گزارش نقض حقوق کودک و نوجوان در خرداد ماه ۹۸

گزارش نقض حقوق کودک و نوجوان در خرداد ماه 98

فرهاد نصیری

ازدواج کودکان : ۲ مورد

سمانه کارتن خواب بود که بچه‌اش را دزدیدند/ با ترک اعتیاد عاشقانه عروس شد

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا  : هر روز بی‌تفاوت از کنار دستفروشان عبور می‌کنیم غافل از اینکه هر یک از آنان چه داستانی در پشت چشمان سردشان دارند. پایتخت‌نشینان آنان را مزاحمان مترو و معابر می‌دانند و مسئولان دوست دارند دستفروشان را از کف خیابان محو کنند، غافل از اینکه همه در این روزهای سخت دستفروشان سهیم‌اند.  ماجرای سه زن دستفروش، کسانی که وقتی پای صحبت‌شان می‌نشینی از کودک همسری و ازدواج اجباری گله دارند، از همسرانی که این روزها در زندان هستند و افسردگی و تحقیری که در پس دستفروشی نصیبشان شده است .

ازدواج حدود هزار و ۶۰۰ دختر زیر ۱۵ سال در استان همدان طی سال گذشته

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایسنا، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان گلستانی؛ از ازدواج هزار و ۵۹۶ دختر زیر ۱۵ سال در سال گذشته در این استان خبر داد. وی همچنین با اشاره به اینکه ۱۰ درصد این ازدواج ها به طلاق منجر شده است گفت این دسته ازدواج ها آسیب های اجتماعی وحشتناکی به دنبال دارند.

اعتیاد کودکان : ۴ مورد

بیش از ۲ میلیون مصرف‌کننده مواد مخدر در کشور داریم

محمد امیری در گفتگو با خبرنگار حوزه رفاهی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا پیشگیری را مهمترین اقدام تأثیرگذار در حوزه اعتیاد و مواد مخدر عنوان کرد و گفت: اگر نهادهای متولی مانند ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان بهزیستی تمام تلاش و بودجه خود را صرف اقدامات پیشگیرانه، فرهنگی، آگاه‌بخشی و آموزش کنند قطعاً نتایج بهتری در حوزه اعتیاد و معتادان حاصل خواهد شد. اقدامات زودگذر مانند جمع‌آوری معتادان و ساماندهی آنها اقدامی مفید در حوزه مقابله با معتادان متجاهر است اما این اقدام زودگذر بوده و اگر می‌خواهیم موضوع اعتیاد به‌طور کامل از کشور ما بیرون برود باید بیشتر از گذشته به موضوعات پیشگیری بپردازیم.

کابوس اعتیاد در کمین جوانان است

قم-ایرنا– معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مواد مخدر کشور گفت: کابوس اعتیاد در کمین جوانان بوده و خطری که کاملاً جدی است و در صورت کوچک‌ترین غفلتی دامن بسیاری از مردم را می‌گیرد. سعید منتظر المهدی روز چهارشنبه در مراسم عقد تفاهم‌نامه ستاد مواد مخدر با مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران با بیان حساسیت مساله مواد مخدر بیان کرد: مبارزه با مواد مخدر یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان نظام به‌ویژه مقام معظم رهبری است. وی با تاکید بر اهمیت پیشگیری از مواد مخدر تصریح کرد: پیشگیری از مواد مخدر زمانی به موفقیت می رسد که تمام دستگاه‌های فرهنگی به‌صورت همزمان و هماهنگ وارد کار شوند.

گل»؛ عمده مخدر مصرفی دانش‌آموزان/ آمار اعتیاد این قشر افزایشی نیافته

به گزارش ایسنا : دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه نوع مواد مصرفی شایع در میان دانش آموزان، “گل” است گفت: آمار اعتیاد در جمعیت دانش آموزی ۲.۱ درصد است و افزایش پیدا نکرده است .  سردار اسکندر مومنی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در آستانه روز جهانی مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به پرسش ایسنا درباره وضعیت اعتیاد در جمعیت دانش آموزی و برنامه‌های پایش و کاهش عرضه در اطراف مدارس اظهار کرد: حتما باید پایش‌های مجدد در این زمینه صورت بگیرد، چون جمعیت دانش آموزی ثابت نیست و هر ساله تعدادی فارغ التحصیل می‌شوند و باید این پایش‌ها بروز رسانی شوند.

