیانی که سابقاً مسلمان بوده‌اند، همچنان با محدودیت‌های شدید روبرو هستند. پیروان ادیانی که به رسمیت شناخته‌نشده‌اند، مانند آیین بهایی، با محدودیت‌های شدید و تبعیض روبرو هستند و طبق گزارش‌ها برای انجام مسالمت‌آمیز باورهای دینی خود مورد پیگرد قضایی قرار می‌گیرند.

اهل سنت

 اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده‌خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.

مراعات حقوق قانونی اهل سنت، خواسته همه اهل سنت است. شیعه و سنی ایرانی هستند. ایران نه‌فقط متعلق به شیعه است و نه‌تنها متعلق به سنی است، لذا نباید حقوق این دو گروه در کشور متفاوت باشد.

رژيم ايران طبق برنامه‌ای كه جديداً آن را طراحي كرده می‌خواهد آمار زندانيان اهل سنت در زندان رجايي شهر را كاهش دهد، بدون اينكه آن‌ها را آزاد كند، تعداد زيادي از زندانيان اهل سنت را به زندان‌های مختلف انتقال داده كه غالباً به شهرهاي خودشان فرستاده نشدند‪.

آگاهان به مسائل اهل سنت در ایران معتقدند که اهل سنت بدترین دوران پس از انقلاب ۱۳۵۷ را پشت سر می‌گذارند. آن‌ها همچنین هشدار می‌دهند که ادامه روند کنونی وحدت شیعه و سنی» در کشور را به مخاطره خواهد انداخت.

زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و به‌صورت مدام  از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.

ماده ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. بااین‌حال در کنار سایر اقلیت‌های دینی در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از سه دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علی‌رغم این‌که مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودیت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و به‌جا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.

اهل سنت با مجموعه‌ای از این فشارها از قبیل ایجاد شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت، ممنوع التدریس کردن اساتید علوم دینی اهل سنت، محرومیت دانشجویان اهل سنت از تحصیل و ممنوع‌الخروج کردن بسیاری از دانشجویان اهل سنت که در مدارس دینی خارج کشور تحصیل می‌کنند و ممانعت از برگزاری نماز جماعت در اعیاد اسلامی برای اهل سنت ایران، مواجه هستند،به‌خصوص در شهر تهران گفته می‌شود بیش از یک‌میلیون سنی در آن زندگی می‌کنند اما از حق ساختن مسجد و برگزاری مراسم و اعیاد خود محروم هستند.

در این ماه:

مولوی نقشبندی امام‌جمعه اهل سنت راسک نسبت به حمله شبانه نیروهای امنیتی به مدرسه دینی تعلیم الهدی واقع در روستای راچدر سرباز انتقاد کرد .

انتقال نورالدین کاشانی از روحانیون اهل سنت به سلول انفرادی جهت اجرای حکم اعدام : بنا به گزارش‌های رسیده به « فعالین حقوق بشر در ایران »انتقال مولوی نورالدین کاشانی از روحانیون اهل سنت سیستان و بلوچستان همراه با ۳ زندانی دیگر به سلول‌های انفرادی جهت اجرای حکم اعدام و پس از ۳روز انتظار مرگ مجدداً به بند بازگردانده شدند. روز پنجشنبه اول بهمن‌ماه مولوی نورالدین کاشانی ۴۵ ساله از روحانیون اهل سنت سیستان و بلوچستان به سلول‌های انفرادی جهت اجرای حکم ضد بشری اعدام  منتقل شد و پس از ۳ روز انتظار مرگ ، شنبه‌شب مجدد به بند بازگردانده شد.  زندانیان سیاسی هم‌وطن بلوچ طی بیانیه‌ای انتقال مولوی نورالدین کاشانی به سلول انفرادی به‌منظور اعدام و همچنین استمرار رفتارهای وحشیانه و توهین‌آمیز علیه این روحانی اهل سنت را محکوم کردند و از مراجع بین‌المللی و حقوق بشری خواستار اقدامات لازم برای پایان دادن به این رفتارهای غیرانسانی هستند پس از خروج از بند به او دست بند و پابند می‌زنند و وی را با خود به بند قرنطینه می‌برند پس از ۳ روز، حتی برای نماز هم دستبند و پابند را باز نمی‌کنند تا روز یکشنبه ۴ بهمن‌ماه شب‌هنگام مولوی را می‌فرستند به بند ۳ و بعد از ۲ روز، روز سه‌شنبه ۶ بهمن رئیس حفاظت‌واطلاعات زندان آقای غلامی، مولوی را احضار می‌کند و با الفاظ تند مولوی را تهدید به زدن ریش تأکید می‌کند .

