اطلاعیه ۹۴۹ کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان

 بعد از پديده هايي چون:

كودك آزاري، 7میلیون كودكان كار، كارتن خوابي، گورخوابي كودكان، اعزام كودكان به جنگ در سوريه، کودکان حاشیه نشینی، 135هزار کودک باز مانده از تحصیل. کودکانی که در جمهوری اسلامی از کودکی محرومند و گویی که: اکنون از حق حیات هم محروم هستند 

چند روزيست كه نوجوانان  به همراه مردم ايران بر عليه فساد، کمبودها و … دولت جمهوري اسلامي ایران از سر حق خواهي بپا خواسته اند.

اما اين بار اول نيست كه مردم به دولت اعتراض مي كنند در سالهاي گذشته هر بار براي سركوب معترضين از حقه هاي زيادي براي تحريك احساسات مردم و سركوب آنها استفاده مي كردند .

اما آمار كشته و زخمي و بازداشت شدگان كودك و نوجوان نشانگر قرباني اين قشر بي دفاع و حربه هاي دولت جمهوري اسلامي ايران است .

با تاسف ماموران دولتی در متروی تهران به صورت نوزاد شش ماهه اسپري فلفل ميزنند و كودكان را هدف گلوله قرار ميدهند، عده ي زيادي از دانش آموزان دستگير شده اند و به مكانهاي نامعلوم برده شده اند و عده ديگر هم در خيابانها مورد ضرب و شتم قرار ميدهند. به گفته مسئولين دولتی تا كنون 4 نوجوان كشته شده اند اين در حاليست كه فرمانده نيروي انتظامي ايران اعلام كرد هنوز يك گلوله از سمت مامورين دولتي شليك نشده اما شواهد و ويديو هاي ارسال شده از معترضين  گواه چيز ديگريست..

براستی چه کسانی و چه مرجعی پاسخگوی این جنایات دولت جمهوری اسلامی ایران هستند کودکان ایرانی برای گرفتن حق خود باید به کجا مراجعه کنند که کشته نشوند؟

سالهاست كه فعالين حقوق بشر در عرصه كودك در مورد نقض حقوق كودكان در ايران فرياد ميزنند اما نه تنها مشكلات آنها برطرف نشد بلكه اينبار براي حفظ نظام از قرباني كردن كودكان استفاده كرده است .

ما فعالين حقوق كودك كانون دفاع از حقوق بشر در ايران خطاب به رهبر و مسئولين دولت جمهوري اسلامي ایران، کشتن و ضرب شتم کودکان را شدیدا محکوم میکنیم واعلام میداریم،  قرباني كردن كودكان يك جنايت بزرگ و بر خلاف معاهدات و قوانين بين المللي مي باشدو ما خواستار اجراي قوانين حقوق بشري در قبال كودكان معترض هستيم :

ماده 15كنوانسيون حقوق كودك:آزادی تشکیل انجمن و گروه:دولتها حق کودک برای شرکت در اجتماعات را به رسمیت می شناسند. اجرای این حق نباید با امنیت ملی و نظم عمومی مبادرت داشته و منافی اخلاق عمومی و یا برخلاف حقوق اولیه و آزادی دیگری باشد.

ماده ٣٧كنوانسيون حقوق كودكممنوعیت شکنجه، تضمین قانونی در اجرای مجازات:دولت ها تضمین می کنند که:

الف– هیچ کودکی مورد شکنجه قرار نگیرد و رفتار غیرانسانی و توهین آمیز با او نشود. اجرای مجازات اعدام و حبس های طولانی مدت برای کودکان تا قبل از پایان سن هجده سالگی ممنوع است.

ب– توقیف و حبس های غیرقانونی و بر پایهی تصمیم های شخصی، ممنوع است. حکم زندانی شدن برای کودکان مطابق قانونی و بعنوان آخرین امکان و آنهم برای مدتی بسیار کوتاه، صادر می شود.

ج– با هر کودکی که در حبس بسر می برد باید رفتاری انسانی و بدون تحقیر و توهین و متناسب با سن او داشت. این کودکان را باید در زندان از بزرگسالان جدا نمود، مگر اینکه این عمل به نفع کودک نباشد. هر کودکی حق دارد با خانواده خود به صورت ملاقات و یا نامه ارتباط داشته باشد، مگر در شرایط فوق العاده استثنایی.

د– هر کودک زندانی حق استفاده از وکیل را برای دفاع از خود دارد و باید در دادگاه قانونی و ناوابسته که جانبدار دولت، حزب، فرقه یا آیینی نباشد، محاکمه شود. کودک حق دارد به دیگر مراجع صلاحیت دار قانونی در مورد حکم خود شکایت کند و به کار او سریع رسیدگی شود.

ماده 3 اعلامیه جهانی حقوق بشر:(حق حیات برای همه)هر کس حق زندگی ، آزادی و امنیت شخصی دارد.

949

کانون دفاع از حقوق بشردر ایران

کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان