دیوان عالی کشور سه متهم به قتل صادق برمکی از جمله یک کودک-مجرم را به اعدام محکوم کرد

  تاریخ : ۱۳۹۷/۰۹/۰۳

 

خبرگزاری هرانا – دیوان عالی کشور پس از بررسی نظر پزشکی قانونی حکم اعدام  کمال اصغری، دانیال دیوانی آذر و دانیال زین العابدین، سه متهم به قتل “صادق برمکی” جوان مهابادی را تایید و نفر چهارم پرونده را به تحمل ده سال حبس محکوم کرد. نحوه قتل این فرد و حواشی پرونده آن از جمله فیلمبرداری از تمام صحنه های قتل موجب جریحه دار شدن افکار عمومی منطقه شده بود. گفته میشود دست کم یکی از متهمان در زمان قتل کمتر از ۱۸ سال سن داشته است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، خانواده صادق برمکی از تایید نهایی حکم اعدام سه متهم به قتل فرزند خود در دیوان عالی کشور خبر دادند. متهم ردیف چهارم پرونده به اتهام معاونت در قتل به حبس محکوم شده است.

این حکم که امروز به وکیل خانواده برمکی ابلاغ شده پس از بررسی اعتراضات مطروحه متهمان و همینطور رشد عقلی متهم ردیف سوم پرونده به نام سید دانیال زین العابدین توسط پزشکی قانونی صادر شده است. دیوان عالی کشور با توجه به نظر پزشکی قانونی در خصوص رشد و سلامت عقلی آقای زین العابدین او را نیز در کنار دو متهم دیگر پرونده به اعدام محکوم کرده است.

پیش تر خبرگزاری ایلنا در تاریخ ۱۱ مهر ماه ۹۶ از زیر سن بودن (کمتر از ۱۸ سال بودن) دو تن از متهمان پرونده خبر داده بود با اینحال به نظر می آید تنها وضعیت سید دانیال زین العابدین بعنوان کودک-مجرم مورد توجه دادگاه قرار گرفته است.

در متن حکم صادره در دادگاه بدوی که مورد تایید دیوان عالی قرار گرفته است آمده بود : “پس از انجام تحقیقات کافی و انجام دادرسی دقیق و با اتفاق نظر اعضای دادگاه در خصوص متهمان ردیف اول تا سوم با توجه به کیفرخواست صادره، فیلم ضبط شده از جنایت، اظهارات و بعضا اقاریر صریح برخی متهمان در مراحل مختلف رسیدگی، برگ معاینه جسد و گواهی پزشکی قانونی و سایر دلایل و امارات موجود در پرونده، بزهکاری کلیه متهمان را محرز و مسلم می داند و دفاعیات متهم ردیف اول (دانیال) مبنی بر اینکه “قرص خورده بودم و حال خوبی نداشتم و نمی دانستم که چه کاری می کنم” و متهم ردیف دوم (کمال) مبنی بر اینکه “از ترس دانیال این کارها را مرتکب شده و ترسیدم چنانچه به حرف وی گوش ندهم مرا بکشد” و متهم ردیف سوم (سید دانیال) مبنی بر اینکه” من در سوزاندن مرحوم نقشی نداشتم” و دفاعیات وکیل وی دایر بر اینکه “موکلش از رشد کافی عقلی برخوردار نیست ” و نیز دفاعیات حسین ج مبنی بر اینکه “از موضوع قتل بی اطلاع بوده و ساطور و تبر را به این دلیل به آنها داده که می خواسته اند به صحرا بروند و برای خرد کردن گوشت به آن نیاز داشته اند” به نظر دادگاه غیر موجه تشخیص داده می شود چرا که اولا همه متهمین در وضعیتی بوده اند که آگاه به افعال ارتکابی خود بوده اند و چنین نبوده که اراده آنها زایل شده باشد ثانیا ترس از دیگری موجب جواز قتل انسان بی گناه نمی باشد ثالثا متهم ردیف سوم هرچند از نظر سنی کوچکتر از سایرین است لیکن نحوه ی گفتار و دفاعیات و استدلال وی نشان می دهد که حداقل از نظر عقلی از سایر متهمان رشیدتر بوده است رابعا علم و اطلاع و وحدت قصد حسین ج کاملا مشهود و برای دادگاه محرز است.

لذا دادگاه با تمسک به آیه ی شریفه “یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم: القصاص فی قتلی” و استناد به مواد ۱۲۵،۱۲۶،۱۲۷،۱۶۰،۲۹۰،۳۰۱،۳۵۲،۳۷۲،۳۷۳و ۳۸۵ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ و مواد ۶۲۱ و ۶۳۸ کتاب پنجم از قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵ حکم به محکومیت متهمین ردیف اول تا سوم به اعدام به روش حلق آویزی (البته پس از پرداخت فاضل دیه از سوی اولیای دم قبل از انجام قصاص به محکومین) و محکومیت حسین ج به تحمل ده سال و یک روز حبس تعزیری صادر و اعلام می نماید.”

این افراد در حالی به اعدام محکوم شدند که پیش تر مسئولان این پرونده جنایی اظهار نظر کرده بودند”چهار جوان دستگیر شده در حالی از این صحنه‌های دلخراش فیلم گرفتند که هیچ کدام به دلیل شرب خمر، حالت عادی نداشتند.”

حادثه سوزاندن جوان ۱۹ ساله در مهاباد اشاره به رویدادی دارد که در ۳۱ شهریور ۹۶ به وقوع پیوست. قتل و آتش زدن صادق برمکی، جوان مهابادی توسط کمال اصغری، دانیال دیوانی آذر و دانیال زین العابدین و انتشار تصاویر و سلفی‌ها با جنازه وی توسط عاملان قتل در شبکه‌های اجتماعی بازخورد گسترده‌ای داشته‌است.