در این ماه و در ادامه روند ستیز با اهل سنت، حقوق آنان به شرح ذیل نقض گردید:

گزارش آماری
رفتار خشونت‌آمیز با شهروندان (آدم‌ربایی، ضرب و شتم، ارعاب و تهدید، قتل، تفتیش و …)                      ۱مورد
شکنجه، یورش، توهین، تهدید، آزار و اذیت زندانیان یا خانواده آنان ۱مورد

بهاییان

ایران، کشوری که در آن بهاییان یکی از بزرگ‌ترین اقلیت مذهبی را تشکیل می‌دهند، آئین بهایی هنوز یک «فرقه مرتد» تلقی می‌شود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمی‌خواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمی‌کنند. بااین‌حال رژیم دینی ایران آن‌ها را تحت تعقیب قرار می‌دهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به‌طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بوده‌اند؛ و همواره در معرض دستگیری‌های بدون مجوز قانونی و حبس قرارگرفته‌اند. آن‌ها هرگز قادر نبوده‌اند به‌طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. بهاییان تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند. سال گذشته کمیسیون بین‌المللی آزادی مذاهب آمریکا گزارش داد که کودکان بهایی به همراه مادرانشان زندانی می‌شوند. آن‌ها از دانشگاه، تأسیس مدرسه و تأسیس عبادتگاه منع هستند. مقامات ازدواج آن‌ها را به رسمیت نمی‌شناسند و رسانه‌های ایران بهاییان را پلید می‌شمارد. وقتی بهاییان می‌میرند خویشان آن‌ها نمی‌توانند وارث آن‌ها باشند و با گرفتن گواهی فوت مشکل‌دارند و اغلب شاهد خراب کردن قبر‌هایشان هستند، که این کار نه‌تنها توسط خرابکاران، بلکه توسط خود دولت نیز انجام می‌شود. در شرایطی که امید می‌رفت باروی کار آمدن دولت جدید، وضعیت حقوق بشر در ایران بهبود یابد و اکثر زندانیان سیاسی و عقیدتی از زندان رهایی یابند، باگذشت زمان وضعیت حقوق شهروندی بدتر شده و دور جدیدی از بازداشت‌ها و دستگیری‌ها آغازشده است. در کمتر از یک ماه از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دی  ۹۲ اکنون کمتر روزی است که خبری از دستگیری یک فعال سیاسی، عضوی از اعضای جنبش دانشجویی یا کارگری، روزنامه‌نگار یا کنشگر اجتماعی منتشر نشود یا سایت خبری و رسانه‌ای توقیف و تعطیل نشود.  انتظار می‌رفت در شرایط حاکمیت دولت حسن روحانی فضای زندان‌ها و وضعیت زندانیان عقیدتی – سیاسی دچار تحول شود و بسیاری از زندانیان دربند و در حصر آزاد شوند و تمام اصول قانون اساسی بلااستثناء اجراشده و همان‌گونه که رئیس‌جمهور در زمان مبارزات انتخاباتی وعده داده بود “حقوق شهروندی ” پایه و مبنای برخورد با تمام آحاد ملت باشد؛- وعده‌ای که به نظر می‌رسد بی‌اساس و توخالی بوده و دست‌کم مبنای عمل وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی قرار نگرفته است. این اخبار و گزارش‌ها همچنین حاکی از شدت یافتن موارد احضار شهروندان بهایی به دادستانی برای ابلاغ حکم یا دستگیری و اعزام آن‌ها به زندان است. اکثر قریب به‌اتفاق این افراد را محکومانی تشکیل می‌دهند که پیش از آن احکام قضائی‌شان صادرشده، اما در پی روی کار آمدن دولت تدبیر و امید اجرای احکام آن‌ها مدتی به عهدهٔ تعویق افتاده بود. نکتهٔ درخور تأمل اینکه بازداشت‌های اخیر اغلب در کوچه وحیدی و در محل کار وزندگی شهروندان بهایی صورت گرفته است و در آستانهٔ ششمین سالگرد زندان رهبران بهایی موسوم به گروه “یاران ایران” است.

حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران برخلاف وعده‌های پیشین (برابری برای همه ایرانیان) در اظهاراتی اعلام نمود: “دولت خواستار آن است که جایگاه همه ادیانی که قانون اساسی آن‌ها را به رسمیت شناخته، حفظ و پیروان این ادیان بتوانند به حقوق مشروع خود برسند و در این راستا اگر مشکلی هم وجود دارد، باید رفع شود.” ازآنجایی‌که بهاییان جزء دین‌های رسمی کشور نیستند اظهارات آقای روحانی امید پیروان این آئین را به تغییراتی که انتظار داشتند، ناامید کرد.

بهاییان ایران پس از انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها از تحصیل عالی در دانشگاه‌های ایران محروم هستند، عده‌ای از بهاییان برای مقابله با اخراج دانشجویان بهایی در سال ۱۳۶۶ اقدام به تأسیس موسسه آموزش عالی آنلاین نمودند، اما دستگاه قضایی کشور در سال ۱۳۹۰ کلیه مدیران و اساتید آن را بازداشت کرد، کامران مرتضایی، کیوان رحیمیان، فؤاد مقدم، امان‌الله مستقیم، شاهین نگاری، نوشین خادم، فاران حسامی، کامران رحیمیان، ریاض سبحانی، رامین زیبایی، فرهاد صدقی و محمود بادوام افرادی بودند که در این رابطه احکام سنگینی دریافت کردند، سال گذشته دو شهروند بهایی مرتبط با این دانشگاه بهنام‌های طلوع گلکار و نسیم باقری بازداشت و به ترتیب به پنج سال و چهار سال حبس تعزیری محکوم شدند. اخراج معدود دانشجویان بهایی در دانشگاه‌های کشور همچنان ادامه دارد.

انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکان‌پذیر نیست  و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت دیگر شناخته‌شده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره‌مندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار می‌گیرد، مرتفع سازند.

اکثر بهاییان ایران به دلیل اجرای مناسک مذهبی خود با اتهام تبلیغ علیه نظام مواجه می‌شوند این در حالی است که مطابق استانداردهای جهانی آموزش اعتقادات مذهبی ازجمله آزادی تأسیس حوزه‌های علمی، مدارس مذهبی و آماده کردن و توزیع کتب مذهبی و یا داشتن انتشارات از حقوق محافظت‌شده اقلیت‌ها محسوب می‌شود و بهاییان ایران نیز می‌بایست از آن بهره‌مند شوند.

ممانعت از کسب‌وکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیت‌هایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ می‌کنند.

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، در تازه‌ترین گزارش خود که در اکتبر 2015 منتشر گردید، متذکر شد که در ماه ژوئن 2015 ، پس از آزادی چند نفر که طبق گزارش‌ها دوران زندان خود را کاملاً طی کرده بودند، حداقل 74 بهایی در زندان بودند. آقای رامین زیبایی، آقای فرهاد صدیقی، خانم نوشین خادم و آقای محمود بادوام  که در سال 2011 در ارتباط با دانشگاه بهاییان ( موسسه آموزش عالی بهایی ) مورد محاکمه قرارگرفته بودند ، پس از سپری کردن چهار سال زندان در ماه مه 2015 آزاد شدند. هفده عضو جامعه بهایی که به چهار تا پنج سال زندان به اتهام « عضویت در فرقه ضاله بهایت باهدف اقدام علیه امنیت کشور » و« همکاری با دانشگاه بهایی » محکوم‌شده بودند همچنان در زندان بسر می‌برند. در پاسخ خود ، دولت ایران اشاره کرد که موسسه آموزش عالی بهاییان « به‌صورت غیرقانونی تأسیس‌شده بود» و اینکه موسسه « تحت پوشش فعالیت‌های آموزشی (اما ) ( در راستای پیشبرد) اهداف سیاسی و اقتصادی یک فرقه غیرقانونی » فعالیت می‌کرده است . وی همچنین عنوان داشت که ادعا می‌شود که مقامات همچنان به احضار، بازجویی و دستگیری بهاییان ادامه می‌دهد و کسب‌وکار متعلق به پیروان این آیین را می‌بندد. گزارشگر ویژه همچنین گزارش‌هایی در مورد تخریب اماکن فرهنگی  و اموال اعضاء جامعه بهاییت دریافت کرده است . این موارد ظاهراً  شامل تخریب منزلی که متعلق به یکی از رهبران جامعه بهایی آقای جمال‌الدین خانجانی بود نیز است. مطابق گزارش‌ها، از زمان دستگیری آقای خانجانی مقامات ادعای متعددی در خصوص سند این ملک و ساخت‌وساز آن ارائه کرده‌اند، و خانواده را با تخریب ملک آبا و اجدادی آن‌ها و محدودیت در زمین‌های کشاورزی‌شان تهدید کرده‌اند. گزارش‌شده است که خانواده یک اخطار تخریب 48 ساعته از وزارت اطلاعات دریافت کرد، اما توانست از یک دادگاه در تهران دستور توقف تخریب را بگیرد. علیرغم این اقدامات، ظاهراً مقامات ساختمان را ویران کردند در پاسخ خود دولت ایران اعلام داشت که اقداماتی که علیه آقای خانجانی انجام‌شده، به‌هیچ‌عنوان ربطی به باورهای شخصی مالک ندارد و نتیجه عدم وجود مجوزهای لازم برای ساختمان بوده است.