گل و بنگ و گراس؛ سیاهچال مخوف جامعه مدرن صنعتی

ایرنا : گل، اکستازی، ال اس دی، شیشه، چرس، بنگ، گراس، حشیش، ماری جوانا و بسیار نام های دیگر مواد روانگردان و توهم زا که امروزه استعمال آن ها در میان جوامع مختلف به ویژه نسل جوان رواج یافته و یک نوع تفریح شناخته شده سیاهچال مخوفی است که مصرف کنندگان آنها برای لحظه ای حال خوش کام شیرین زندگی را برای خود و دیگران تلخ و مرگبار می کنند. برای نخستین بار موادی به نام تریاک توسط انگلیسی‌ها وارد ایران شد در برخی مناطق به عنوان قرص سیاه و در برخی مناطق به عنوان داروی شفا بخش رواج پیدا کرد.

اعدام کودکان: ۲ مورد

عفو بین‌الملل: دانیال زین‌العابدینی، نوجوان اهل مهاباد در آستانه اعدام است

دانیال زین‌العابدینی، اهل مهاباد، به دلیل جرمی که در زمان وقوع آن ۱۷ سال داشته است، در معرض اجرای حکم اعدام است.رادیو زمانه

محمدرضا حدادی به دلیل خونریزی معده به بیمارستان منتقل شد

محمدرضا حدادی، جوانی که از سال ۱۳۸۲ در زندان و زیر حکم اعدام است به دلیل خونریزی معده به بیمارستان نمازی شیراز منتقل شد.دوچه وله

اموزش و پرورش : ۱۸ مورد

۵۰ درصد مدارس تهران قدیمی‌ و نیازمند بازسازی‌اند

رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز شهر تهران  بنی آدم ؛با بیان اینکه استان تهران با معضلات بسیاری روبروست که از جمله آنها می‌توان به ساختمان‌های با قدمت ۶۰ و ۷۰ ساله اشاره کرد گفت: ۴۰ تا ۵۰ درصد مدارس تهران قدیمی‌اند و احتیاج به مرمت و بازسازی دارند. به گزارش ایسنا،

نگرانی از سه شیفته شدن مدارس شهرستانهای تهران

به گزارش ایسنا، علی شهری در نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت یاد مرحوم محمدرضا حافظی، مدیرعامل جامعه خیرین مدرسه ساز اظهار کرد: در دو سه سال اخیر که منابع دولت با محدودیت روبه رو شد شاهد نقش پررنگتر خیرین مدرسه ساز در امر مدرسه سازی بودیم و امروز حدود نیمی از مدارس کشور خیرساز هستند.وی افزود: در استان تهران و در مهرماه جاری دو سوم مدارس تحویلی با کمک خیرین مدرسه ساز ساخته شد.

به تحولی در قواره برنامه درسی نیاز داریم

ایسنا  : رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به ضرورت تعلیم و تربیت تابستانی گفت: آموزش و پرورش نمی‌تواند در تابستان امر تعلیم و تربیت دانش آموزان را رها کند و باید برنامه‌ای برای دانش آموزان داشته باشد. برنامه‌های تابستانی اگرچه در قالب نشاط آورند اما باید ارتقابخش عرصه تربیتی باشد. به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام علی ذوعلم در نشست خبری خود با بیان اینکه به یک تحول در قواره برنامه درسی نیاز داریم گفت: درس قرآن، دینی و … باید کارآمد شوند، این شرط لازم است ولی کافی نیست.

