نیش زنبور و عقرب و مرگ در سکوت

 

۱۸ تیر ۱۳۹۸

چابهار- ایرنا- کمبود امکانات بهداشتی درمانی، سخت‌گذر بودن راههای روستایی، نبود وسیله نقلیه و فقر و بیکاری مردم در برخی مناطق روستایی سیستان و بلوچستان سبب شده تا گاه و بیگاه کودک یا بزرگسالی با نیش زنبور یا عقرب در مقابل چشمان نزدیکان خود جان به جان آفرین تسلیم کند .در جدیدترین مورد نیش زنبور کودک حدود ۶ ساله‌ای از روستای چیل بن گرگان دهستان مهبان را به کام مرگ کشاند. مرگ عبدالرحمن بلوچی فرزند کمال کودک ۶ ساله نیکشهری واکنش‌های مختلفی در شبکه‌های اجتماعی و میان قشرهای مختلف

مردم این شهرستان داشته و بسیاری از آنان خواستار تخصیص امکانات بهداشتی درمانی، اعزام پزشک به مناطق روستایی و مراکز دهستان‌های محروم نظیر مهبان و تجهیز خانه‌های بهداشت به سرم‌های ضد عقرب و نیش زنبور و مار شدند.

برخی از مردم جنوب بلوچستان و فعالان شبکه‌های اجتماعی با انتقاد از عملکرد دستگاه‌های دست اندرکار اعلام کردند: متأسفانه با وجود کمبود امکانات بهداشتی درمانی و گاه نبود سرم‌های ضد حشرات، ضد عقرب و انواع زنبور و مار، دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر بجای حل مشکلات حوزه بهداشت و درمان تنها به تکذیب مطالب منتشره در شبکه‌های اجتماعی اکتفا و وقت و انرژی خود را برای مقابله با خواسته‌ها و مطالبات مردم صرف می‌کند.

نیش عقرب در ماه‌های گذشته چهار کودک از اهالی روستای دسک بنت و روستای زیارتجاه و مهبان بخش مرکزی نیکشهر را به کام مرگ کشانده است و گفته می‌شود کسی در این باره پاسخگو نبوده و پیگیری لازم برای تأمین سرم‌های ضد عقرب در خانه‌های بهداشت روستایی انجام نشده و مشکلات همچنان به قوت خود باقی است.

خبرنگار ایرنا با مراجعه به بیمارستان ۲۲ بهمن نیکشهر و مکان‌های نگهداری سرم و آمپول‌های ضد عقرب و گفت‌وگو با افراد مختلف و کادر بهداشتی درمانی این شهرستان دریافته که سرم ضد عقرب به حد کافی وجود ندارد و علت نبود این دارو را تحریم‌ها و کمبودها عنوان کردند.

یکی از شهروندان نیکشهر گفت: مسئولان حوزه بهداشت و درمان نیکشهر و دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر بارها اعلام کرده‌اند که آمپول ضد عقرب و نیش زنبور نداریم و به مردم هم نمی‌توانیم بگوییم که این داروها را نداریم چون از بالا! تاکید کرده‌اند که حرفی از کمبود نزنیم.

حاجی حمزه امیری افزود: شخصاً به مرکز بهداشت و درمان نیکشهر و داروخانه محل نگهداری سرم عقرب و حشرات مراجعه کرده‌ام ولی سرم و آمپولی وجود نداشت و وقتی سوال کردم چرا به مردم دروغ می‌گوئید گفتند نمی‌توانیم بگوییم که دارو نداریم چون اخراج و تنبیه می‌شویم.

وی گفت: اگر دانشگاه علوم پزشکی می‌گوید در بیمارستان و داروخانه‌های نیکشهر سرم و آمپول ضد عقرب وجود دارد بیایند ثابت کنند و اینقدر مردم را سرگردان نکنند.

عضو شورای اسلامی و معتمد روستای سرخکلوت نیکشهر و نزدیک به خانواده کودک فوت شده بر اثر نیش زنبور گفت: این کودک پس از گزش نیش زنبور بدنش قرمز و بیهوش شد که سریعاً توسط خانواده به مرکز بهداشتی مهبان منتقل شده اما به دلیل نبود پزشک به بیمارستان نیکشهر انتقال یافته است.

علی‌محمد میرزهی افزود: هیچیک از ۱۴ روستای گرگان با جمعیت بیش از هزار نفر راه مناسب آسفالته ندارند و هنوز از داشتن تلفن، آب، مدرسه، بهداشت محرومند و سال‌ها در انتظار آسفالت و بازگشایی ۲۳ کیلومتر راه صعب العبور و خاکی هستند.

وی بیان کرد: در سال‌های گذشته تمام مناطق روستایی سمپاشی می‌شدند و قبلاً از صلیب سرخ جهانی سم، نیرو، تجهیزات و کمک‌های لازم تأمین می‌شد ولی هم اینک به دلیل گرانی و وضع بد اقتصادی و تحریم‌ها سم وجود ندارد و هیچ مناطقی سمپاشی نمی‌شوند.

عضو شورای اسلامی روستای سرخکلوت نیکشهر ادامه داد: در این فصل خرما زنبور قرمز بشدت فراوان است و در هر سوراخ دیوار و جاهای مختلف لانه درست کرده‌اند و کودکان که جایی برای تفریح و سرگرمی ندارند برخی مواقع هنگام بازی کردن در کنار دیوارها مورد گزش زنبور قرار می‌گیرند و به کام مرگ کشانده می‌شوند.