در این ماه:

به گزارش کمپین نه به آزار و زندان هموطنان بهایی:مائده خلیلی امیری شهروند بهایی به دلیل اعتقاد به آئین بهایی پس از چهار ماه از ثبت‌نام، از دانشگاه سوره تهران اخراج و محروم از تحصیل  شد.

به گزارش کمپین نه به آزار و زندان هموطنان بهایی:به نقل از بهایی نیوز مینا محمدی شهروند بهایی ساکن بیرجند از استان خراسان جنوبی به دلیل اعتقاد به دیانت بهایی از دانشگاه اخراج شد .

بیش از ۲۰ شهروند بهایی از شهرهای گرگان، مینودشت و گنبدکاووس، درمجموع به ۱۹۳ سال حبس تعزیری محکوم شدند .بر اساس این احکام، شهنام جذبانی از مینودشت و شیدا قدوسی از گرگان هرکدام به ١١سال زندان؛ فرح تبیانیان، پونه ثنایی، مونا امری حصاری، بهنام حسنی، پریسا شهیدی، مژده ظهوری، پریوش شجاعی، تینا موهبتی، حنا عقیقیان، همه از گرگان؛ بیتا هدایتی، وثاق سنایی، حنا کوشک باغی از گنبدکاووس و نوید معلمی از مینودشت هرکدام به ۹ سال زندان؛ روفیا پاکزادان، سودابه مهدی نژاد، میترا نوری، شیوا روحانی، هوشمند دهقان، مریم دهقان، نازی خلخی همه از گرگان و کاملیا بیدلی و شهره صمیمی از مینودشت هرکدام به شش سال زندان محکوم‌شده‌اند. بر اساس حکم محسن قنبری، قاضی شعبه دوم دادگاه انقلاب گرگان، دو نفر از متهمان به نام‌های شهنام جذبانی و شیدا قدوسی هرکدام به ١١سال حبس تعزیری محکوم‌شده‌اند . بنا بر احکام صادره، فرح تبیانیان، پونه ثنایی، مونا امری حصاری، بهنام حسنی، پریسا شهیدی، مژده ظهوری، پریوش شجاعی، تینا موهبتی، حنا عقیقیان، شهره صمیمی، بیتا هدایتی، وثاق سنایی و حنا کوشک باغی نیز هر یک به ۹ سال زندان محکوم‌شده‌اند. دادگاه همچنین برای روفیا پاکزادان، سودابه مهدی نژاد، میترا نوری، شیوا روحانی، هوشمند دهقان، مریم دهقان، نازی تحقیقی کاملیا بیدلی و نوید معلم هر یک ٦ سال حبس در نظر گرفته است .

به گزارش کمپین نه به آزار و زندان هموطنان بهایی:عفیف تعمیمی از مدیران زندانی جامعه بهایی بدون تکمیل درمان به زندان گوهردشت کرج برگشت داده شد. عفیف نعیمی  که به علت بیماری حاد قلبی در بیمارستان قلب بستری بود، روز یکشنبه ۴بهمن بدون تکمیل درمان به زندان گوهردشت کرج برگشت داده شد. این در حالی است که برای این زندانی توسط پزشک قانونی به خاطر وخامت بیماری‌اش عدم تحمل حبس صادر گردیده و بعدازآن نیز سه بار در کمیسیون‌های مختلفی که زیر نظر پزشکی قانونی و دادستانی جمهوری اسلامی  مورد معاینه قرارگرفته و هر بار توسط هر سه کمیسیون واجد شرایط عدم تحمل کیفر تشخیص داده‌شده است.

روند ستیز با بهاییان در این ماه نیز ادامه داشت به‌گونه‌ای که حقوق شهروندان بهایی در موارد ذیل نقض گردید.