نیروی کافی برای آموزش بازماندگان از تحصیل در سیستان و بلوچستان وجود ندارد

ایسنا  : رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان گفت: بیش از ۱۴ هزار پست مصوب در این استان داریم که ۴۸ درصد این پست ها در مرکز استان است . به گزارش ایسنا-  غلامرضا مالکی افزود: ۸۴۸ هزار نفر در سیستان و بلوچستان آماده رفتن به مدرسه هستند اما تنها بیش از ۶ هزار نفر در مدارس این استان مشغول به تحصیل هستند. وی بیان کرد: نیروی انسانی کافی برای آموزش بازماندگان از تحصیل را در سیستان و بلوچستان نداریم .

سید جواد حسینی: توسعه ارزش‌های دینی از سیاست‌های مهم آموزش و پرورش است

تهران(پانا) – سرپرست وزارت آموزش و پرورش در حاشیه مراسم خاکسپاری دکتر محمدرضا حافظی با آیت‌الله امامی کاشانی دیدار کرد.به گزارش معاونت روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش، صبح امروز سیدجواد حسینی در حاشیه مراسم خاکسپاری خیر نیک اندیش دکتر محمدرضا حافظی با آیت‌الله امامی کاشانی دیدار و گفت‌وگو کرد‌. در این دیدار آیت‌الله امامی کاشانی با تأکید بر توسعه مدارس معارف اسلامی افزود: آموزش و پرورش یکی از مهمترین مکان‌هایی است که می‌توان از آن برای بسط و گسترش معارف اسلامی استفاده کرد.

۱۲۰ هزار کودک در سیستان و بلوچستان از تحصیل محروم مانده‌اند

تسنیم نیوز : رئیس مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان «تعداد واقعی» بازماندگان از تحصیل در این استان را حدود ۱۲۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت که دلیل محرومیت ۳۰ درصد از این کودکان از تحصیل نداشتن شناسنامه است.محمد نعیم امینی‌فرد روز یکشنبه، ۱۱ تیر، در مصاحبه با وبسایت خانه ملت، وابسته به مجلس، گفت که آمار نمایندگان مجلس از تعداد بازماندگان از تحصیل با آمار سازمان‌های دولتی متفاوت است.به گفته این نماینده مجلس، براساس آمارهای نهادهای دولتی، حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار نفر در استان سیستان و بلوچستان از تحصیل بازمانده‌اند اما نمایندگان مجلس تعداد این افراد را ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار نفر برآورد می‌کنند.

قیمت کتب درسی سال تحصیلی جدید/درصد رشد قیمتی کتب درسی کم است

معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی قیمت کتب درسی در مقاطع تحصیلی مختلف را برای سال تحصیلی جدید اعلام کرد.به گزارش خبرگزاری مهر، علی باقرزاده معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به اعلام قیمت کتب درسی سال تحصیلی جدید اظهار کرد: قیمت کتب درسی دوره ابتدایی از ۱۶ هزار و ۱۰۰ تومان تا ۲۷ هزار تومان متغیر است، قیمت کتاب‌های دوره اول ابتدایی ۱۶ هزار و ۱۰۰ تومان، پایه دوم ابتدایی ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان، پایه سوم ابتدایی ۲۲ هزار و۱۰۰ تومان، پایه چهارم ابتدایی ۲۲ هزار و ۶۰۰ تومان، پایه پنجم ابتدایی ۲۲ هزار و ۶۰۰ تومان و پایه ششم ابتدایی ۲۶ هزار و ۹۰۰ تومان است.

حضور فرهنگیان و دانش آموزان در آئین بزرگداشت ارتحال امام

به گزارش خبرگزاری مهر، کمیته فرهنگیان ستاد بزرگداشت سالروز ارتحال رهبر کبیر انقلاب، از انجام برنامه‌های متنوع و حضور پرشور فرهنگیان و دانش آموزان در سی‌امین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) خبر داد.

