متقاضیان فرزندخوانده معلول حمایت مالی و بیمه‌ای می‌شوند

 ۱۳۹۶/۰۷/۲۴

خبرگزاری هرانا – مدیر امور کودکان و شبه‌خانواده بهزیستی با اشاره به واگذاری سالانه ١۵٠٠ کودک به خانواده‌ها گفت «خانواده‌هایی که کودکان معلول و دارای بیماری‌های خاص را به فرزندخواندگی قبول می‌کنند، از سوی سازمان بهزیستی حمایت بیمه‌ای و مالی می‌شوند.»

به گزارش هرانا به نقل از ایلنا، مدیرکل امور کودکان و شبه‌خانواده سازمان بهزیستی اعلام کرد سالانه ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ کودک به متقاضیان فرزندخواندگی واگذار می‌شوند.

به گفته محمد نفریه، ۹‌هزار کودک درحال حاضر تحت سرپرستی بهزیستی هستند که باید با فرهنگ‌سازی تعداد آنها را کم کرد. او در توضیح بیشتر به برگزاری جلسه‌های متعددی با قضات و نمایندگان دادستانی در ۶ منطقه ایران برای اجرای درست روند فرزندخواندگی اشاره کرد: «با این افراد جلسه داشتیم تا با هماهنگی بهزیستی، قوه قضائیه، نیروی انتظامی و ثبت احوال بتوانیم روند فرزندخواندگی را به درستی اجرا کنیم، چرا که روند فرزندخواندگی کودکان بدسرپرست نیازمند تسهیل است. کودکان بی‌سرپرست منع قانونی ندارند، اما درحال حاضر بالای ۸۰‌درصد از کودکان مدنظر بهزیستی بدسرپرست هستند و این کودکان طبق قانون می‌توانند به امین موقت سپرده شوند، یعنی راه‌های مختلفی وجود دارد که این کودکان در مراکز بهزیستی نمانند. سیاست سازمان بهزیستی این است که کودکان در مراکز نباشند. هرچه این کودکان در خانواده باشند، جامعه سالم‌تر خواهد بود.»

او ادامه داد: «درحال حاضر ۲۵‌هزار کودک تحت پوشش بهزیستی هستند، ولی کمتر از ۱۰‌هزار کودک در مراکز بهزیستی حضور دارند و نزدیک به ۱۶‌هزار کودک در خانواده‌های جایگزین یا خانواده‌های امین موقت سپرده شده‌اند. در ‌سال بین ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ کودک برای فرزندخواندگی به خانواده‌ها سپرده می‌شوند. آمار کودکانی که برای سرپرستی به خانواده‌ها سپرده می‌شوند و بعد به دلیل ناتوانی خانواده به بهزیستی بازمی‌گردند، بسیار پایین است.» نفریه افزود: «خانواده‌های فرزندپذیری وجود دارند که حتی کودکان معلول را به سرپرستی قبول می‌کنند، حتی کودکانی که دارای HIV مثبت هستند نیز توسط برخی از خانواده‌ها به فرزندی پذیرفته می‌شوند. سیر فرزندخواندگی در کشور دچار تغییرات و تحولاتی شده است، مثلا چند وقت پیش خانواده‌ای تحصیلکرده کودک فلج مغزی را به سرپرستی قبول کرد. با توجه به قانون فرزندخواندگی انتظار داریم دیدگاه‌های جدیدی در عرصه فرزندخواندگی ایجاد شود.» او گفت: «خانواده‌هایی که دارای فرزند هستند هم می‌توانند کودکانی را از بهزیستی برای فرزندخواندگی قبول کنند، اما در اولویت سوم هستند. خانواده‌هایی که کودکان معلول یا دارای بیماری‌های خاص را به فرزندخواندگی قبول می‌کنند با حمایت بیمه‌ای و مالی بهزیستی همراه هستند. حتی به‌عنوان امداد ماهیانه مبلغی به این خانواده‌ها پرداخت خواهد شد تا این کودکان در دامن خانواده بزرگ شوند.»

١٢ استان در معرض سوءتغذیه  تحت پوشش قرار گرفت

محمد نفریه درباره توزیع یک وعده غذای گرم در روستامهدها و مهدهای حاشیه شهرها که در هفته کودک در نقاط بیشتری از کشور اجرایی شده است، توضیح داد: «برنامه یک وعده غذای گرم در حاشیه شهرها در ‌سال گذشته آغاز شد. درحال حاضر صددرصد حاشیه شهرها و ۸۰‌درصد روستامهدها تحت ‌پوشش یک وعده غذای گرم هستند. در‌ سال گذشته وزارت بهداشت اعلام کرد که در حاشیه شهرها سوءتغذیه وجود دارد که همین مسأله موجب شد صددرصد مهدهای حاشیه شهر تحت پوشش یک وعده غذای گرم قرار بگیرد.» او افزود: «‌یک‌هزار کودک در حاشیه شهر و ۲۲۵‌هزار کودک نیز در روستامهدها داریم که ۱۸۰‌هزار نفر از این تعداد تحت پوشش یک وعده غذای گرم هستند.
۶ استان که در معرض سوءتغذیه بود و وزارت بهداشت به ما اعلام کرده بود، کاملا تحت پوشش یک وعده غذای گرم قرار گرفت.»

۸۰ تا ۸۵‌درصد کودکان جذب‌شده پدر و مادر دارند

مدیرکل امور کودکان و شبه‌خانواده سازمان بهزیستی در ادامه به وضع کودکان کار و خیابان اشاره کرد و گفت که ٨٠ تا ٨۵‌درصد کودکان جذب‌شده پدر و مادر دارند: «درحال حاضر یکی از معضلات این است که کودکان کار و خیابان جذب می‌شوند درحالی‌که خانواده دارند و به اجبار نمی‌توان این بچه‌ها را نگهداری کرد. این کودکان دوباره به خانواده و پس از آن خیابان بازمی‌گردند. کودکانی که پدر و مادر ندارند، جذب بهزیستی می‌شوند و تا ۱۸سالگی در خدمت آنها هستیم، اما بالای ۸۰ تا ۸۵‌درصد کودکان جذب‌شده به این دلیل که پدر و مادر دارند و از آنها سوءاستفاده می‌شود، جزو درآمد خانواده به حساب می‌آیند. زمانی که جذب بهزیستی می‌شوند پدر و مادر با گرفتن حکم دوباره بچه را از ما تحویل می‌گیرند، اما در این لایحه حتی پیش‌بینی شده است که اگر این اتفاق برای کودک رخ دهد، سلب حضانت از والدین صورت می‌گیرد. اهمیت این لایحه برای ما این است تا دور تسلسل باطل که بین نیروی انتظامی، سازمان بهزیستی و قوه‌قضائیه است، شکسته شود.»