اطلاعیه 929 کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان

آیا کودکان ما حق زندگی دارند؟ آیا کودکان و نوجوانان روستائی همین حقوق را دارد؟

ای دریغ که در قرن 21 باید از ابتدایی ترین حقوق کودکان صحبت کرد،

زیرا مسئولان خود را مسئول نمی دانند، کودکان این دیار دیر زمانی بود که از نداشتن مدرسه رنج می بردند و اینک با حضور در مدرسه، امید برگشت از آن را ندارند،

در این روستا که از توابع کرمانشاه است، مدرسه (خانه دوم دانش آموزان ) نیست، خانه مرگ آنان است و می باید هریک برای جان باختن آماده باشند .

تحصیل رایگان حق همۀ کودکانست، ولی در روستاهای ایران به قیمت جان.

مدرسه‌ای در میانه میدان مین!. کودکانی که برای تحصیل و آموزش باید از جان بگذرند، در روستای” شیخ صله” « پنج کیلومتری مرز عراق » هیچکس با اطمینان گام بر نمیدارد چرا که درهر قدم امکان بلعیده شدن درآتشی است که از دل زمین شعله ور میشود و در خوشبینانه ترین خیال، رهگذر فاقد یکی ازاعضای خود می شود.

 براساس اعلام وزارت دفاع، هم اکنون تعداد زمین های آلوده به مین در استان های ایلام- خوزستان- کرمانشاه- آذربایجان غربی و کردستان یک میلیون و 620 هزار و 918 هکتار است و تنها در سال 1389، 43 نفر بر از اهالی در اثر انفجار مین قربانی شده اند و تعداد بیشماری معلول گشته اند.

کودکان روستای“نساء‌کوه پشتکوه”شهرستان لردگان در استان چهار محال و بختیاری نیز با بهای جان به کسب دانش می پردازند، آنان  هر روز می باید از روخانه‌ای عریض و بسیار پرآب به نام «خرسان» عبور کنند تا به مدرسه برسند چون مسئولان کشور حتی از ساخت یک  پل ساده ی ارتباطی بر روی این روخانه دریغ ورزیده اند و دانش ‌آموزان خردسال این روستا مجبورند با استفاده از سیم بکسل از یک سوی روخانه به سوی دیگر رفته و کسب علم کنند،عبوری نفس‌گیر، نا امن، پرخطر، رنج آور و سرشار از اضطراب و دلهره برای دانش ‌آموزانی که اکثراً در مقطع اول ابتدایی هستند.

.براساس ماده ۱۱ قانون تاسیس و اداره مدارس:

دولت موظف است همه‌ساله، یارانه مربوط به تسهیلات بانکی برای خرید زمین، ساختمان، احداث بنا، تجهیزات و تعمیرات مدارس غیردولتی را در لایحه بودجه سالانه کل کشور پیش‌بینی کند.

آیا در لابلای اختلاس های کلان دولت مکان تامین بودجه برای ساخت مدرسه ای امن  در چنین روستا هائی را ندارد؟

 مجوزساخت این مدرسه در میدان مین را چه کسی صادر کرده است ؟

آیا هزینه تامین “سیم بکسل را مسئولان اداره کل نوسازی استان پرداخته اند یا بهای آن نیز توسط خیرین منطقه  جمع آوری شده است؟

مسئولیت  مین زدایی منطقه  بر عهدۀ کیست ؟

با کودکان قربانی مین و خانواده‌های رها شده آن‌ها چه باید کرد؟

پس از زلزله اخیر تکلیف مین‌ها چه خواهد شد؟

ما فعالان حقوق کودک، مصرانه اعلام میکنیم که: خواستار احقاق حقوق کودکان، اصل کرامت انسانی و حق حیات که از حقوق ذاتی هر فرد است می باشیم

929

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان

ماده 3اعلامیه حقوق بشر: هر کس حق زندگی، آزادی و امنیت شخصی دارد.