فیلم رقص کردی یک مدرسه در مهاباد را به «تعطیلی» کشاند

خبرگزاری فارس  : نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی روز جمعه، ۱۷ خردادماه، از لغو مجوز مدرسه‌ای غیرانتفاعی در مهاباد خبر داد که چندی پیش فیلمی از رقص کردی معلمان و دانش‌آموزان آن در فضای مجازی منتشر شده بود.هادی بهادری که در شورای نظارت بر مدارس غیردولتی استان آذربایجان غربی نیز عضویت دارد، در مصاحبه با خبرگزاری فارس گفت: «هفته گذشته در جلسه‌ای که تشکیل شد، با جدیت تصمیم‌گیری شده تا جایی که این مدرسه غیرانتفاعی در کل سلب امتیاز و به تعطیلی کشیده شد.

رفتار برخی مدارس غیردولتی در اخذ مبالغ فراتر از قانون، غیرحرفه‌ای و دور از انصاف است

به گزارش ایسنا :  شورای هماهنگی مؤسسان مدارس غیردولتی شهر تهران در بیانیه‌ای با غیرمنصفانه خواندن معدود مدارس غیردولتی که با اخذ مبالغی فراتر از قانون و عرف، موجب بروز مشکلات و وارد آمدن فشار اقتصادی به مردم می‌شوند، از مسئولان خواست تا با مدارس مذکور برابر ضوابط رفتار کنند. بنابر اعلام معاونت روابط عمومی و اطلاع‌رسانی آموزش‌وپرورش، شورای هماهنگی مؤسسان مدارس غیردولتی شهر تهران با توجه آغاز ثبت‌نام دانش آموزان در مدارس برای سال تحصیلی جدید طی بیانیه تأکید کرد.

مصدومیت 7 دانش آموز در هشترود

بنابه گزارش منتشره، روز دوشنبه 13 خرداد ماه، براثر تصادف سرویس مدرسه دانش آموزان “کندی” از توابع هشترود دستکم 7 دانش آموز به شدت مصدوم شدند.  گفته می شود سرویس مدرسه این دانش آموزیان برای شرکت در امتحانات خرداد ماه عازم هشترود بود که در جاده هشترود ـ تبریز، محور خورجستان به دامناب به دلیل خرابی جاده دچار سانحه شد و در جریان این حادثه 7 دانش آموز مصدوم و به بیمارستان منتقل شدند. به گفته مقامات بیمارستانی وضعیت دو تن از دانش آموزان وخیم می باشد. پیام.

نماینده زرتشتیان: ممنوعیت به‌کارگیری اقلیت‌های دینی در مهدهای کودک تبعیض‌آمیز است

ایسنا نوشت: نماینده زرتشتیان اسفندیار اختیاری در مجلس در نامه ای به وزیر کار بخشنامه سازمان بهزیستی درباره ممنوعیت بکارگیری اقلیت‌های دینی در مهدهای کودک را تبعیض‌آمیز دانست و خواستار اصلاح آن شد.

خطر بازماندگی از تحصیل در کمین دانش‌آموزان دو زبانه

به گزارش ایسنا، : معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر دانش آموزان ۲ زبانه شناسایی نشوند و آموزش نبینند بعد از چند سال مدرسه را رها می‌کنند. رضوان حکیم زاده با اشاره به سنجش و غربالگری کودکان که ازنظر جسمانی، شنوایی و آمادگی ذهنی و هوشی در بدو ورود به دبستان صورت می‌گیرد، اظهار کرد: تعدادی از بچه‌هایی که در مناطق ۲ زبانه کشور زندگی می‌کنند به دلیل ناآشنایی با زبان فارسی برچسب دیرآموز می‌خورند که پس از مدتی مشخص می‌شود مشکل یادگیری ندارند و فقط به خاطر ناآشنایی با زبان فارسی است که در یادگیری با چالش روبه‌رو هستند.

دلیل عجیب ترک تحصیل دختران و پسران عشایر: پُل نیست درس بخوانیم!

