گزارش نقض حقوق کودک و نوجوان در ابان ماه ۱۳۹۷

گزارش نقض حقوق کودک و نوجوان در آبان ماه 1397

فرهاد نصیری

ازدواج کودکان: ۲ مورد

دفاع کیهان از ازدواج دختران در سن زیر18سال .

جامعه > خانواده – کیهان نوشت:طرح افزایش حداقل سن ازدواج که از مدت‌ها پیش توسط برخی از اعضای فراکسیون زنان و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری مطرح شده بود به صحن علنی راه یافت و با یک فوریت به تصویب رسید. این طرح برای بررسی به کمیسیون اصلی و فرعی مرتبط به لایحه فرستاده شد.

مخالفت شورای نگهبان با طرح مقابله با کودک همسری؛ ازدواج کودکان همچنان قانونی است .

خبرگزاری هرانا . طیبه سیاوشی نماینده مجلس با اشاره به روند تصویب این طرح گفته است که طرح مقابله با کودک همسری با کمک و حمایت نمایندگان مرد با توجه به اینکه آسیب‌های این مساله را کاملا درک کرده بودند، به تصویب رسید و هم اکنون این طرح در دستور کار کمیسیون امور حقوقی و قضایی مجلس قرار دارد. این طرح که با قید یک فوریت در مهرماه ۹۶ در صحن علنی مجلس به تصویب رسید. اما با وجودی در صحن مجلس رای آورد، در مسیر در صحبت‌های اولیه با شورای نگهبان هم به نتیجه نرسیده‌ایم.

خشونت علیه کودکان : ۱۰ مورد

مرگ غم انگیز دو خواهر کوچولو در بیمارستان.

به گزارش مشرق، هانیه یک و نیم ساله و فاطمه ۵ ساله در روزهای جمعه و یکشنبه از سوی والدینشان به بیمارستان کودکان ابوذر اهواز انتقال یافتند که حال عمومی آنها بسیار بد بود و در کمای عمیق بودند. با وجودی که هر دو بار پزشکان تلاش زیادی برای نجات جان این دو خواهر کردند اما نتیجه‌ای به دست نیامد و در فاصله دو روز هر دوی آنها جان باختند.

قاچاق اعضای بدن کودکان بی‌ هویت در ایران.

روزنامه آفتاب یزد برای بررسی معضل قاچاق اعضای بدن کودکان بی‌هویت با فاطمه دانشور عضو سابق شورای شهر تهران به گفتگو نشست، او می‌گوید: این اتفاقات در خصوص مهاجرینی که غیر قانونی وارد کشور شده اند یا والدینی که یک مشکل قانونی دارند به خاطر آن شکایت نمی‌کنند خیلی اتفاق می‌افتد و کودکانشان طعمه قاچاقچیان اعضای بدن می‌شود و سال گذشته صحبت‌ها‌یی درباره رها شدن کودکان بدون چشم و کلیه در بیابان‌ها‌ی اطراف تهران کرده بودید.

جزئیات طرح نوجوانان خادمیاران حسینی تشریح شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی دفتر مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان، حسین تاریخی دبیرکل اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان درباره ویژه‌ برنامه‌های ۱۳ آبان و موکب های دانش آموزی اربعین گفت: اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در روز دانش‌آموز و سالروز اعلام موجودیت اتحادیه و همچنین روز مبارزه با استکبار جهانی، برنامه‌های ویژه‌ای دارد که یکی از این برنامه‌ها، کمپین و جشنواره دانش‌آموزی دست‌سازه و آدمک‌سازی پنبه‌دانه است.

مرگ کودک ۸ ساله در تهران .

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از رکنا : کودک ۸ ساله‌ای در تهران توسط پدر خود به قتل رسید. متهم در اظهاراتش گفت که بچه ۸ ساله‌اش را برای موتورش قربانی کرده است. پرونده این قتل پس از کارشناسی پلیس به دادگاه کیفری استان تهران ارجاع داده شد و پدر این کودک به تحمل ۱۰ سال زندان محکوم شد. طبق قانون پدر در صورت قتل فرزند اعدام نمی‌شود و تنها باید تا ۱۰ سال در زندان بماند.

