14 میلیون ایرانی با معضلات مواد مخدر دست و پنجه نرم می‌کنند

۱۷ مهر ۱۳۹۶ 

جانشین پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا از کشف 350 تن مواد مخدر در مرزهای کشور در شش ماهه نخست امسال توسط پلیس خبر داد.

به گزارش ایسنا، سردار مرتضی میرزایی در همایشی که امروز دوشنبه (17 مهرماه) با موضوع پیامدهای سوء مصرف مواد مخدر در مراکز آموزش عالی کشور در دانشگاه خوارزمی برگزار شد، گفت: مواد مخدر از جرائم سازمان یافته‌ای است که امروز گریبان تمام جوامع بشری در دنیا را گرفته است.

میرزایی با بیان اینکه سود حاصل از قاچاق مواد مخدر به گسترش این موضوع دامن زده است، اضافه کرد: گردش مالی مواد مخدر در جهان بین 1500 تا 1600 میلیارد دلار برآورد می‌شود، قاچاق مواد مخدر پس از قاچاق سلاح دومین اقدام مجرمانه سودآور برای قاچاقیچیان در دنیاست.

وی در ادامه به وضعیت ایران در حوزه مواد مخدر اشاره کرد و گفت: ایران در کنار کانون تولید مواد مخدر جهان واقع شده و تبعات این موقعیت گریبان جامعه را گرفته است.

جانشین پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا افزود: طبق آمار رسمی سالانه 5000 تن و غیر رسمی 7200 تن تریاک در افغانستان تولید می‌شود که این رقم بیش از 80 درصد تریاک دنیا را در بر می‌گیرد.

میرزایی ادامه داد: بخش اعظمی از این مواد مخدر به ایران ترانزیت و در کشور مصرف و یا از آن عبور می‌کند.

وی به اشغال کشور افغانستان در سال 2001 و نقش آن در افزایش تولید تریاک در این کشور اشاره و اعلام کرد: میزان تولید مواد مخدر افغانستان در سالی که توسط آمریکا به اشغال در آمد 3400 تن بود اما پس از اشغال این رقم اکنون به 7200 تن در سال رسیده است که این نشان می‌دهد نه تنها با آن مبارزه نشده بلکه به گسترش آن کمک نیز شده است.

جانشین پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا ادامه داد: در گذشته عمده مواد مخدر افغانستان در مناطق شرقی این کشور کشت می‌شد اما اکنون به سمت مناطق غربی هم مرز با کشور ما سوق پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته فقط 600 تن مواد مخدر در مرز کشف شد که این رقم در شش ماهه نخست امسال به 350 تن رسید.

میرزایی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: این وضعیت مواد مخدر سنتی است اما آن چیزی که بیشتر از همه جامعه ما را تهدید می‌کند مواد مخدر صنعتی وارداتی از غرب به کشور است که با پیشرفت علم این مواد، پیشرفت و مبارزه با آن را سخت تر می‌کند.

وی در ادامه آماری از تعداد معتادین کشور اعلام و تصریح کرد: طبق آمار رسمی ستاد مبارزه با مواد مخدر، تعداد معتادان کشور به 2 میلیون و 800 هزار نفر می‌رسد، آمار رسمی یعنی افرادی که تاکنون حداقل یکبار دستگیر و برای آنان پرونده تشکیل شده است که یک درصد از این افراد را زنان تشکیل می‌دهند.

این مسئول با بیان اینکه برای مبارزه با مواد مخدر پلیس به تنهایی قادر به موفقیت نیست گفت: امروز بحث اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر در دنیا و در ایران مطرح است.

وی با بیان اینکه زمانی اعتیاد جرم تلقی می‌شد تصریح کرد: اما با نظر اساتید و صاحب‌نظران، تلقی جرم انگارانه از اعتیاد حذف و از معتاد به عنوان بیمار یاد شد اما در کنار آن راه‌های پیشگیری و درمان در نظر گرفته نشد.

میرزایی با تاکید بر پرداخت ریشه‌ای به مواد مخدر اظهار کرد: متاسفانه در بخش فرهنگی اقداماتی که باید انجام می‌شد انجام نشده و در این بخش ضعف‌هایی داریم و فقط به بخش مقابله پرداخته شده است.

وی با بیان اینکه کشور ایران پیش از انقلاب یک میلیون و 200 هزار معتاد داشت بیان کرد: مواد مخدر یک جرم سازمان یافته بین‌الملی است که اگر در کشورها اراده‌ای برای برخورد با آن وجود نداشته باشد افزایش تعداد معتادان را به دنبال خواهد داشت.

جانشین پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا ادامه داد: در ایران باندهای مافیایی آنچنانی که به قاچاق مواد مخدر بپردازند وجود ندارد؛ بلکه بیشتر افراد سودجویی هستند که به صورت زنجیروار به این کار مبادرت می‌کنند و ما نیز راه مبارزه با آنها را می‌دانیم، اما در سطح جامعه به همراهی و همکاری مردم و همفکری دانشگاه نیاز داریم تا آرامش فکری لازم را در این خصوص ایجاد کنیم.

وی آمار رسمی معتادان کشور را یادآور شد و افزود: در موضوع مواد مخدر فقط معتادان درگیر نیستند، 2 میلیون و 800 هزار خانواده در ایران درگیر این موضوع هستند که اگر تعداد هر خانواده را پنج نفر در نظر بگیریم قشر اعظمی از جمعیت کشور را در بر می‌گیرد.

میرزایی افزود: بنابراین خود مردم باید برای حل این معضلات باید وارد عرصه شوند، سازمان‌های مردم نهاد در این زمینه عملکرد خوبی داشته‌اند که می‌توان از آن بهره گرفت.

وی با بیان اینکه مواد مخدر در جامعه ما یک خطر جدی است تصریح کرد: اگر مردم به این بخش ورود نکنند صدمات جبران ناپذیری به جامعه وارد خواهد شد به خصوص در وضعیت کنونی و ورود مواد مخدر صنعتی به کشور که خطر را بیشتر کرده است.

جانشین پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا خاطرنشان کرد: ما استفاده از علم روز برای مبارزه با مواد مخدر را داریم، ارتباطمان با کشورهای دنیا خوب است و در مبارزه پیشقدم هستیم، ایران اولین کشوری است که به صورت جدی وارد مبارزه با مواد مخدر شده و 3700 شهید از بدو انقلاب تا کنون در این راه تقدیم کرده است.

میرزایی تاکید کرد: اینها اقدامات خوبی است که در دنیا نیز مورد تقدیر قرار گرفته است اما از نظر ما این کافی نیست و باید اقدامات بیشتری انجام دهیم.

این مسئول در پایان از آمادگی پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا برای همکاری با محیط های دانشگاهی در زمینه پیشگیری از اعتیاد خبر داد.