گزارش آماری
پلمپ محل کسب، محرومیت از تحصیل یا کار  ۲مورد
محاکمه ۴۸ مورد
محرومیت از حق ملاقات، تماس تلفنی، استفاده از وکیل یا سایر حقوق زندانیان ۴۹مورد
محرومیت از حقوق شهروندی ۵۱ مورد
عدم رسیدگی به بیماری زندانی ۱ مورد

اهل حق یا یارسان

آیین یاری در قانون اساسی ایران مانند یک اقلیت مذهبی بە رسمیت شناختە نشدە است و در چند سال گذشتە از آن‌ها بە عنوان یک فرقە‌ مذهبی» نامبرده شدە است. اهل حقّ یا یارسان، آئینی عرفانی با خاستگاه کردی است که پیروان آن در برخی‌ از مناطق ایران بخصوص کردستان و کرمانشاه ساکن هستند. جمهوری اسلامی، این دین را به رسمیت نمی‌شناسد و پیروان آن از هرگونه حقوق شهروندی و اجتماعی محروم هستند و در صورت آشکار شدن باور و دین آنان، بلافاصله از محل کار یا تحصیل اخراج می‌گردند. روحانیون اسلام، آنان را  مرتد و نجس خوانده و از حقوق مساوی با دیگر شهروندان  در مراجع قضایی و حقوقی برخوردار نیستند.

توهین مأموران حکومتی ایران به پیروان اهل یاری همچنان ادامه دارد‪. در گزارش سالانه‌ احمد شهید، گزارشگر ویژه‌ شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، با اشاره‌ به‌ وخیم‌تر شدن نقض حقوق بشر در ایران و محدودیت آزادی بیان و عقیده‌، سرکوب‌های عمومی ، به نقض حقوق اقوام و اقلیت‌های مذهبی نیز، پرداخته است. در بخش اقلیت‌های مذهبی  به نقض حقوق شهروندی، محدودیت آزادی بیان، ممنوعیت استخدام در ادارات و مؤسسات دولتی جامعه ‌یارسان اشاره‌شده است. می‌توان از خودسوزی یارسانی ها (اهل حق) در اعتراض به هتک حرمت هم‌کیشان خود به‌عنوان تلخ‌ترین نتایج این‌گونه اقدامات مقامات جمهوری اسلامی ایران یادکرد.  بی‌حرمتی نهادهای نظامی و حکومتی ایران نسبت به شهروندان یارسانی باعث شد که سال گذشته سه شهروند پیرو آیین یاری که دو نفر از آن کُرد بودند به نشانه اعتراض خود را به آتش بکشند و یک سرباز کُرد نیز در پادگان سپاه به دلیل بی‌حرمتی مسئولان نظامی به زندگی خود پایان داد.

در این ماه:

به گزارش اخبار اقلیت‌های مذهبی ایران به نقل از مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران: یونس آقایان، زندانی محبوس در زندان مهاباد که دوازدهمین سال حبس خود را سپری می‌کند، درخواست مرخصی خود را برای چندمین بار به مسئولین قضایی و امنیتی ارائه نموده و منتظر پاسخ ایشان و امکان استفاده از امکان مرخصی است .

به گزارش اخبار اقلیت‌های مذهبی در ایران:  فردین حسینی ،۳۵ ساله ،شهروند کرد یارسانی  متولد صحنه کرمانشاه، متأهل و دارای یک دختر ۱۵ ساله ، در کرج اعدام شد .

در این ماه، حقوق شهروندان یارسانی در موارد ذیل نقض گردید:

گزارش آماری
اجرای حکم اعدام   ۱ مورد
مخالفت با مرخصی زندانی ۱ مورد
شکنجه، یورش، توهین، تهدید، آزار و اذیت زندانیان یا خانواده آنان ۱ مورد د

سایر اقلیتهای دینی

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاددارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کنند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

در این ماه:

اعضای پارلمان اروپا با صدور بیانیه‌ای خطاب به حسن روحانی و صادق آملی لاریجانی، از بهانه‌تراشی برای ادامه بازداشت محمدعلی طاهری با اتهام‌های غیر مشروع، اظهار نگرانی کرده و خواستار آزادی فوری محمدعلی طاهری پس اتمام دوره محکومیتش در تاریخ ۱۸ بهمن ۹۴ شدند.

