۵۶ درصد مدارس سیستان و بلوچستان نیازمند تخریب و بازسازی

افتتاح مدرسه و پژوهشسرای ثابت با حضور وزیر آموزش و پرورش - مشهد

فرستنده: وحید ترابی  Wahid Torabi

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان گفت: بیش از ۵۶ درصد مدارس استان سیستان و بلوچستان نیازمند به تخریب و بازسازی است.

راشکی گفت: نرخ تراکم فضا در استان به ازای هر دانش آموز 3.11 متر مربع بوده و متوسط کشوری آن 5.34 مترمربع است.

راشکی با بیان اینکه کمبود فضای آموزشی یکی از مهمترین مشکلات این حوزه است و ما در شهرستانهای استان با آن مواجه هستیم، ادامه داد: در 3 سال گذشته حدود 1800 کلاس به مدارس استان اضافه شده است.

وی با تاکید بر اینکه قطعاً باید اعتبارات حوزه آموزشی به صورت 100 درصدی اختصاص یابد، افزود: متاسفانه تاکنون میزان اختصاص اعتبارات مربوط به حوزه عدالت آموزشی صفر درصد بوده است.

مدیرکل نوسازی مدارس استان سیستان و بلوچستان با اشاره به بازدید اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از یکی از مدارس شهرستان سراوان نیز گفت: در این بازدید بخشی از دانش آموزان در چادرهایی مشغول به تحصیل بودند که پس از بازدید پیگیری ها و تماس های برای تغییر این وضعیت آغاز شد و خوشبختانه امروز با اقدامات صورت گرفته چادرها جمع آوری شده و دو کانکس و فضای پیش ساخته برای تحصیل دانش آموزان در آن مدرسه مستقر شده است.

راشکی اظهار کرد: استان سیستان و بلوچستان، استانی پهناوری است و شرایط جغرافیایی و فیزیکی آن با تمام استان‌های دیگر فرق می‌کند؛ البته شاید یک یا دو استان با جغرافیای نزدیک، شرایط مشابه این استان را آن هم در بخش‌هایی از مناطق‌شان داشته باشند. به عنوان مثال مشکلات آموزشی مانند سیستان و بلوچستان را فقط در جنوب کرمان می‌بینید و یا در هرمزگان مناطقی که هم‌مرز این استان هستند، با چنین مشکلاتی مشاهده می‌شوند.

وی تصریح کرد: به طور متوسط سالی 500 تا 600 کلاس درس را می‌توانیم استاندارد کنیم و این در حالیست که ما حدود 4400 کلاس درس نیازمند مقاوم‌سازی و 6227 کلاس درس تخریبی داریم.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون تعداد576 کلاس قدیمی و خشت و گلی است که باید نسبت به نوسازی انان اقدام کرد، تصریح کرد: امسال 180 کلاس خشت وگلی در دست تخریب و نوسازی است و اظهار امیدواری کرد سال 96 سال برچیدن کلاسهای خشت و گلی درسیستان و بلوچستان باشد.

به گزارش ایسنا، مدیرکل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در 2 سال اخیر حدود 129 هزار کودک لازم التعلیم بازمانده از تحصیل در استان سیستان و بلوچستان وجود داشته است، گفت: خوشبختانه حدود 96 هزار نفر از این کودکان جذب کلاس های درس شده اند.

علیرضا نخعی افزود: با برنامه‌ریزی های صورت گرفته نرخ و میزان حضور کودکان در مقطع پیش دبستانی حدود 5 برابر شده است. از طرف دیگر در حوزه کیفیت آموزشی نیز تلاش شده که نرخ قبولی در پایه سوم متوسطه ارتقا یابد.

وی ادامه داد: در این مدت با تلاش های صورت گرفته و برای ارتقای کیفیت آموزشی در مدارس حدود 5620 نیروی جدید جذب شده اند. البته این موضوع قابل توجه است که ما برای ارتقای کیفیت آموزشی نیازمند جذب نیروی جدید هستیم که امیدوارم کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این راستا کمک کند.

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت: ساماندهی و توزیع مناسب نیروی انسانی، مهم‌ترین اولویت آموزش و پرورش است. به گزارش ایسنا، ۸ آبان ۱۳۹۵