معلمی که عمرش را صرف آموزش مناطق محروم کرده است

۱۳۹۸/۴/۱۶

به گزارش خبرگزاری شبستان از خرم آباد، در قلب زاگرس و در میان کوه های سربه فلک کشیده زاگرس در مناطق صعب العبور در دامان کوه، مردم بویژه عشایر کوچ رو و نیمه کوچ رو قرن هاست که زندگی می کنند، معلم عشایری هر سال به سختی خود را به مردم محروم این مناطق می رساند. وی این مناطق را سرزمین خارج از نقشه می خواند و با مشقت زیاد هر سال تلاش می کند جماعت محروم مانده را یاری رساند و قدمی در عرصه تعلیم و تربیت آینده سازیان این مرز و بوم بردارد.

کوه ها و دامنه های زاگرس دارای طبیعتی بکر با مردمی مهربان و صمیمی که  طی منش مردانگی زندگی می کنند و به دور از دو رنگی و سیاه بازی، با صداقت و مشقت روزگار می گذارنند. مردمی مهربان به دور از هیاهوی زندگی درشهرها، در دامان طبیعت منزل گزیده اند و مشقت های زیادی را برای گذران زندگی به دوش می کشند.

قلب زاگرس سرزمینی خارج از نقشه نمی تواند باشد که دیار زاگرس از دیر باز محل زیست مردم اصیل ایرانی بوده است، بهتر است آن را دیار فراموش شده و گرفتار در دامان محرومیت بخوانیم. مردم عشایر و روستایی این مناطق چون ززوماهرو  بدون اندک چشم داشتی مشغول به کار و زندگی هستند و برای گذران زندگی باید با گرگر از روی رودخانه ها گذشته و راه های پر از خطر ریزش کوه، حمله حیوانات وحشی و سرگردانی در میان جنگل های روی کوه ها را به جان بخرند. این مردم هموار پشتیبان اسلام و انقلاب بوده و با جان دل آماده دفاع از خاک وطن و ارزش های انقلاب اسلامی هستند.

معلم  عشایری 20 سال عمر خود صرف خدمت به عشایر کرده است

«عزیز محمدی منش»، معلم عشایری استان لرستان، معلمی دلسوز اس که در کل ایام سال دغدغه دانش آموزان دارند.

وی در طول ماه تابستان سوار بر اسبی کوه های منطقه زاگرس( میانکوه شرقی الیگودرز و بخش ماهرو بختیاری) به دنبال روستاها و عشایریی می گردد که دانش آموزان انان از آموزش و پرورش محروم مانده اند.

محمدی نژاد، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم آباد، افزود: هر سال تابستان تلاش می کنم دانش آموزان محروم را پیدا کنم و برای اغاز سال تحصیلی فضای منطقه را آماده کنم.

وی افزود: به یاری دانش آموزان و مردم عشایر منطقه با سنگ و خشک دیواری برای دایر شدن کلاس درس بنا می کنیم و زیر سقفی از نایلون کلاس آموزشی برای کودکان و نوجوانان مناطق کوهستانی و محرم مانده از تحصیل بنا می شود.

این معلم عشایری، بیان کرد: هر سال تمام دارای و امکانات و تجهیزات مدرسه عشایریم را که شامل پرچم جمهوری اسلامی، تخته سیاه و کوله پشتی لوزام شخصی ام است را  با اسب از روستایی به روستای دیگر به دوش می کشم.

محمدی منش، با بیان اینکه هر سال با تلاش زیاد و صحبت با معلمان جوان، معلمی را جایگزین خود در مدرسه سال قبل می کنم، اظهار داشت: تهیه کتاب، لوازم التحریر برای دانش آموزان مناطق عشایری کوچ رو و نیمه کوچ رو، دغدغه هر سال من در طول ایام تابستان است.

نصب 35 کانکس به عنوان مدرسه در مناطق کوهستانی و صعب العبور لرستان

این معلم عشایری، که  تلاش زیادی برای تهیه کانکس به عنوان مدرسه در مناطق صعب العبور داشته است، گفت: تاکنون 35 کانکس با مشارکت اداره کل نوسازی مدارس استان وسپاه پاسداران بویژه قرارگاه ختم انبیاء تهیه و در مناطق عشایری استان مستقر شده است.

محمدی، با بیان اینکه با پی گیری های به عمل آماده 13 کانکس دیگر آماده شده است، افزود: به دنبال جذب همکاری لازم جهت انتقال این کانکس ها در مناطق عشایری هستم.

وی که به دنبال سال ها تلاش دلسوزانه در مناطق عشایری، امروز بسیار مورد اعتماد عشایر استان است، خاطرنشان کرد: عشایر برای انتقال بیمار خود به مراکز درمانی، تهیه مواد خوراکی و بسیاری از کارهای زندگی به من مراجعه می کنند.

محمدی، با بیان اینکه تعاملات خوبی بویژه با مراکز هلال احمر برقرار شده است، افزود: بیماران عشایر که بیشتر بانوان باردار دارای مشکل زایمان هستند، از طریق امداد هوایی به بیمارستان های شهری منتقل می شوند.

این معلم عشایری، با بیان اینکه حدود 20 سال است که در مناطق عشایری مشغول خدمت به دانش آموزان هستم، افزود: در مناطق عشایری علاوه بر معلمی حدود 40 شغل چون  آرایشگری، محیط بانی، شاه نامه خوانی، پخش فیلم، خون صلح و…. دارم. وی با بیان اینکه به این سبک زندگی عادت کرده ام، افزود: علی رغم مشکلات زندگی در بین عشایر چون طی راه با پای پیاده و سوار بر اسب، عشایر را خانواده خود می دانیم و در میان خانواده واقعی خود مهمان هستم.

محمدی، به تنهایی تا 9 پایه تحصیلی را تدریس می کند و در ساعت اوقات فراغت در راستای تقویت فرهنگ دینی در بین دانش آموزان، قرائت قرآن و شاهنامه خوانی تلاش می کند. وی با بیان اینکه دانش آموزان این مناطق نیازمند توجه بیشتر مسئولان هستند، افزود: از مسئولان می‌خواهم بیشتر حواسشان به بچه‌های کوهستان و مناطق محروم باشند.

خسارت گسترده سیل در مناطق عشایری ماهرو بختیاری استان لرستان

این معلم عشایری، با اشاره به سیل 12 فروردین، گفت: سیل اندک راه های موجود در این مناطق را قطع کرده است و سرپناه های مردم را با خود برده است.

وی با بیان اینکه منازل مردم نیمه کوچ رو در دامنه کوه ها و در جوار رودخانه ها قرار دارد، افزود: برای پیشگیری از خطر سیل در این مناطق نیازبه توجه دولت برا  کمک به مردم  است.

معلمی که با دانش آموزان مناطق صعب العبور شناخته می شود، با کوهستان‌های سرسخت و صخره‌های زمخت خو گرفته و از سرمای زمستان کوه های برفی، خطر حمله حیوانات وحشی، حراسی ندارد و هیچ چیز مانع رفتن در مناطق صعب العبور نمی شود.