به گزارش اخبار اقلیت‌های مذهبی ایران در پی اعتصاب غذای مجدد محمدعلی طاهری بنیان‌گذار عرفان حلقه  به دلیل عدم آزادی از زندان,عزت طاهری مادر ایشان بیانیه‌ای منتشر کرده است که به دنبال این بیانیه ۳۱۸ نفر از فعالان حقوق بشر و اعضای عرفان حلقه نیز از این بیانیه حمایت کردند .

بازداشت ۱۰ نفر از اعضای عرفان حلقه در پی تحصن در مرقد خمینی اسامی بازداشت‌شدگان به‌قرار زیر می‌باشد : فرهاد رضا بیگی، آرش جلالی، علی مولایی، ناصر فیضی، و دو نفر که نام‌های آن‌ها تا این لحظه اعلام‌نشده است به اوین منتقل شدند. فيروزه رنجبر به همراه مريم داوودي اميد، زهرا شفيعي، دكتر الهي رو به وزرا انتقال داده‌اند تا فردا بعد از تکمیل پرونده به دادسرای اوین منتقل کنند.

به گزارش اخبار اقلیت‌های مذهبی ایران:روز ۳ شنبه ۲۷ بهمن‌ماه امیر قاسمی ملقب به امیر آسمانی  از اعضای عرفان حلقه ر اصفهان بازداشت شد. آقای قاسمی به همراه همسر خود در حال مراجعه به منزل خود بود که جلوی درب منزل با مأموران امنیتی و اطلاعاتی مواجه شده، آن‌ها پس از ضرب و شتم شدید آقای قاسمی وارد منزل وی شده، بعد از تفتیش منزل، تعدادی کتاب، سی دی، موبایل و سایر لوازم شخصی وی را با خود او می‌برند .

سارا ساعی، یکی از شاگردان محمدعلی طاهری، بنیان‌گذار مؤسسه فرهنگی هنری «عرفان حلقه»، به شعبه ۱۰۶۰ دادگاه کیفری استان تهران احضار شد . سارا ساعی ۳۰ آبان ۱۳۹۴ در یک تجمع در اعتراض به‌حکم اعدام محمدعلی طاهری بازداشت و هشت روز بعد با قرار کفالت آزاد شد .

به گزارش خبرگزاری هرانا، علیرضا نجیمی و محمدعلی ایزدی، دو وبلاگ نویس حامی عرفان حلقه (عرفان کیهانی)، روز شنبه دهم بهمن‌ماه ۱۳۹۴ توسط مأموران لباس شخصی بازداشت شدند .

به گزارش اخبار اقلیت‌های مذهبی ایران در پی خبر آزادی محمدعلی طاهری بنیان‌گذار عرفان حلقه پس از پایان محکومیتش از زندان ,تعدادی از شاگردان وی برای استقبال از ایشان مقابل زندان اوین تجمع کردند که با سرکوب مقامات امنیتی و نیروی انتظامی مواجه شدند. اسامی بازداشت‌شدگان در تجمع عرفان حلقه در مقابل زندان اوین : امیر آسمانی، خسرو میرزا جانی، شهریار مردانی پور، ایرج نادری، علی فدوی، نویده الماسی، فرناز علیزاده، مریم الله مرادی، جعفر نجفی، افسون اسلامي، نيره جعفري، كيانا نوشيرواني، مينا سليماني، شهريار مرداني (از شهرکرد)، نادر علي وردي، معصومه فاميلي، سام آبتين، سجاد نوين (از تبريز)، سجاد اکبر زاده، مينا شريفي، رضا آبكار ، مرواريد فرتومي، هدي ساعدي .

به گزارش اخبار اقلیت‌های مذهبی ایران:محمدعلی طاهری بنیان‌گذار  عرفان حلقه از روز شنبه ۱۰ بهمن‌ماه ۱۳۹۴ اعتصاب غذای نامحدود خود را تا آزادی بی‌قیدوشرط از زندان اوین پس از اتمام ۵ سال محکومیت غیرعادلانه آغاز کرد

در این ماه، حقوق این دسته از شهروندان در موارد ذیل نقض گردید:

گزارش آماری
احضار و بازجویی  ۱مورد
بازداشت و بی‌خبری ۳۶ مورد
شکنجه، یورش، توهین، تهدید، آزار و اذیت زندانیان یا خانواده آنان ۲مورد
رفتار توهین‌آمیز و ضرب و شتم ۱ مورد
اعتصاب غذا ۱ مورد
جلوگیری از آزادی زندانی با توجه به اتمام محکومیت ۱ مورد