رفتار با کودکان گلفروش قابل پیگیری قضایی است/در جامعه بین المللی در معرض قضاوت هستیم

۱۳۹۷/۱۰/۲۸

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک معتقد است که با برخوردهایی از جنس برخورد با کودکان گلفروش کرمانی، کینه ای در دل کودک آزار دیده شکل می گیرد که او می پندارد با بزرگ شدن باید با اقدام متقابل به جامعه پاسخ دهد. لذا باید قوانین حوزه کودک با وسواس اجرا و دستگاه های نظارتی با عملکرد خود مانع از بروز چنین رخدادهایی در جامعه شوند.به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، چند روز قبل فیلمی از دو کودک گلفروش کرمانی در شبکه های اجتماعی منتشر شد که در حال خوردن چند شاخه گل شاخه جدا بودند!

مردی که بعدها مشخص شد پیمانکار شهرداری کرمان بوده، در فضای روانی لبریز از بیم و دلهره کودکان را وادار به چنین کاری میکند. همه این مدعا در فیلم قابل برداشت است. دیدن این فیلم ناخودآگاه فجایع کودک آزاری اخیر را با تیترهای رسانه ها که همگی بار منفی دارند و از شکایت اهالی رسانه حکایت می کنند را در ذهن رج میزند.

با این همه در مواجهه با مشکلاتی از این دست که در سالیان اخیر بلای جان جامعه ما شده اند، سوالی همیشگی در ذهن نقش می بندد که چرا؟ و چرا‌هایی که در تقابل با هر رخداد تلخ در ذهن و زبان شکل میگیرند. چرا هایی که باید در عمل و با دغدغه آسیب شناسی شوند تا دیگر شاهد چنین وقایع تلخی نباشیم. این آرزوی همه پدر و مادرانی است که با دیدن چنین تصاویری کودکان خود را به جای قربانیان تصور می کنند. دبیر سابق مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک و مدیرکل دفتر حقوق بشر وزارت دادگستری در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج به آسیب شناسی این اتفاق و اتفاقاتی که منجر به بهره کشی مالی از کودکان می شود پرداخت.

مظفر الوندی با انتقاد از ناشناخته ماندن حقوق کودک در کشورمان گفت: در مورد آزار کودکان گلفروش کرمان یا موارد مشابه نکته کلیدی این است که ما تا زمانی که نتوانیم نهاد های دولتی و حتی بخش خصوصی را با معیارهای حقوق کودک آشنا کنیم، همین مشکلات کماکان برای این طیف از کودکان وجود خواهد داشت و اتفاقات مشابه اتفاق خواهد افتاد. یعنی تا زمانی که خط قرمز مشخصی بر اساس معیارهای بین‌المللی و قوانین داخلی در خصوص رفتار با کودک و نوجوان در کشور وجود نداشته باشد امکان رخداد چنین وقایعی وجود نخواهد داشت.

آزار دو کودک گلفروش؛ هشداری است به جامعه ما !

وی با  بیان اینکه چنین اتفاقاتی هشداری است به جامعه ما ادامه داد: بنابراین ماجرای آزار دو کودک گلفروش  کرمانی که آنها را به خوردن گل هایی که برای فروش همراه داشتند مجبور می کنند، و حتی موارد مشابه این نوع رفتار ها که در سال های گذشته کم و بیش در فضای مجازی و رسانه های رسمی کشور بازتاب پیدا کرده اند؛ هشداری است به جامعه ما. هشداری به من و به شما به تمامی افراد جامعه که برویم و روی فقدان این اصل بیندیشیم. اصلی که تعیین میکند قوانین حوزه کودک باید شفاف و روشن چارچوب های رفتار با کودک را به ویژه در حوزه کار و رابطه بزرگسالان با کودکان مشخص و معین کند.

در جامعه بین المللی در معرض قضاوتیم !

مدیرکل سابق دفتر حقوق بشر و تشکل‌های وزارت دادگستری در ادامه افزود: خوشبختانه در کشور ما هم قوانین داخلی بازدارنده و هم قوانین بین المللی در این مورد وجود دارد. چرا که ما ملزم به رعایت به مفاد قانونی کنوانسیون حقوق کودک هستیم و هر پنج سال یک بار باید گزارشی دوره ای از فعالیت دستگاه های مرتبط با حقوق کودک را به جامعه بین المللی ارائه کنیم. بنابراین بیش از آنچه که تصور کنیم در جامعه بین المللی در معرض قضاوت هستیم.

کودک گلفروش1