تسنیم نوشت: استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: در بخش دیشموک بنا به اخبار منتشر شده در رسانه‌ها، برخی دختران و پسران بخش دیشموک به دلیل نبود امکانات زیرساختی از جمله نبود پل ارتباطی ترک تحصیل می‌کنند که باید این مهم تعیین تکلیف شود. علی محمد احمدی در نشست بررسی مشکلات بخش محروم دیشموک اظهار داشت: بعد از گذشت ماه‌ها از فصل زمستان مسدود بودن جاده‌های عشایری این استان در نقاط مختلف از جمله دیشموک پذیرفتنی نیست.

دعوت بطحایی از فرهنگیان و دانش‌آموزان برای شرکت در راهپیمایی روز قدس

به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس  : وزیر آموزش و پرورش در پیامی، با دعوت از ملت روزه‌دار ایران به ویژه فرهنگیان و دانش‌آموزان برای شرکت در راهپیمایی روز قدس، بر محکومیت جنایات ددمنشانه و کشتار کودکان فلسطینی توسط رژیم غاصب صهیونیستی تأکید کرد. سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در پیامی به مناسبت فرا رسیدن آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، روز قدس، از هموطنان ایران اسلامی، عدالت خواهان و مسلمانان جهان و به ویژه فرهنگیان، دانش‌آموزان، دانشجومعلمان، تشکل‌های فرهنگیان و دانشجویی و دانش‌آموزی و بازنشستگان نظام تعلیم و تربیت دعوت کرد تا بار دیگر با حضوری عزتمند و پرشکوه در راهپیمایی روز جهانی قدس شرکت کنند.

اعلام شهریه مدارس غیردولتی شهر تهران؛ ۱۵ میلیون تومان بالاترین نرخ شهریه

ایسنا  : رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش سقف شهریه دریافتی برای مدارس غیردولتی تهران را برای مقطع ابتدایی ۹ میلیون و۴۰۰ هزار تومان، برای مقطع متوسطه اول ۱۱ میلیون تومان و برای مقطع متوسطه دوم ۱۵ میلیون تومان اعلام و اظهار کرد: میزان افزیش شهریه مدارس، بر حسب الگو و بر اساس شاخص‌هایی تعیین شده و به این ترتیب منطقه به منطقه و حتی مدرسه به مدرسه متفاوت است. مجتبی زینی‌وند در گفت‌وگو با ایسنا، جزئیاتی از شهریه مدارس غیردولتی و سازوکار نظارتی بر مدارس بیان کرد و گفت: شهریه مدارس تهران و البرز از اواخر هفته گذشته در سامانه مشارکت‌ها قابل مشاهده از سوی اولیا است. وی افزود: شهریه سایر استان‌ها نیز بتدریج و حداکثر تا پانزدهم خردادماه اعلام می‌شود.

سرانجام متخلفان ماجرای پخش کلیپ جنجالی در مدارس

علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه آموزش و پرورشگروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره رویکرد آموزش و پرورش نسبت به نشاط آفرینی در مدارس بعد از ماجرای پخش کلیپ‌های جنجالی در مدرسه اظهار کرد: پیش از ماجرای پخش کلیپ‌های جنجالی هم رویکرد شادی و نشاط آفرینی در مدارس را دنبال می‌کردیم و حتی بسته‌ای را برای نشاط آفرینی در دانش آموزان سال گذشته طراحی شده بود.

۷۰۰ واحد آموزشی غیردولتی اردبیل سیستم گرمایشی غیراستاندارد دارند

ایسنا  : مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس استان اردبیل گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده تا دو سال آینده تمام مدارس استان اردبیل به سیستم گرمایشی استاندارد مجهز خواهند شد. به گزارش ایسنا، دولت لطفی در حاشیه جلسه شورای آموزش و پرورش استان اردبیل در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دولت در سال‌های اخیر منابع کلانی را برای استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس اختصاص داده که اگر این تخصیص‌ها تا دو سال آینده ادامه پیدا کند ما هیچ مدارس غیراستاندارد از نظر سیستم گرمایشی نخواهیم داشت.

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران 

کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان 

گزارش نقض حقوق کودکان در خردادماه ۹۸