بی‌ثباتی و ضعف مدیریت گلوی آموزش و پرورش را می‌فشارد

 ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ 

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ضمن بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین چالش‌های وزارت آموزش و پرورش بی ثباتی مدیریتی و ضعف‌های مدیریتی است اظهار کرد: چهار وزیر و دو سرپرست در این دولت داشته‌ایم. دولت‌های قبل هم اینگونه بودند، این در حالیست که برای نظام آموزش و پرورش تربیت مدیر آنچنان که باید انجام نمی‌دهیم. ۱۰۰ سال از تاسیس تربیت معلم گذشته اما هنوز یک دانشکده تربیت مدیریت آموزشگاهی نداشته‌ایم.

به گزارش ایسنا، مهدی نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با حضور در برنامه پرسشگر درباره میزان اجرای سندتحول بنیادین گفت: امروزه اجرای سندتحول به عنوان گفتمان غالب در آموزش و پرورش مطرح است و همه وزراء خود را ملزم به اجرای سند می دانند و امروز بستر اجرایی آن بیش از پیش فراهم آمده است.

وی افزود: سال گذشته چهار زیرنظام مصوب داشتیم که دو زیرنظام دیگر نیز در این مدت تصویب و برای اجرا ابلاغ شد. هر زیرنظام ۱۳۱ راهکار عملیاتی دارد. ۵۳۰ برنامه تدوین شده که باید عملیاتی شود و یک گام به اجرای کامل نزدیکتر شده‌ایم.

وی به برگزاری دوره های آموزشی و جلسات توجیهی برای مدیران مناطق پیرامون سندتحول بنیادین در تابستان اشاره کرد و گفت: آیین نامه اجرایی قبلی مدارس ۲۰ سال قبل تدوین شده بود که اخیرا مبتنی بر سندتحول بازنگری شده و اگر در جلسات آتی شورا تصویب شود در سال تحصیلی جاری به اجرا درخواهد آمد.

نویدادهم درباره معضل کنکور گفت: همه مسئولان و متخصصان به جد مخالف کنکور هستند، اما عجیب است که باوجود این فضا مشکل کنکور حل نمی شود. گاهی آدرس اشتباه می‌دهند و آموزش و پرورش را به علت ابهام درفرایند سنجش تحصیلی مقصر جلوه می‌دهند در حالی که بارها در جلسات مختلف اثبات کرده‌ایم که کم و کاستی در سیستم ارزشیابی و صدور مدارک وجود ندارد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه پیشنهادی مطرح کردم که معاون آموزشی وزارت علوم عهده دار این موضوع باشد و نه سازمان سنجش گفت: با این شیوه ارزشیابی تست زنی سه چهار ساعته که سرنوشت نسلی را بخواهد تعیین کند مخالف هستیم. ضمن اینکه یک مافیا هم در کنارش شکل می گیرد و شاهد اضطراب خانواده ها خواهیم بود.

نویدادهم در ادامه گفت: یک عامل کلیدی نوع نگاه به آموزش و پرورش است. کوچک انگاری آموزش و پرورش یکی از خطاهای استراتژیک در حکمرانی و مدیریت کلان کشور است. علت این است که الگوی توسعه انسان گرا نبوده است. تا این پدیده تلخ حاکم است وضع آموزش و پرورش همین است. باور دارم که باید تحول جدی در مدیریت کلان رخ دهد.

وی افزود: یک مانع بیرونی هم کنکور است. در داخل آموزش و پرورش نیز چند مانع وجود دارد که یک مورد مدیریت سیستم است. یکی از اصلی‌ترین چالش ها بی ثباتی مدیریتی و ضعف‌های مدیریتی است. چهار وزیر و دو سرپرست در این دولت داشته‌ایم. دولت‌های قبل هم اینگونه بودند. نکته بعدی این است که برای نظام آموزش و پرورش تربیت مدیر آنچنان که باید انجام نمی‌دهیم. ۱۰۰ سال از تاسیس تربیت معلم گذشته اما هنوز یک دانشکده تربیت مدیریت آموزشگاهی نداشته‌ایم.