وی خواستار تجهیز خانه‌های بهداشت و مراکز بهداشتی و درمانی مناطق دوردست و صعب‌العبور به سرم و آمپول‌های ضد عقرب و حشرات و زنبور شد و خاطرنشان کرد: متأسفانه به دلیل تحریم و وضع بد اقتصادی مسئولان بهداشت و درمان توان تجهیز خانه‌های بهداشت و مراکز بهداشتی درمانی به انواع سرم و آمپول ضد عقرب و حشرات را ندارند.

سلیم بلوچی نیز گفت: مسیر روستای چیل بن گرگان تا نیکشهر به دلیل خاکی و کوهستانی بودن حدود ۲۳ کیلومتر و طی مسیر پرپیچ و خم بیش از ۵۰ کیلومتری اورنگ تا نیکشهر حدود چهار ساعت طول می‌کشد که طولانی بودن مسیرها و نبود راه مناسب دلیل اصلی نرسیدن به موقع بیمار به مراکز درمانی و در نهایت مرگ او است.

عیسی بلوچی دهیار سرخکلوت نیز گفت: منطقه گرگان شامل روستاهای سرخکلوت، نگور، تیتراندن، کتکدن، کاپاران‌دن، بندگاه‌دن، رودسران، گورگتان، زهیگ، گریگ، چیل بُن، جگان، آرچنیگ، سکین و کنر است که همه آنها در یک مسیر کوهستانی و کنار رودخانه‌ای در فاصله حدود ۱۵ کیلومتر واقع شده‌اند و هیچکدام راه و تلفن ندارند.

امام جمعه دهستان مهبان نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مرکز بهداشتی و درمانی مهبان از حدود ۲ ماه پیش تاکنون فاقد پزشک است و با وجود پیگیری و طرح مشکلات و کمبود پزشک و دارو از طریق فرمانداری و شبکه بهداشت و درمان نیکشهر و حتی مراجعه حضوری فرماندار در هفته جاری در مرکز دهستان مهبان نتیجه‌ای حاصل نشده و عنوان کرده‌اند کمبود شدید پزشک و تجهیزات و دارو وجود دارد و در سایر نقاط هم پزشک نیست و اینجا باید مردم تحمل کنند.

مولوی محمد یعقوب ملازهی افزود: به دلیل نبود پزشک مردم مجبورند برای کوچک‌ترین مشکل بهداشتی و درمانی با طی مسیر بیش از ۵۰ کیلومتری و گذشت ۲ تا سه ساعت به مرکز شهر نیکشهر مراجعه کنند.

وی بیان کرد: مردم دهستان مهبان سال‌هاست در انتظار روکش آسفالت راه هیتک تا مته سنگ و بازگشایی و آسفالت راه تا چانف، مشکل افت ولتاژ برق، نبود مراکز بهداشتی و درمانی، مدرسه استاندارد، تلفن و اینترنت، طرح هادی و از همه مهمتر با کمبود شدید آب رو به رو هستند.

وی خواستار صداقت و تعهد بیشتر کادر بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر برای اختصاص امکانات بهداشتی و درمانی و اعزام پزشک به مناطق روستایی شد و خاطرنشان کرد: وقتی ۲ ماه پزشک در دهستان مهبان وجود ندارد چطور عنوان می‌کنند هیچ مشکلی نداریم، مسخص است که به وزارت بهداشت و درمان اطلاعات و آمار دروغ می‌دهند.

امام جمعه دهستان مهبان گفت: طی کردن راه ۲۳ کیلومتری روستاهای گرگان تا اورنگ و مرکز دهستان مهبان به دلیل خاکی و کوهستانی بودن بیش از ۲ ساعت و ادامه مسیر تا نیکشهر نیز ۲ ساعت بطور می‌انجامد که این خود مشکلات را بیشتر کرده و بعضاً سبب مرگ بیماران خردسالان می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت و درمان نیکشهر نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بیمار عبدالرحمن بلوچی حدود پنج ساله فرزند کمال ساکن روستای چیل بن از روستاهای قمر خانه بهداشت سرخکلوت مرکز خدمات جامع سلامت مهبان توسط زنبور قرمز دچار گزش شده و خانواده وی حوالی بعد از گذشت چهار ساعت او را به مرکز بهداشتی درمانی مهبان منتقل کرده‌اند.

صیدی بلوچی افزود: متأسفانه بیمار فاقد هرگونه علائم حیاتی بوده و با توجه به علائم بلافاصله احیا شروع ولی متأسفانه نتیجه بخش نبوده و بیمار مجدد توسط همراهان وی جهت تأیید صحت مرگ به بیمارستان نیکشهر منتقل شده است.

وی گفت: پس از معاینه توسط پزشک عمومی، متخصص داخلی و اطفال بیمارستان ۲۲ بهمن نیکشهر صحت مرگ نامبرده تأیید شده است.

وی ادامه داد: مراکز بهداشتی درمانی دارای داروهای ضد حساسیت و آلرژی هستند و علت فوت بیمار تأخیر حدوداً چهار ساعته در انتقال به مرکز درمانی است که این تأخیر نیز به علت راه صعب العبور روستای چیل بن و سرخ کلوت تا مهبان بوده است.

به گزارش ایرنا، نیکشهر از شمال به شهرستان‌های ایرانشهر و دلگان، از شرق به شهرستان‌های قصرقند و سرباز، از جنوب به شهرستان‌های کنارک و چابهار، از غرب به شهرستان فنوج و استان هرمزگان محدود است.

شهرستان نیکشهر با ۳۹۵ روستا، چهار بخش بنت، لاشار، آهوران و مرکزی براساس سرشماری نفوس و مسکن آبان سال ۱۳۹۵ دارای ۱۴۱ هزار و ۸۹۴ نفر جمعیت با ۳۷ هزار و ۲۰۷ خانوار است و مرکز این شهرستان در فاصله ۵۱۰ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان قرار دارد.