خشونت، کودکان را پیر می‌کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از ارث، بر اساس تحقیقات جدید محققان، کودکانی که اوایل زندگی در معرض خشونت‌های عاطفی یا جسمی قرار می‌گیرند، نسبت به همسالانشان سریعتر رشد می‌کنند (سن اپی‌ژنتیک بیشتری دارند).از سوی دیگر، کودکانی که در معرض محرومیت‌هایی از قبیل بی‌توجهی و نا امنی غذایی قرار می‌گیرند، رشد آهسته‌تری دارند.

کودکانی که به زائران اربعین خدمت می‌کنند. فیلم

کودک آزاری با دریل…

به گزارش ایسنا، چندی پیش پدر خانواده‌ای در یکی از روستاهای خدابنده، به دلایلی نامعلوم دختر نوجوانش را مورد ضرب و شتم قرار داد و زانوی او را با دریل سوراخ کرد. این در حالی است که متاسفانه پدر خانواده بعد از چنین اقدامی، دختر نوجوان را به بیمارستان انتقال نمی‌دهد و او را با دردی آزاردهنده چند روز در خانه حبس می‌کند. اما همسایه‌ها صدای ناله‌ها و ضجه‌های این دختر دانش‌آموز را می‌شنوند او را در حالی که از درد به خود پیچیده بود، پیدا می‌کنند.

ضرب و شتم ۳ دانش‌آموز با کابل توسط معلم در شهرستان جم/ ویدئو.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از رکنا، دانش آموزان مدرسه بهرباغ شهرستان جم با کابل تنبیه شدند.اولیا دانش آموزان شکایتی تنظیم کرده‌اند که شنبه هفته آینده تسلیم مراجع مربوطه می‌کنند.

روز گذشته معلم مدرسه بهر باغ شهرستان جم ۳ نفر از دانش‌آموزان را با کابل مورد ضرب و شتم قرار داد. مطابق ماده ۷۷ آیین نامه انضباطی مدارس، اعمال هر گونه تنبیه دیگر از قبیل اهانت، تنبیه بدنی و تعیین تکالیف درسی جهت تنبیه ممنوع است.

ضرب و شتم دانش‌آموز زنجانی توسط معلم .

به گزارش خبرگزاری هرانا، علی محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با گزارش تنبیه دانش‌آموز در ناحیه یک شهرستان زنجان، اظهار کرد: “در حال حاضر کارشناس پرونده در منطقه مربوطه در حال پیگیری پرونده است و پرونده برای پیگیری‌های بیشتر و تصمیم‌گیری‌های لازم به هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان اداره‌کل آموزش و پرورش استان ارسال شده است”.

کودکانی که به زائران اربعین خدمت می‌کنند .

اعتراض سازمان حقوق بشر ایران به اعدام در ملاء عام سه زندانی در شیراز.

در واکنش به این اعدام‌های در ملاء عام که در جریان اجرای آن کودکان نیز در محل حضور داشته‌اند، سازمان حقوق بشر ایران نسبت به آغاز موج جدید اعدام‌ها در ایران هشدار داد و خواستار واکنش فوری سازمان ملل، اتحادیه اروپا و تمام کشورهایی شد که با جمهوری اسلامی روابط دیپلماتیک دارند.

فقر کودکان: ۷ مورد

عکس/ کودکان کوهستان .

استان لرستان دارای ۹ شهرستان است که اکثر شهرستان های آن مابین کوه ها واقع شده اند.یکی از بزرگترین مشکلات این منطقه راه های دشوار بین کوه های بلند برای رسیدن به روستاها است و مردم کلید اصلی حل مشکلات خود را در ایجاد راه ها میدانند.راه هایی که با نبودشان آرزو های بزرگ کودکان را محدود به روستایشان کرده است.با ساختن راه ها لوله های آب رسانی ، برق ، و امکانات رفاهی به این مناطق خواهد آمد و امکان تحصیل برای کودکان فراهم میشود.

