سومین دانش‌آموز ‌حادثه آتش‌سوزی‌ زاهدان جان سپرد

۲۸ آذر ۱۳۹۷

در حادثه آتش‌سوزی یک مدرسه پیش‌دبستانی دبستانی در زاهدان چهار دانش‌آموز دچار سوختگی شدند. دو نفر از آن‌ها روز سه‌شنبه جان خود را از دست دادند و یک نفر دیگر نیز بامداد چهارشنبه بر اثر سوختگی شدید جان سپرد. پس از این حادثه مسئولان تلاش می‌کنند نشان دهند که این بار تدابیر لازم در پیش‌گیری چنین حوادثی را در پیش خواهند گرفت.

منابع بیمارستانی زاهدان اعلام کردند که بامداد چهارشنبه ۲۸ آذر، یکتا میرشکار، یکی دیگر از دانش‌آموزان حادثه‌دیده در مدرسه پیش‌دبستانی دبستانی «اسوه حسنه» به دلیل گستردگی سوختگی جان خود را از دست داد.

روز گذشته (سه‌شنبه) نیز دو دانش‌آموز دیگر به نام‌های مونا خسروپرست و صبا عربی در پی سوختگی زیاد جان سپردند. مریم نوکندی، دانش‌آموز دیگر نیز جراحات سوختگی شدیدی دارد.

حادثه آتش‌سوزی در مدرسه ساعت ۹ صبح سه‌شنبه ۲۷ آذر رخ داد. علی مرادی، مدیر روابط عمومی اداره آموزش ‌و پرورش استان سیستان و بلوچستان، علت آتش‌سوزی را استفاده از چراغ نفتی برای گرم کردن یکی از کلاس‌های درس اعلام کرد. بخشی از شهر زاهدان گاز ندارد و به همین علت در این مدرسه نیز از چراغ نفتی برای گرم کردن دانش‌آموزان استفاده می‌شد. این دانش‌آموزان بین ۳۰ تا ۶۰ درصد گرفتار سوختگی شدند و سوختگی‌ها هم بیشتر در ناحیه سر و گردن و صورت و سینه اتفاق افتاده است.

حسینعلی شهریاری، نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی می‌گوید حادثه به این علت رخ داده که پای یکی از دانش‌آموزان در اثر سهل‌انگاری به چراغ نفتی «آترا» (ATRA) اصابت می‌کند و آتش شعله‌ور شده و حریق دانش‌آموزان را گرفتار می‌کند.

مدیر و معلمان مدرسه حریق را مهار و با اطلاع‌رسانی به مراکز مربوطه ۴ دانش‌آموز حادثه‌دیده را به بیمارستان منتقل می‌کنند.

مدرسه دخترانه «اسوه حسنه» غیرانتفاعی است و ۶۷ دانش‌آموز دختر دارد که ۶۰ نفر از آن‌ها در مقطع پیش‌دبستانی و ۷ نفر در مقطع کلاس اول بودند. به‌گفته شهریاری حادثه در کلاس دانش‌آموزان کلاس اول رخ داده است‌. ۴ دانش‌آموز از این ۷ دانش‌آموز دچار حریق شدند.

محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش ایران درباره این حادثه در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «با پیگیری جدی و سریع موضوع با هرگونه قصور و تقصیر برابر قانون برخورد خواهم کرد.»

وزیر آموزش و پرورش از «دوره‌های آموزشی و بخشنامه‌های مؤکد برای مراقبت از سلامت دانش‌آموزان و رعایت نکات ایمنی» نوشته اما از نقش آموزش و پرورش در پیگیری و کنترل این موارد چیزی نگفته است.

حکم بازداشت مدیر و مربی آموزشی مدرسه حادثه‌دیده زاهدان از سوی دادستان عمومی و انقلاب زاهدان صادر شده و ملک محمد سنجرانی مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۲ زاهدان به‌منظور «همدردی با خانواده‌های داغدیده و مصدوم» از سمت خود استعفا کرده که استعفای او در حال بررسی است.

‌علی موحدی راد، دادستان عمومی و انقلاب زاهدان نیز گفته است که به دو ارگان بهزیستی و آموزش و پرورش استان ابلاغ شده تا مدارسی که استاندارد نیستند، پلمب شوند.

استانداری سیستان و بلوچستان به دلیل این حادثه روز چهارشنبه در زاهدان عزای عمومی اعلام کرد.

این نخستین بار نیست که مدارس ایران با چنین حوادثی روبه‌رو می‌شوند. هر بار پس از این حوادث مسئولان وعده پیگیری و رعایت اصول ایمنی داده‌اند اما باز هم تکرار شده است.

۱۵ آذرماه ۱۳۹۱ نیز بخاری یک کلاس ۳۷ نفره در مدرسه شین‌آباد در پیرانشهر آتش گرفت. دو تن از این دانش آموزان به نام‌های “سیران یگانه” و “سارینا رسول‌زاده” جان باختند و  زیبایی و کودکی ۱۲ دانش‌آموز را در شعله‌های آتش سوخت.

بیشتر بخوانید:

دسته بندی‌ها: مجله روز