بیش از 12 هزار کودک سیستان و بلوچستانی سوء‌تغذیه‌ دارند.

‌به گزارش ایسنا- ‌به نقل اداره‌کل کمیته امداد امام استان سیستان وبلوچستان، ‌موسی آبتن افزود: با توجه به این که استان از نظر شاخص های بهداشتی در پایین ترین سطح قرار دارد بنابراین محرومیت اقتصادی، پایین بودن سطح درآمد مردم و تغذیه نامناسب دوران بارداری سبب شده است، کودکان در طول دوران بارداری مادر و پس از آن دچار کاهش رشد و مشکلات تغذیه ای شوند.

رئیس اداره درمان اداره کل کمیته امداد امام(ره) سیستان وبلوچستان گفت: 12 هزار و 897 کودک در استان دچار سوء تغذیه هستند.

۲۵۰۰کودک در خراسان شمالی از سوءتغذیه رنج می‌برند.

به گزارش خبرگزاری مهر، حمید خوجانی اظهار کرد: این تعداد کودک در خراسان شمالی توسط شبکه بهداشت و درمان شناسایی و برای درمان به کمیته امداد استان معرفی‌شده‌اند. بجنورد- معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد خراسان شمالی گفت: دو هزار و ۵۰۰ کودک زیر ۶ سال به دلیل فقر در این استان از سوءتغذیه رنج می‌برند.

فیلم/ روستایی در لرستان که روزی چندبار برای تهیه آب آشامیدنی بایستی مسیری خطرناک را طی کنند . فیلم

گزارشی تکان‌دهنده از خط فقر در ایران .

ایران کارگر : جمهوری اسلامی سال‌هاست که خط فقر و جمعیت زیر خط فقر را پنهان می‌کند. معاون وزیر کار سال گذشته میانگین خط فقر را ۷۰۰ هزار تومان اعلام کرد؛ اما واقعیت این است که این‌ روزها خط فقر در یک برآورد خوشبینانه از ۳میلیون تومان هم فراتر رفته است. کارشناسان و پژوهشگران اقتصادی جمعیت زیر خط فقر را حدود ۴۰ میلیون تن برآورد می‌کنند. حسین راغفر مدرس اقتصاد در ایران فروردین امسال گفت: ۳۳ درصد جمعیت ایران ـ معادل ۲۶ میلیون تن ـ دچار «فقر مطلق» هستند.

۵۰۲ روستای سیستان و بلوچستان ‌منابع آبی خود را از دست داده‌اند .

استان‌وایر- مدیر عامل آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان اعلام کرده که سال گذشته ۵۰۲ روستای این استان منابع آبی خود را از دست داده‌اند.عبدالاحد ریگی در شورای حفاظت از منابع آب استان سیستان و بلوچستان این خبر را اعلام کرده و گفته به این روستاها باید با تانکر آب‌رسانی شود.

مرگ پدر و فرزند ۶ ساله‌اش به‌ دلیل گرسنگی؟

رکنا نوشت:کشف جسد پدر و پسری در کلویر بندرانزلی به دلیل مرگ مشکوک راز پیچیده ای را پیش روی پلیس قرار داده است. به گفته ساکنین محله در همسایگی این پدر و پسر زندگی می کنند، مرد قبل از مرگش خانه مسکونی را به خاطر نیاز مالی به شخصی فروخته می شود و قرار بر این مدت زمان مشخص جهت مراحل اداری به دفترخانه شهرستان مراجعه کنند.

۱گزارش نقض حقوق کودک و نوجوان در آبان ماه 1397

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران 

کمیته دفاع از حقوق کودک ونوجوان